۸۰ درصد از جاده های عشایری گچساران بر اثر بارندگی بسته شد

گچساران- ایرنا- رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: ۸۰ درصد از راه های عشایری این شهرستان در ۲۰ منطقه قشلاقی بر اثر بارندگی اخیر بسته شده است.

 علی عباس سعادت روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکهزارو ۲۰۰ کیلومتر راه عشایری در شهرستان گچساران وجود دارد که ۸۰ درصد از این راه‌ها بر اثر بارندگی اخیر تخریب شد.

وی تصریح کرد: این راه‌ها در مناطق دریلا، باباکلان، آبگندی، چهار تنگ، هلیگان، کوه گود گل، خشاب، کمر زرد، تنگ دالین، گچ عوض، گچ ترابعلی و سدخاکی واقع شده است.

سعادت اظهار داشت: بر اثر بارندگی سیل آسای چند روز گذشته ۷۰درصد از ابنیه های فنی مناطق عشایری این شهرستان دچار خسارت  شده که نیاز به بازسازی و مرمت دارد.

وی گفت: همچنین در جریان این سیل به شش تخته از سیاه چادرهای عشایر این شهرستان آسیب وارد شد.

سعادت ابراز کرد: ۲ هزار خانوار عشایری با جمعیتی بیش از ۱۲ هزار نفر در مناطق عشایری این شهرستان از جمله دریلا، باباکلان، هلیگان کمر زرد، تنگ دالین، گچ عوض، گچ ترابعلی و سدخاکی ..سکونت دارند.

رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: امسال ۳۰۰ کیلومتر از جاده های عشایری این شهرستان بازگشایی شد که با توجه به بارندگی اخیر مسدود شد.

وی ادامه داد: سالانه در فصل بارندگی بیش از ۸۰ درصد از جاده های عشایری این شهرستان مسدود می شوند که نیاز به اعتبار کافی برای بازگشایی این جاده ها هستم.

سعادت گفت: بیش از ۱۰ میلیارد ریال امسال برای بازگشایی و باز سازی و مرمت ابنیه های فنی مناطق عشایری نیاز است.

وی اظهار داشت: در صورت همکاری شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و راه شهرسازی جاده های مسدود شده عشایری این شهرستان پس از بارندگی بازگشایی خواهد شد.

مناطق قشلاقی شهرستان گچساران سالانه محل استقرار و سکونت حدود دو هزار خانوار عشایر کوچرو از مناطق سردسیری استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان است.

عشایر  گچساران  ۳۰۰ هزار راس دام را پرورش می دهند.

عشایر این شهرستان شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی، ترک های قشقایی و دره شوری در مناطقی مانند دریلا، آبگندی و کلاغ نشین سکونت دارند.

این قشر مولد سالانه ۲ هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز ، ۶ هزار و ۴۸۰ تن انواع فرآورده‌های لبنی، ۱۵۰ تن پشم و ۲۵ تن گوشت سفید تولید می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha