۱۲ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۳۶
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 84599696
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

با تعامل و انعطاف روند بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت تسهیل شود

رشت- ایرنا - استاندار گیلان بر تعامل و انعطاف دستگاه های اجرایی استان چون شهرداری، مسکن و شهرسازی و اداره کل کتابخانه های عمومی در تسهیل روند بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت تاکید کرد و گفت: طی روزهای آتی یکهزار جلد کتاب شخصی به کتابخانه مرکزی اهدا خواهم کرد.

اسدالله عباسی عصر یکشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی گیلان بیان کرد: گیلانیان وارث فرهیختگان وارسته ای هستند که فرهنگ غنی کشور مرهون آن است؛ لذا در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی وظیفه حقیقی و حقوقی داریم.

وی اظهار داشت: در زمینه وظیفه حقیقی طی روزهای آتی یکهزار جلد کتاب از کتابهای شخصی خود به کتابخانه های استان اهداء خواهم کرد تا نسل نو از آنها بهره مند شود.

استاندار گیلان با انتقاد از اینکه شهرداری در ادای سهم فرهنگی خود کوتاهی می کند گفت: معنای سهم فرهنگی تبلیغات و نصب چند بنر نیست؛ بلکه لازم است همه نهادها در راستای سرعت‌گیری روندِ بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت انعطاف به خرج داده و با تعامل این مجموعه را برای بهره مندی مردم استان آماده سازید.

عباسی با تایید اینکه کتابخانه مرکزی رشت نگین شهر است گفت: بهره مندی از چنین کتابخانه ای حق گیلان است و هر کجا کتاب و کتابخانه است آبادانی است .

وی اضافه کرد: اگر چه کتابخانه مرکزی به نام رشت است اما درواقع این کتابخانه متعلق به تمام استان خواهد بود و بگونه ای باید به امکانات نوین تجهیز شود که افراد در دورترین نقاط گیلان هم از آن بهره مند شوند.

کتابخانه مرکزی رشت برای تکمیل به ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان نیز در این نشست گفت: کتابخانه مرکزی رشت از سال ۸۳ تا ۹۸ یک اسکلت بود و در واقع از ۹۸ تا ۹۹ به وضعیت کنونی رسید.

ماکان پدرام افزود: سال ۹۸ تاکنون ۴۸ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده شد در حالی که جمع اعتبارات پیش از آن بسیار ناچیز بوده است.

وی با بیان اینکه تجهیز کتابخانه در حوزه وظایف راه و شهرسازی نیست و در موافقت نامه این اداره کل با سازمان برنامه و بودجه قید نشده است ، گفت: این پروژه به ۲۵ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد که تکمیل شود و در ارتباط با تجهیزات، بخشی را نهاد کتابخانه های عمومی کشور و بخش دیگر را استان باید تامین کند .

مشکل کتابخانه مرکزی رشت با تهاتر حل می شود 

شهردار رشت نیز در نشست انجمن کتابخانه های عمومی گیلان گفت: شهرداری رشت وارث مشکلات انباشته شده ای است که چاره ای جز یک به یک حل کردن آنها نیست.

سید امیر حسین علوی افزود: در بحث ساختمانی کتابخانه مرکزی رشت تنها یک نامه در سال ۱۳۸۴به شهرداری ارسال شد و هیچ اقدامی برای دریافت پروانه ساختمانی انجام نشد.

وی اظهار داشت: شهرداری سال ۹۸ به ناچار بر مبنای کمیسیون تخلف سال۹۲ این پرونده را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داد و بر همان اساس در مجموع ۱۰ میلیارد تومان جریمه شد.

شهردار رشت اضافه کرد: شهرهای بزرگ در این موارد از ظرفیت بند ۳ تبصره ۵ بودجه به خوبی استفاده کردند اینها از منابع بودجه دولت تامین می شود و آورده ای برای شهر خواهد داشت.

علوی افزود: ما به کتابخانه های عمومی درصد عوارضی را از بودجه سالیانه همیشه بدهکاریم و در جریان باشید اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان طی اقدامی برداشتش را انجام داد ؛اما رویکرد ما نسبت به نهادهای فرهنگی یاری و حمایت است تا این پروژه های فرهنگی به نفع مردم بهره برداری شود.

وی تاکید کرد: ما باید از فرصت تهاتر بدهی دولت با شهرداری استفاده کنیم؛ لذا از مدیرکل راه و شهرسازی می خواهیم این موضوع را بعنوان بدهیِ این اداره کل به شهرداری رشت در سامانه تهاتر ثبت کنند که بتوانیم راحت مشکل کتابخانه های عمومی هم حل کنیم.

کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگ ترین کتابخانه عمومی شمال کشور با اسکلت بتنی در ۶ طبقه با مساحت بیش از هشت هزار مترمربع، دارای بخش های مختلفی چون سالن آمفی تاتر، سالن های جلسات، مخزن کتاب، سالن های مطالعه مجزا ویژه آقایان و خانم ها، بخش ویژه گویا و بریل ویژه نابینایان، کتب مرجع، امانت، بخش ویژه و مستقل مادر و کودک و دیگر بخش های استاندارد کتابخانه ای است که عملیات احداث این پروژه از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و تا کنون به ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و برای تکمیل آن به ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است .
این پروژه مردادماه امسال در سفر معاون رئیس جمهوری وقت به بهره برداری رسید و در همان ماه نیز مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان در مراسمی فرهنگی ابراز امیدواری کرد که این مجموعه هر چه سریع تر و بصورت رسمی مورد بهره برداری قرار گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha