توسعه زیرساخت های روستای پالنگان ضروری است

سنندج- ایرنا- مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: توسعه زیرساخت‌ها در روستای گردشگری پالنگان به عنوان یکی از مهم‌ترین دروازه‌های ورود به منطقه جهانی هورامان امری مهم است.

به گزارش ایرنا، یعقوب گویلیان روز چهارشنبه در جریان بازدید از پروژه‌های گردشگری و صنایع دستی روستای پالنگان از توابع شهرستان کامیاران گفت: اقدامات خوبی برای توسعه گردشگری با رعایت قوانین ثبت جهانی در روستای پالنگان انجام شده که طرح توسعه محور گردشگری در این روستا با مشارکت بخش خصوصی از جمله آن است.

وی افزود: این روستا با داشتن جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، مذهبی و به عنوان دروازه ورود به منطقه جهانی هورامان در توسعه اقتصادی استان نقش مهمی دارد و لازم است طرح‌های بیشتری در تمامی حوزه‌ها در این روستا اجرا شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان ادامه داد: با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و با رعایت اصول و دستورالعمل‌های سازمان‌های مختلف می‌توان در راستای توسعه صنعت گردشگری در این روستا گام‌های اساسی برداشت که حضور تمامی ارگان‌های دولتی در این حوزه امری ضروری است.

گویلیان یادآور شد: پروژه‌های گردشگری و صنایع‌دستی روستای پالنگان از جمله احداث پارکینگ، احداث جاده دسترسی به داخل روستا، سنگ‌فرش روستا، احداث موزه مردم‌شناسی و صنایع‌دستی و برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزش صنایع‌دستی و گردشگری در دست اقدام و اجرا است.

پالنگان روستایی از توابع شهرستان کامیاران در ۴۷ کیلومتری شمال غربی این شهر و در دره تنگیور قرار دارد و یکی از روستاهای پلکانی و گردشگرپذیر استان کردستان محسوب می شود.

«منظر فرهنگی هورامان» در چهل‌ و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ جولای ۲۰۲۱) در شهر فوجوی چین، با تصویب اعضای کمیته به‌ عنوان بیست و ششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی خود منحصربفرد است.

این منطقه، استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته؛ هورامان صدها روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود و شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۳۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است. از آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۷۹۳ اثر غیرمنقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۹ اثر منقول، ۲۵ اثر میراث طبیعی و ۹۳ اثر میراث معنوی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha