۱۵ دی ۱۴۰۰، ۲:۰۱
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84602602
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واکنش و نگرانی مصر از توافقات رژیم تل‌آویو و کشورهای خلیج فارس

تهران - ایرنا - مصر از گسترش همکاری رژیم اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس بویژه امارات برای اجرای پروژه‌های اقتصادی، حمل و نقل و تجاری ابراز نگرانی و اعلام کرده است که این پروژه‌ها به اقتصاد قاهره آسیب می رساند و درآمد حاصله این کشور را در کانال سوئز کاهش می دهد.

به گزارش سه شنبه شب ایرنا پایگاه اطلاع‌رسانی «فلسطین الآن» در گزارشی طرح ایجاد خط لوله نفت از ایلات به عسقلان، احداث راه آهن بین سرزمین‌های اشغالی و امارات از طریق اردن و  توافقنامه اخیر بین امارات و ترکیه که بر اساس آن کالاهایی را که وارد بنادر دبی و ابوظبی می‌شوند و از طریق زمینی به ترکیه و سپس به اروپا منتقل شوند، از جمله نگرانی‌های مصر بیان کرده است.  

این پایگاه اطلاع‌رسانی در گزارش خود با اشاره به مسدود شدن یک هفته‌ای کانال سوئز به دلیل به گل نشستن کشتی «ایور گیون» در ماه مارس گذشته و به جا گذاشتن خسارت ۱۵ میلیون دلاری نوشت: این کشتی در ماه آگوست گذشته بار دیگر از این کانال عبور کرد اما این بار خالی بود. با این حال تیم عملیاتی کانال سوئز در حالت آماده باش در آمدند و کشتی به آرامی از وسط کانال عبور کرد.  

در ادامه این گزارش آمده است: اما شبح تنش همچنان بر این کانال سایه افکنده است زیرا قاهره بی‌صبرانه  منتظر تصمیم نهایی رژیم اسرائیل درباره ایجاد خط لوله نفت از ایلات به عسقلان است.  

پایگاه اطلاع‌رسانی فلسطین الآن با اشاره به این‌که پیش بینی می شود درآمدهای کانال سوئز امسال به رغم تداوم شیوع ویروس کرونا بزور بی سابقه ای از  ۶ میلیارد دلار عبور کند. درآمدهای این کانال  در نیمه اول سال جدید میلادی ۱۱ درصد افزایش خواهد یافت.

اولین نکته نگران کننده برای مصر این است که هدایت برخی محموله‌های نفتی از آسیا و کشورهای خلیج فارس به خط لوله «اسرائیل» باعث کاهش ترافیک کانال سوئز و کاهش درآمد این کشور شود درآمد حاصل از کانال سوئز ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی مصر را  تشکیل می‌دهد.  

به نوشته این رسانه، مشخص نیست که چرا «بنی گانتس» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، تصمیم این رژیم را به تعویق انداخته است و اجرایی شدن برخی پروژه ها رامنوط به مذاکرات و توافق بیشتر کرده و  این ممکن است به دلیل گزارش‌های منتشر شده از سوی مقامات امنیتی در خصوص خطرات بهره برداری از خط لوله یاد شده  یا به دلیل مخالفت وزرای محیط زیست و انرژی با این پروژه باشد و یا به این دلیل که «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر  نگرانی‌های خود را از این‌که این خط لوله نفت به اقتصاد مصر آسیب برساند،  به «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم اسرائیل بیان کرده است.  

چین  روی خط 

در این پیوند «جورج صفوت»  سخنگوی اداره کانال سوئز به وب سایت مصری «المال نیوز» گفت که ۹ درصد کالاهای جهانی و همچنین ۲۴.۵ درصد از  حرکت نفتکش‌ها از جمله تردد نفتکش‌ها در مسیر آسیا و اروپا از این کانال  انجام می‌شود.  

وی افزود: مقامات مصری در تلاش هستند تا کانال سوئز را توسعه دهند و خدمات را بهبود بخشند و از نزدیک تمام راه‌های رقیب احتمالی را زیر نظر دارند.  

در ادامه این گزارش آمده است: اما کارشناسان و ناظران کشتیرانی مصری و اماراتی می‌گویند که حتی اگر خط لوله «اسرائیل» در ابتدا تنها سهم کوچکی از ترافیک کانال سوئز را به خود اختصاص دهد، اما ممکن است عربستان سعودی در صورت عادی شدن روابطش با رژیم اسرائیل از این خط استفاده کند.  

پایگاه اطلاع‌رسانی «فلسطین الآن» با اشاره به این‌که این فقط خط لوله نیست که مصری‌ها را نگران کرده است، اضافه کرد: گرچه این پروژه در حال حاضر قابل بحث نیست زیرا باید از عربستان سعودی عبور کند اما گزارش‌هایی از ایجاد خط راه آهن بین سرزمین‌های اشغالی و امارات از طریق اردن وجود دارد.  

از سوی دیگر،   انتشار اخباری مبنی بر قصد امارات برای خرید بندر «حیفا»  کارشناسان مصری را بر آن داشت تا از توطئه اسرائیلی - اماراتی برای ضربه زدن به اقتصاد مصر سخن گویند.  

در این پیوند، «وائل قدور» کارشناس ناوبری دریایی در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار کرد: وجود کریدور زمینی بین اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) و کشورهای خلیج فارس ممکن است به درآمدهای مصر که از طریق کانال سوئز به دست می‌آید ضربه بزند بنابراین مصر باید چگونگی برطرف کردن موانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه کانال سوئز را بررسی کند.  

قدور خاطرنشان کرد که نقش چین برای سرمایه‌گذاری در طول کانال سوئز و ارائه خدمات به کشتی‌های عبوری از آن مهم است.  

به نوشته فلسطین الآن چین و مصر در سال ۲۰۱۹ یادداشت تفاهمی امضا کردند که شامل سرمایه‌گذاری چین به ارزش ۵ میلیارد دلار برای توسعه یک منطقه صنعتی به مساحت ۶ کیلومتر مربع است. چین همچنین میلیاردها دلار برای ساخت پایتخت اداری جدید در ۴۵ کیلومتری شرق قاهره سرمایه‌گذاری کرده است.  

 پل زمینی

این گزارش با اشاره به اینکه امارات یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در منطقه صنعتی کانال سوئز است، اضافه کرد: امارت در ماه نوامبر قراردادی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار برای ساخت زیرساخت‌های بندر جدیدی که مصر در کنار اسکندریه می‌سازد و یک میلیارد دلار برای ساخت دو مزرعه انرژی خورشیدی که یکی از آن‌ها در ساحل دریای سرخ و دیگری در نزدیکی «اسوان» در جنوب مصر واقع شده است، امضا کرد.  

تصادفی نیست که مقامات اماراتی اعلام کرده‌اند که اگر رژیم اسرائیل توافقنامه ایجاد خط لوله نفت را لغو کنند تاثیری بر روابط امارات با تل آویو نخواهد داشت زیرا اهمیت روابط با مصر برای امارات کم نیست به خصوص اینکه پروژه خط لوله نفت اسرائیلی به رغم فایده  ممکن است هزینه دیپلماتیک بالایی برای ابوظبی به همراه داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha