۲۰۰ ویژه برنامه به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در خراسان رضوی اجرا می‌شود

مشهد- ایرنا- مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی ۲۰۰ ویژه برنامه طی هفته جاری در این استان اجرا می‌شود.

سردار سرتیپ دوم پاسدار حسینعلی یوسفعلی زاده افزود: علاوه بر این برنامه‌ها حدود پنج هزار برنامه جانبی و مردمی توسط نهادهای مردمی یا دستگاه های اجرایی در مشهد و شهرستانهای استان تا پایان هفته جاری و هفته آینده برگزار می شود.

وی ادامه داد: برگزاری یادواره شهید سلیمانی در دانشگاه ها، مدارس و مساجد، برپایی مراسم گرامیداشت در ستادهای شهرستانی سالگرد شهادت سردار سلیمانی و برگزاری مراسم تشییع و تذفین شهدای گمنام در کنار آئین های سالگرد شهادت سردار سلیمانی از مهم‌ترین ویژه برنامه ها در این ایام است.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی به مراسم تشییع پیکر مطهر ۱۶ شهید در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در مشهد و شهرستانهای استان اشاره کرد و گفت: علاوه بر اجرای برنامه های ویژه برای ۲ شهید تازه تفحص شده، یعنی شهید مدافع حرم اهل بیت (ع) حسین نظری و شهید دفاع مقدس علی اکبر آخوندی، این نهاد برنامه های متنوعی برای تشییع و تدفین ۱۴ شهید گمنام دفاع مقدس همزمان با ۲۴۰ شهید گمنام دیگر در سراسر کشور خواهد داشت.   
وی افزود: ۱۴ شهید گمنام در هشت نقطه شهر مشهد شامل پادگان شهید برونسی سپاه پاسداران، استانداری خراسان رضوی، میدان شهدا، صنایع حضرت یونس (ع) وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بوستان ملت و همچنین شهرستان‌های نیشابور، طرقبه شاندیز و گناباد به خاک سپرده می‌شوند.

سردار یوسفعلی زاده ادامه داد: برای بهره‌مندی همه روستا و شهرهای خراسان رضوی از عطر معنوی حضور شهیدان با برنامه‌ریزی صورت گرفته پیکرهای ۱۴ شهید گمنام در پنج محور با حضور قشرهای مختلف مردم در شهرها و روستاهای بزرگ تشییع می‌شوند.
وی گفت: در ۵۰۰ نقطه از این پنج محور تمهیداتی فراهم شده تا مردم در روستاهای پرجمعیت و شهرها از فیض حضور شهدا استفاده کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی افزود: پیکرهای مطهر شهدا روز چهارشنبه قبل از تدفین به مشهد بازگردانده می‌شوند تا در مراسم وداع در حرم مطهر رضوی، گرد مضجع نورانی حضرت امام رضا (ع) طواف داده شوند.

تدفین ۳۲۲ شهید گمنام در خراسان رضوی

وی ادامه داد: مزار شهدای گمنام به نقطه مرکزی برای دلدادگان شهدا تبدیل شده و مردم انس ویژه‌ای با این شهدا برقرار کرده و حتی از آنان حاجت می گیرند.

سردار یوسفعلی زاده گفت: با خاکسپاری ۱۴ شهید گمنام در این استان تا هفته آینده شمار شهدای گمنام مدفون شده در استان به ۳۲۲ شهید خواهد رسید که در ۱۱۳ مکان و یادمان به خاک سپرده شده اند.

وی افزود: ۸۰ درصد اماکن دفن شهدای گمنام در خراسان رضوی دارای یادمان هستند و نهادهایی که متولی دفن ۱۴ شهید گمنام کنونی شده اند طی ۶ ماه یادمان مورد نظر را مطابق با شرایط تعیین شده احداث خواهند کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: طی سال جاری پیکر ۶ شهید گمنام مدفون در یادمان های استان از طریق تطبیق آزمایش دی.ان.ای پیکر با مشخصات ژنتیکی بستگان شهدا، تعیین هویت شده اند.

وی از دریافت برخی کمکها، نذورات و موقوفات خیران برای تکمیل یادمان های شهدای گمنام و باغ موزه دفاع مقدس خبر داد و گفت: در این راستا قرار است آستان قدس رضوی نمازخانه ای در مرکز فرهنگی دفاع مقدس مشهد احداث کند.

خواستار رفع بدسلیقه‌گی‌ها در بودجه راهیان نور هستیم

سردار یوسفعلی زاده همچنین با اشاره به لایحه بودجه سال آینده افزود: برای عناوین بودجه راهیان نور و بودجه مرکزی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مشکلی پیش آمده بطوریکه مواردی مانند راهیان نور، یادمان های دفاع مقدس و مراکز فرهنگی ذیل بودجه ستاد کل نیروهای مسلح قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از دولت و رییس جمهوری و مجموعه های دولتی می خواهیم بودجه را اصلاح کنند و با نمایندگان استان در مجلس نیز وارد مذاکره شده‌ایم تا این اشکالات برطرف شوند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: اردوی راهیان نور مستقیم‌ترین فعالیتهای ما در مقابله با تهاجم فرهنگی است، اعزام شدگان به راهیان نور با عنایت شهدا با تحولات روحی و فرهنگی بسیار مثبت روبرو شده و متحول می شوند و رهبر معظم انقلاب بواسطه اهمیت این اردوها، پیش از شیوع کرونا سالانه در مراسم راهیان نور حضور داشته یا با دست اندرکاران جلسه ویژه داشته اند.

وی همچنین از فعال شدن سامانه جامع اسناد دفاع مقدس در استان خبر داد و افزود: هم اکنون بیش از ۲۹ هزار سند در این قالب دست بندی شده اند و علاوه بر این سامانه جامع کتابخانه های تخصصی دفاع مقدس با ثبت پنج هزار و ۸۰۰ جلد کتاب در استان راه اندازی شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha