تلویزیون باید نگران حفظ مخاطبان خود باشد

تهران- ایرنا- کارگردان و تهیه کننده تلویزیون و سینما گفت: تلویزیون با توجه به اینکه رسانه ملی است و مخاطب زیادی دارد، در فضای تلاش رسانه‌های بیگانه برای جذب مخاطب و توسعه بسترهای مجازی، باید بسیار نگران حفظ مخاطبان خود باشد.

محمدرضا یکانی در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره اهمیت جذب مخاطب از طرف تلویزیون و نگهداری میزان مخاطبان، اظهار داشت: در تلویزیون، سریال‌های بسیار جذاب و پر مخاطبی در سال‌های گذشته تولید می‌شد که این خود نشان‌دهنده ظرفیت و پتانسیل بالای آن است و باید این ظرفیت را جدی گرفت.

وی تاکید کرد: اما به تدریج تلویزیون در جذب مخاطب دچار ضعف‌هایی شده است که البته می‌تواند مجددا به روزهای اوج خود بازگردد و این توانایی را دارد، به شرط اینکه مخاطب شناسی درست داشته باشد و نگاه سلیقه‌ای را کنار بگذارد.

این کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون ادامه داد: در دوره‌ حاضر که با انبوه تولیدات در فضای مجازی داخلی و خارجی روبرو هستیم، نشاندن مردم در پای تلویزیون کار بسیار مهم و سختی است.

تلویزیون باید نگران حفظ مخاطبان خود باشد

یکانی درباره کیفیت سریال‌های نمایش خانگی در مقایسه با آثار تلویزیونی نیز گفت: به دلیل کاهش تدریجی سطح کیفی تولیدات تلویزیونی، مردم بیشتر به سمت شبکه های فارسی زبان خارجی رفتند ولی با ورود شبکه نمایش خانگی اقبال عمومی نسبت به آن بیشتر شد؛ به نحوی که مردم فاصله زیادی از شبکه های ماهواره ای گرفتند واین گام بزرگی بود. علت این موفقیت، اعمال ممیزی‌های کمتر و باز بودن فضا و جذابیت بیشتر بصری و تصویری بود.

یکانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا جهش در تولید سریال در فضای آنلاین با شیوع کرونا و جذب مخاطب، برای تلویزیون فرصت است یا تهدید؟ گفت: شروع کرونا باعث تعطیلی سینماها و افزایش تمایل مردم به دیدن فیلم در پلتفرم‌ها شد که این خود یک فرصتی بود.

کارگردان ماتیک مخملی افزود: افزایش تمایل مردم به دیدن اکران‌های آنلاین و تماشای فیلم در پلتفرم‌ها و وی او دی ها تاثیر چندانی در ریزش مخاطبان تلویزیون ندارد چون مردم به دنبال فیلم یا سریال خوب  هستند و این که از چه پلتفرمی پخش شود خیلی مهم نیست.

یکانی گفت: اینکه مردم سریال‌های جذاب پرکشش و قصه خوب را دنبال می‌کنند، نمی‌تواند احساس خطری برای تلویزیون باشد. تلویزیون اگر بتواند مشابه آن چیزی که در نمایش خانگی تولید می‌شود بسازد، ریزش مخاطب را نخواهد داشت.

این کارگردان سینما و تلویزیون در پاسخ به این سوال که دسترسی تلویزیون به فضای امنیتی و داشتن انحصار در ساخت سریال‌های امنیتی چقدر به این که تلویزیون جلوتر از نمایش خانگی باشد کمک کرده است اظهار داشت: اینکه تلویزیون بیشتر به فضای امنیتی دسترسی دارد درست است اما این نکته که خوش ساخت بودن اثر و پرداخت قصه درست و جذاب عامل اصلی موفقیت است اهمیت دارد که البته در این زمینه چندین اثر درست و خوش ساخت با مضمون امنیتی طی سال‌های گذشته در تلویزیون تهیه شد.

او افزود: اگر با قصه مخاطب پسند، همراه با عوامل حرفه‌ای بتوان سریال یا فیلم جذابی تولید کرد، قطعا دیده خواهد شد و خوش ساخت بودن اثر مهمترین شاخص در دیده شدن است.

یکانی همچنین در پاسخ به این سوال که با گرایش نمایش خانگی به سمت ساخت سریال‌های زرد مخاطب پسند آیا مخاطبان زیاد نمایش خانگی ادامه دار خواهند بود یا با کاهش مخاطب مواجه می‌شود؟ خاطرنشان کرد: این نوع سریال‌ها به طور معمول سیر نزولی خودشان رو طی می‌کنند و هرچقدر هم جلوتر می‌رویم کیفیت آثار تنزل پیدا می‌کند.

کارگردان پاییز بهار افزود: اگرچه همه سریال‌ها این گونه نیستند ولی مخاطب ایرانی خیلی باهوش است و آثار را رصد می‌کند.

یکانی گفت: ۴ فاکتور مهم فیلمنامه، عوامل حرفه‌ای، کارگردانی و تولید خوب و حرفه ای باز هم مردم را به پای گیرنده‌ها و تلویزیون‌ می‌کشاند اما در غیر این صورت تنها با سریال‌سازی صرف و تولیدات فله‌ای، آثار جذاب و پرمخاطبی را نخواهیم داشت.

کارگردان فیلم کوتاه کوچه آخری اضافه کرد: ما در حال رقابت با بازارهای جهانی هستیم و این واقعا سخت و مشکل است و می تواند تلویزیون و پلتفرم را با کاهش مخاطب روبه رو نماید و مخاطبان، دوباره سراغ مجموعه‌های خارجی خواهند رفت و لازم است که این را در حد اصولی و درست خود نگه داریم.

یکانی در عین حال در این باره که خود چقدر نمایش‌های خانگی را دنبال می‌کند، چقدر فیلم و یا سریال می‌بیند گفت که به واسطه کارم به طور مرتب تمام سریال‌ها و فیلم‌ها را دنبال می‌کنم و خیلی به اینکه سریالی مخاطب دارد یا ندارد توجهی نمی‌کند.

یکانی گفت: بیشتر دنبال این هستم که هر اثر چه ایرانی و یا چه خارجی دارای چه نکات مفیدی است که می‌توانم از آن استفاده صحیح کنم. بعضی اوقات داستان و قصه فیلم به قدری جذاب است که نکات فنی را در دفعات بعدی که آن فیلم را مشاهده میکنم مورد توجه قرار میدهم.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha