توصیه روزنامه پاکستانی:فعالیت درازمدت قطار اکو ضامن بهبودمعیشت ملی است

اسلام‌آباد - ایرنا - روزنامه پاکستانی «جنگ» ازسرگیری حرکت قطار کانتینربر اکو میان اسلام‌آباد-تهران-استانبول پس از وقفه ۱۰ ساله را موجب تقویت تجارت منطقه‌ای و دستاورد مثبت برای کشورهای پیرامون این طرح ریلی دانست و اعلام کرد که فعالیت درازمدت قطار باری اکو ضامن بهبود معیشت ملی برای پاکستان خواهد بود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، روزنامه اردو زبان جنگ چاپ شهر راولپندی در سرمقاله امروز خود با عنوان «ازسرگیری حرکت قطار باری به مقصد ایران و ترکیه» به سابقه همگرایی جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و ترکیه به عنوان اعضای بنیانگذار سازمان همکاری اقتصادی (ECO) پرداخت و نوشت: همکاری این سه کشور برادر طرح قطار باری اکو را رقم زد.

در این سرمقاله آمده است: عملیات حرکت قطار باری در سال ۲۰۰۹ کلید خورد اما به دلیل برخی کاستی‌ها در مدیریت، دو سال پس از عملیاتی شدن، این طرح ریلی متوقف شد اما حرکت مجدد آن پس از ۱۰ سال وقفه، نوید تازه‌ای برای تقویت تجارت ملی، توازن تجارت منطقه‌ای، هم افزایی با کشورهای پیرامون اکو و سایر همسایگان می‌دهد.

روزنامه جنگ با اشاره به حرکت قطار باری اکو از اسلام‌آباد به سمت ایالت بلوچستان و ورود آن به خاک جمهوری اسلامی ایران، افزود: نباید وقفه‌ای در تردد قطار اکو ایجاد شود زیرا فعالیت دراز مدت این طرح ریلی علاوه بر افزایش فرصت‌های تقویت معیشت ملی برای پاکستان به هم افزایی کشورهای پیرامون منطقه اکو نیز کمک فراوانی می‌کند.

این روزنامه اردو زبان نوشت: زمان حرکت کریدور ریلی اکو، کمتر از نصف زمان جابه‌جایی کالا در مسیر دریایی برآورد شده و تقریبا ۱۵ روز پیش‌بینی شده است. لذا برای توسعه امر صادرات که برای بهبود معیشت داخلی پاکستان بسیار حیاتی قلمداد می‌شود، باید همکاری با کشورهای برادر از جمله ایران گسترش یابد.

روزنامه جنگ افزود که با مدیریت موثر و تامین تسهیلات مورد نیاز، باید طرح ریلی اسلام‌آباد-تهران-استانبول (ITI) بدون هیچ وقفه‌ای ادامه یابد و سه کشور بنیانگذار سازمان اکو جدای از تجارت و ارتباطات منطقه‌ای برای همکاری در حوزه‌های آموزش، علوم و فن آوری نیز اقدامات عملی اتخاذ نمایند.

گفتنی است، طول مسیر ریلی قطار اکو بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که هزار و ۹۹۰ کیلومتر آن در خاک پاکستان، ۲ هزار و ۶۰۳ کیلومتر در خاک ایران و یکهزار و ۹۵۰ کیلومتر آن در خاک ترکیه قرار دارد.

ایده راه‌اندازی قطار کانتینری اسلام‌آباد_تهران_استانبول، نخستین بار در سال ۲۰۰۷ مطرح شد و در آوریل ۲۰۰۸ در دستور کار هفتمین اجلاس وزرای حمل و نقل اکو در آنکارا قرار گرفت.

طرح ریلی اسلام‌آباد-تهران-استانبول موسوم به قطار کانتینربر اکو (ITI) سه‌شنبه هفته گذشته (۱ دی) طی مراسمی با حضور وزیران امور خارجه، بازرگانی و راه آهن پاکستان و همچنین «سید محمدعلی حسینی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در «اسلام‌آباد» با حرکت نخستین قطار باری ازسرگرفته شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha