۶ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۴۵
کد خبرنگار: 2187
کد خبر: 84592110
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

نیمی از قنات‌های بردسکن در خراسان رضوی به لایروبی نیاز دارند

مشهد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی بردسکن در استان خراسان رضوی گفت: نیمی از ۱۵۹ رشته قنات این شهرستان نیاز به لایروبی دارند.

علیرضا مهمیز روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: اعتبارات تخصیصی به حوزه قنات این شهرستان ناچیز است و کفاف لایروبی و احیای آنها را نمی کند.

وی ادامه داد: امسال از محل اعتبارات ملی و مشارکت بنیاد برکت ۱۰ رشته قنات بردسکن لایروبی می‌شود که هم اکنون لایروبی قنات ۲ روستای رسن و قاسم آباد این شهرستان در حال انجام است.

مدیرجهاد کشاورزی بردسکن با بیان اینکه علاوه بر قناتها ۸۹ دهنه چشمه در این شهرستان جاری است گفت: نبود بارندگی در سال جاری منجر به کاهش ۵۰ درصدی دبی آب قنات‌های این شهرستان نسبت به پارسال شده است.

وی افزود: از مجموع ۲۸ هزار و ۸۵۰ هکتار سطح زیرکشت محصولات باغی و زراعی بردسکن ۲۵ درصد از طریق قنات آبیاری می‌شوند که کاهش نزولات جوی، سطح زیر کشت محصولات کشاورزی شهرستان را به نصف رسانده است.

مهمیز ادامه داد: کاهش شدید دبی قناتها منجر به تنش آب در سه هزار هکتار از باغات و مزارع منطقه کوهپایه بردسکن  شده و در بخشی از زمینها کاشت محصول صورت نگرفته است.

وی گفت: برای استفاده بهینه از آب، کشاورزان باید روشهای سنتی را کنار بگذارند و به سراغ روشهای مدرن آبیاری، کاشت، داشت و برداشت بروند.

مدیرجهاد کشاورزی بردسکن با اشاره به بحران منابع آب بر اجرای سیستم‌های آبیاری زیرسطحی در باغات تاکید کرد و افزود: اجرای  این سیستم‌ها منجر به ۴۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

وی تخصیص تسهیلات مناسب و کم‌ بهره با اقساط بلند مدت  به کشاورزان را جهت اجرای سیستم‌های آبیاری زیرسطحی و استفاده بهینه از آب و مقابله با خشکسالی ضروری دانست.

مهمیز ادامه داد: با توجه به اینکه  همه ساله بخش کشاورزی بردسکن بر اثر گرمای بیش از حد هوا یا سرمازدگی دچار خسارت می‌شود، کشاورزان باید نسبت به بیمه محصولات زراعی و باغی خود اقدام کنند، این در حالی است که هم اکنون ۲۰ درصد اراضی کشاورزی شهرستان زیرپوشش بیمه قرار دارند.

۱۲ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در ۲۸ هزار و ۸۸۵ هکتار کشتزارهای شهرستان بردسکن فعالیت دارند. 

مرکز شهرستان ۷۳ هزار نفری بردسکن در ۲۷۳ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha