سنگفرش کردن بازار انارکی‌های شاهرود آغاز شد

شاهرود - ایرنا -رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: مرحله نخست مرمت و سنگفرش کردن بازار انارکی‌ها در بازار تاریخی این شهر آغاز شد.

حمیدرضا حسنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:  با پایان سنگفرش بازار انارکی ها  ۷۰ درصد فرش سنگی بازار تاریخی شاهرود به سرانجام می رسد.

وی با بیان اینکه در این مرحله ۱۵۰میلیون تومان اعتبار تخصیص یافت، ادامه داد: حدود ۱۸۰ مترمربع از کف  این بازار سنگ‌فرش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود از سال ۱۳۹۰ در چند مرحله اقدام به مرمت این اثر تاریخی کرد، گفت: مرمت کامل بام این بازار بزرگ  انجام شد.

وی تاکید کرد: برای اختصاص بودجه وتکمیل سنگفرش تمام محوطه بازار کهن این شهر پیگیری های لازم درحال انجام است، بازار شاهرود شامل سه کاروانسرا،۲ تیمچه و یک حمام است که در حال حاضر تنها گرمابه آن سالم باقی مانده است.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شاهرود ابراز داشت: بازار شاهرود با عرصه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع بیش از ۲۵۰ باب مغازه دارد.

حسنی با اشاره به اینکه بازار شاهرود دارای سه راسته بازار و چهار ورودی اصلی و چهار ورودی فرعی است، تاکید کرد: این اثر تاریخی با شماره ۲۲۸۵ در تاریخ فروردین ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شهرستان شاهرود به عنوان یکی از بزرگترین شهرستان‌های کشور واقع در استان سمنان با اقلیم‌های متفاوت جغرافیایی، بزرگترین پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت شده را در خود جای داده و با احتساب مناطق شکار ممنوع، به قاره کوچک و سرزمین پنج اقلیم مشهور است.

این تنوع اقلیمی به قدری آشکار است که کوتاه‌ترین فاصله کویر تا جنگل در این شهرستان قرار داشته به طوری که با طی مسافت کوتاهی در حدود ۴۵ کیلومتر از شاهرود به سمت شمال، جنگل‌های هیرکانی ابر با زیباترین چشم اندازها در دسترس است، پیمودن همین مسافت به سمت جنوب به کویر و زیبایی‌های منطقه چاه جام و در نهایت به طرود و نخلستان‌های آن ختم می‌شود که مردم آن منطقه به شترداری اشتغال دارند. این گوناگونی اقلیم در کنار تنوع اقوام و گروه‌های مختلف قومی و زبانی، ویژگی و قابلیت توسعه گردشگری را در این شهرستان رقم زده است.

شهرستان شاهرود در زمینه‌های مختلف گردشگری از جمله گردشگری عرفانی و طبیعی از قابلیت‌های ویژه ای برخوردار است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha