شورای ترافیک بابل تردد از زیر پل تاریخی محمدحسن‌خان را ممنوع کرد

ساری - ایرنا - شورای ترافیک بابل در نشست امروز شنبه خود با گذراندن مصوبه‌ای هرگونه تردد خودروهای سنگین از زیرپل تاریخی و ۳۰۰ ساله محمدحسن‌خان این شهر را ممنوع و ساز و کار اجرای آن را هم مشخص کرده است.

به گزارش ایرنا ، اخیرا دوستداران میراث فرهنگی نسبت به تردد خودروهای سنگین از این پل تاریخی که به پل افشاری مشهور است اعتراض کردند و هشدار دادند که در صورت چاره اندیشی نکردن فوری ، این پل تاریخی به خاطر برخورد سقف و بدنه خودروهای سنگین از هم فرو می پاشد .

  فرماندار بابل پس از نشست امروز شورای ترافیک گفت : بر اساس اضطرار بررسی و رفع مشکل قانونی ممنوعیت تردد خوردوهای سنگین از زیر پل تاریخی محمدحسن خان این جلسه تشکیل و سازو کارهای قانونی آن به شهرداری ابلاغ شده است.

قربانعلی ولیزاده بورا افزود: در جلسه امروز شورای ترافیک به دلیل اینکه شهرداری بابل در اجرای طرح ایجاد ممنوعیت برای تردد خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی مشکل قانونی نداشته باشد ، طی مصوبه ای مجوز قانونی داده شد.

وی توضیح داد : در حال حاضر در دو مسر رفت و برگشت از زیر پل تاریخی بابل تردد انجام می شود که در شورای ترافیک تصمیم گرفته شد که یک مسیر به صورت کامل برروی خودروهای سنگین و سبک بسته شود و مسیر دیگر با ایجاد سازه های مناسب در هفته جاری تنها بر روی تردد خودروهای سبک باز بماند.

 فرماندار بابل گفت : با مصوبه امروز عرض مسیری که قرار است خودروهای سبک تردد کنند به طول حدود یکصد متر با نیوجرسی به ۲ متر و ۲۰ سانت کاهش می یابد و همچنین در دهنه پل در زیرگذر سازه هایی به کار خواهد رفت که تنها تردد خودروهای سبک امکان پذیر باشد.

وی افزود : ایجاد رمپ خروجی بین دو پل موجود دیگر در نزدیکی پل محمد حسن خان هم از سوی شهرداری بابل به صورت فنی بررسی می  شود.

ولیزاده بورا گفت : بنای تاریخی پل محمد حسن خان از آثار فاخر تاریخی شهرستان بابل محسوب می شود که برای حفظ این بنای تاریخی همه مدیران مرتبط باید با حساسیت ویژه نسبت حفظ این بنای تاریخی احتمام داشته باشند.

پل افشاری محمدحسن خان بابل اسفند ۱۳۹۴ با ساخت پل جدید از زیر ترافیک شهری مرخص شد و قرار بود از آن پس به عنوان یک اثر تاریخی از گردشگران داخلی و خارجی میزبانی کند ، ولی تداوم تردد روزانه صدها دستگاه خودروی سنگین از زیرگذر پل و برخورد سقف این خودروهای سنگین به طاق ها و دیواره آبراه ، خطر ریزش این اثر تاریخی را افزایش داده است .

این پل ۳۰۰ ساله که حدود نیم قرن پیش یعنی سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۴۱۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد ، با ۱۴۰ متر طول و ۶ متر عرض ، دارای ۶ چشمه طاق اصلی و دو چشمه فرعی است و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۱۱ متر می باشد. این پل به سبک پل های دوران صفوی و در اواخر دوران افشاریه ساخته شده و از ویژگی های مهم ساخت آن استفاده از سفیده تخم‌مرغ و ساروج است.

عبور از زیرگذر پل محمدحسن خان و آسیبی که به آن وارد می کند اگر چه تازگی ندارد و حتی بعد از خارج شدن پل از زیرترافیک هم ادامه داشت ، ولی سال ۹۵ شورای ترافیک شهرستان به دنبال اعتراض دوستداران میراث فرهنگی با گذراندن مصوبه ای ، عبور و مرور خودروهای سنگین از زیر این پل را ممنوع کرده بود ، مصوبه ای که ظاهرا اجرا نشده بود و رانندگان خودروهای سنگین هم در چنین وضعیتی بدون توجه به حجم و ارتفاع خودروهایشان با به کارگیری هر ترفندی آنها را از زیر پل عبور می دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha