۱۲ دی ۱۴۰۰، ۱۹:۵۵
کد خبرنگار: 5212
کد خبر: 84599755
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدیریت توزیع و مصرف، راه برون رفت از مشکلات تامین آب خراسان رضوی است

گناباد- ایرنا- معاون بهره برداری و توسعه منابع شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت:اصلی ترین راه کاهش مشکلات تامین آب در این استان مدیریت توزیع و مصرف است و این در حالی است که افزایش معضل خشکسالی، افزایش دمای هوا و شیوع ویروس کرونا موجب بالا رفتن سرانه مصرف آب در استان خراسان رضوی شده است.

مهدی جهان طلب عصر یکشنبه در گناباد طی نشستی خبری افزود:سرانه مصرف آب به ازای هر نفر در سال جاری در خراسان رضوی ۲۵۸ لیتر است در حالی که میزان استاندارد آن ۱۹۰ لیتر است.

وی ادامه داد:بخشی از این سرانه بالا مربوط به مناطقی با اقلیم گرم و خشک مانند گناباد است که میزان سرانه مصرف آب در آن  ۳۱۹ لیتر است که رقم بالایی است.

معاون بهره برداری و توسعه منابع شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: مسوولان آب و فاضلاب شهرستانهای استان سعی کردند با مدیریت و اقدامات لازم این تنش را کاهش دهند و حفر چاه برای برون رفت از این مشکلات اقدام موثری نیست و تنها یک مدیریت ساده است.

جهان طلب افزود: تنها با حفر چاه نمی توان مدیریت درستی در تامین منابع آبی خراسان رضوی داشت، افت چاههای زیرزمینی غیر قابل پیش بینی است و افت فشار آب شرب از مشکلات مهم این بخش به شمار می رود از این رو باید رویکردمان را به سوی مدیریت توزیع و مدیریت مصرف تغییر دهیم.
وی ادامه داد: مدیریت مصرف بر عهده مردم و مشترکان مناطق شهری و روستایی است و باید با فرهنگ سازی از مصرف بی رویه آب جلوگیری کرد. 

معاون بهره برداری و توسعه منابع شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: افزایش هدر رفت آب به دلیل کنتورهای فرسوده و انشعابات غیرمجاز از دیگر مشکلات تامین آب شرب در استان خراسان رضوی است.

جهان طلب از آغاز اجرای ۱۵ طرح آب رسانی و اصلاح شبکه با اعتبار ۲۳۲ میلیارد ریال در گناباد طی سال جاری خبر داد و افزود:۱۴۰ میلیارد ریال این اعتبار تخصیص یافته است.

وی با اشاره به افزایش میزان مصرف آب در گناباد به ۲۲ هزار متر مکعب گفت: ۲.۷  کیلومتر تعمیر و اصلاح شبکه انتقال آب این شهرستان در سنوات گذشته انجام شد و هم اکنون ۴.۷ کیلومتر با اعتبار ۱۲۵ میلیارد ریال به مناقصه واگذار شده است.

رییس امور آب و فاضلاب گناباد هم میزان آب تولیدی از ابتدای سال جاری تاکنون در این شهرستان را  هشت میلیون و ۸۹۵ هزار مترمکعب ذکر کرد و گفت: پنج هزار و ۵۰۰ متر توسعه شبکه آب و ۲ هزار و ۷۰۰ متر اصلاح شبکه، تعویض ۵۸۶ کنتور و ۵۱۱ مورد بهسازی لوله آبرسانی سایر اقدامات این بخش است.

جواد سالاری افزود: ۶ هزار و ۱۷۸ مورد حادثه از ابتدای سال جاری تاکنون در خطوط شبکه انتقال آب و انشعابات آب و فاضلاب گناباد به وقوع پیوسته است و ۲۲ هزار لیتر کلرزنی، ۲ هزار و ۱۲۵ مورد نمونه گیری میکروبی و ۱۷۰ نمونه گیری شیمیایی در همین مدت در شبکه آبرسانی گناباد انجام شد.

وی مجموع مطالبات امور آب و فاضلاب گناباد را از بخشهای خصوصی، تجاری و اداری ۵۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال ذکر کرد.  

او ادامه داد: همایش تجلیل از خیران و فعالان بخش آب شرب گناباد با هدف پاسداشت خیران و فعالان این بخش و الگو سازی از آنان در جامعه ۲۶ اسفندماه امسال در گناباد برگزار می شود.

آب و فاضلاب گناباد با طولانی ترین خط انتقال به طول ۱۲۰ کیلومتر یکی از خاص ترین شهرها در تامین و توزیع آب شرب با عمیق ترین چاه های آب شرب استان  خراسان رضوی و بهره گیری از ۳۷ ایستگاه پمپاژ است که وظیفه تامین و توزیع آب شرب ۵۵ هزار مشترک چهار نقطه شهری گناباد، بیدخت، کاخک و روشناوند  و ۷۵ روستا با جمعیت روستایی ۳۳ هزار نفر را عهده دار است.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.



 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha