۲ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۳۴
کد خبرنگار: 3081
کد خبر: 84587883
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

جهان در بیم و امید اومیکرون

۲ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۳۴
کد خبر: 84587883
جهان در بیم و امید اومیکرون

تهران- ایرنا- اگرچه بر اساس نتایج برخی مطالعات انجام شده، به نظر می رسد سویه اومیکرون خفیف‌تر از سویه های قبلی باشد اما سرعت انتقال بالای انتشار این گونه جدید کرونا، مزیت خفیف بودن آن را تحت تاثیر قرار داده و ممکن است شمار بالای مبتلایان، کمر نظام جهانی سلامت را خم کند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روزنامه فرانسوی لوفیگارو، در حالی که سازمان جهانی بهداشت در تازه ترین گزارش خود از شناسایی اومیکرون در ۱۰۶ کشور جهان خبر داده است، «هانس کلاگ» مدیر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت با هشدار در مورد طوفان جدید کرونا در راه اروپا، از مردم خواست دز تقویتی واکسن کرونا را دریافت کنند، چرا که این تنها سپر دفاعی در مقابله با سویه اومیکرون است.

به گزارش یورونیوز، طبق مطالعه‌ای که از سوی موسسه ملی بیماری‌های واگیر آفریقای جنوبی انجام گرفته است، افرادی که در موج چهارم شیوع بیماری کووید-۱۹ در این کشور به سویه اومیکرون مبتلا شده‌اند، ۸۰ درصد کمتر از مبتلایان سایر سویه‌ها در بیمارستان بستری شده‌اند. همچنین روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به نتایج یک پژوهش جدید توسط کالج امپریال لندن نوشت: خطر مراجعه به بیمارستان و بستری شدن در اثر ابتلا به سویه اومیکرون در مقایسه با نوع دلتا ۴۰ درصد کمتر است.

 از سوی دیگر سمیه سوامیناتان، دانشمند فعال در سازمان جهانی بهداشت این برداشت را که براساس شواهد اولیه سویه اومیکرون از گونه‌های قبلی ویروس کرونا خفیف‌تر است «نابخردانه» توصیف کرد. وی گفت که با افزایش موارد ابتلا به سویه اومیکرون نظام‌های درمانی در همه کشورها تحت فشار قرار خواهند گرفت.  این پژوهشگر هندی افزود که سویه اومیکرون در برابر برخی از واکنش‌های ایمنی بدن مقاومت می‌کند و به همین دلیل در برنامه تزریق واکسن تقویتی یا دُز سوم باید افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند در اولویت قرار گیرند.

همچنین سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که سویه اومیکرونِ ویروس کرونا سریع‌تر از گونه دلتا در حال انتقال است و افراد واکسینه‌شده یا بهبودیافته از «کووید ۱۹» را نیز درگیر این بیماری همه‌گیر می‌کند.

تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: «احتمال اینکه افراد واکسینه‌شده یا بهبودیافته از کووید ۱۹ مبتلا شوند یا دوباره بیمار شوند افزایش یافته است.» وی همچنین ضمن ابراز نگرانی از برنامه‌ جشن‌های پایان سال نوی میلادی در بسیاری از کشورهای جهان گفت: «یک رویداد لغو شود خیلی بهتر از این است که یک زندگی نابود شود.»

شیوع اومیکرون در آستانه جشن های سال نو، بیم و نگرانی را در میان مقامات بهداشتی برانگیخته و برخی کشورهای اروپای غربی مانند انگلیس سعی کرده‌اند تا محدودیت‌ها را بعد از کریسمس به اجرا بگذارند، اما برخی هم این محدودیت‌ها را در کریسمس هم اعمال کنند مثل اسکاتلند و ایرلند شمالی.   آلمان و پرتغال از تازه‌ترین کشورهای اروپایی هستند که محدودیت‌هایی را برای بعد از کریسمس در نظر گرفته‌اند.  آمار روزانه ابتلا در برخی کشورهای اروپایی قابل توجه است، در اسپانیا نزدیک به روزی پنجاه هزار نفر، در انگلیس و فرانسه به روزی صدهزار نفر.

انگلیس؛ برای نخستین بار، ثبت بیش از ۱۰۰ هزار مورد ابتلا در یک روز 

شبکه ب. اف. ام تی وی فرانسه گزارش داد، در انگلیس آمار موارد روزانه ابتلا به کرونا به رکورد بی سابقه ای رسیده و بیش از ۱۰۰ هزار مورد را ثبت کرده است.  

با این حال بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس دیروز اعلام کرد که دولت برنامه‌ای برای تشدید محدودیت‌های کرونایی پیش از ایام کریسمس ندارد. وی در یک کلیپ ویدیویی گفت که شواهد کافی در مورد شدت بیماری ناشی از ابتلا به اومیکرون و کاهش تاثیر واکسن وجود ندارد؛ او با این حال هشدار داد که نمی‌تواند احتمال تشدید محدودیت‌ها را پس از ایام کریسمس رد کند.

جهان در بیم و امید اومیکرون

گزارش ها از احتمال تشدید دو هفته‌ای محدودیت‌های کرونایی پس از ایام کریسمس حکایت دارد. هفته پیش گرانت شاپس، وزیر حمل‌ونقل انگلیس از احتمال تشکیل جلسه اضطراری پارلمان در ایام کریسمس برای رای‌گیری درباره تشدید محدودیت‌ها خبر داد. وزیر دارایی هم از بسته اقتصادی به ارزش یک میلیارد پوند برای حمایت از بنگاه‌های تجاری رونمایی کرد. این تحولات می تواند نشانه زمینه چینی دولت برای اعمال محدودیت‌های تازه‌ باشد.

کرونا در آلمان؛ بازگشت محدودیت‌ها و فشار برای واکسیناسیون وسیع‌تر

به گزارش دویچه وله،  اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و وزیران بهداشت ایالتی، توافق کردند که برای مهار موج بعدی کرونا که با سویه اومیکرون در حال گسترش است، محدودیت‌های سخت‌تری اعمال شود. یکی از هدف‌ها نیز پیشبرد سریع واکسیناسیون در سطح وسیع و در زمانی هرچه کوتاه‌تر است.

اعمال محدودیت‌های کرونایی به بعد از مراسم کریسمس موکول شده است. با این حال مقررات کرونا در مهمانی‌های خانوادگی در ایام کریسمس نیز باید تا حد ممکن رعایت شوند.  

همچنین امکان برگزاری جشن‌ها و تجمع‌های بزرگ در پایان سال ۲۰۲۱ وجود ندارد و آتش‌بازی و فروش وسایل ‌آن هم ممنوع است. توصیه شده است که پیش از هر گردهمایی حتی محدود با افرادی غیر از اعضای خانواده، تست کرونا انجام شود.  رویدادهای مهم ورزشی و فرهنگی نیز با محدودیت‌های جدی روبرو می‌شوند. بسیاری مراسم لغو و مسابقات مهم ورزشی از ۲۸ دسامبر امسال در سراسر آلمان بدون تماشاگر برگزار خواهد شد.

نگرانی از گسترش سویه اومیکرون به حدی است که بحث‌هایی در رابطه با یک واکسیناسیون اجباری عمومی در فوریه ۲۰۲۲ در جریان است. ایالت‌ها از دولت خواسته‌اند که در کوتاه‌ترین زمان برنامه‌ای ارائه کند. دولت می‌خواهد اطمینان داشته باشد که در صورت ابتلای شمار بالایی به کرونا در کار زیرساخت‌ها و مراکز خدمات عمومی مانند بیمارستان‌ها، پلیس، آتش‌نشانی، خدمات اورژانس، ارتباطات، برق‌رسانی و غیره وقفه‌ای ایجاد نشود.  

انستیتو کخ می‌گوید با شیوع سویه اومکیرون، خطر ابتلا برای شهروندانی که دو بار واکسینه شده و کسانی که بهبود یافته‌اند "بالا" و برای کسانی که واکسینه نشده‌اند، "بسیار بالا" است. این موسسه خطر ابتلا برای کسانی که دوز سوم را دریافت کرده‌اند،  "متوسط" ‌ارزیابی می‌کند.

چین؛ قرنطینه شهر ۱۳ میلیون نفری

به گزارش بی بی سی، شیوع سریع کرونا، محدود به اروپا نیست و چند هفته مانده به المپیک زمستانی پکن، شهر ۱۳ میلیون نفری سی‌ان در شمال‌شرق چین در قرنطینه کامل قرار گرفته و به ساکنان گفته شده از خانه خارج نشوند. از هر خانه فقط یک نفر اجازه دارد برای خرید مایحتاج از خانه خارج شود.

این اقدام برای مهار شیوع کرونا است در ناحیه‌ای که تقریبا پنج هفته دیگر میزبان المپیک زمستانی است.

فرانسه؛ هراس از موج گسترده اومیکرون در روزهای آینده

در فرانسه، سخنگوی دولت اعلام کرد که اومیکرون به سرعت در حال انتشار است و احتمالا طی آخرین هفته سال، از سویه دلتا پیشی می‌گیرد و در سطح کشور اکثریت خواهد یافت. پاریس یکی از شهرهایی است که شاهد انتشار سریع اومیکرون است. وی با این حال گفت که دولت قصد ندارد محدودیت های جدیدی را در حال حاضر اعمال کند.

الویه وران وزیر بهداشت فرانسه نیز گفت: احتمالا بزودی روزانه ۱۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی می شود و تا اوایل ژانویه (دی/بهمن) اومیکرون به سویه غالب تبدیل می شود.

اعلام خطر ابتلای روزانه ۱۰۰ هزار فرانسوی به اومیکرون در روزهای آینده موجی از وحشت و نگرانی را در  این کشور برانگیخته است.  وضع بیمارستان‌های فرانسه نیز با بیش از ۱۶ هزار بستری و ۳ هزار بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه پر تنش گزارش شده است.

در فرانسه، اگرچه هنوز محدودیت های جدید کرونایی در نظر گرفته نشده، اما قبلا محدودیت ها در مورد تجمعات در جریان کریسمس و جشن های سال نو اعلام شده و اقدامات سخت تری چون قرنطینه های جدید نیز منتفی دانسته نشده است. مقام های فرانسوی گفته اند اطلاعات مربوط به اومیکرون را به دقت زیر نظر دارند.

جهان در بیم و امید اومیکرون

در اسپانیا نسبت محدودیت ها از منطقه ای به منطقه ای دیگر متفاوت است. در منطقه کاتالونیا محدودیت های سختی اعمال شده و گردهمایی به ۱۰ نفر محدود شده است. همچنین رستوران ها و کلوپ های شبانه در این منطقه در طول شب بسته است و محدودیت های منع رفت و آمد شبانه از ۱ بامداد تا ۶ صبح رعایت می شود.  اما در مادرید شرایط متفاوتی حاکم است و مقام های این شهر با هر گونه محدودیت های جدیدی در روزهای قبل از کریسمس مخالف هستند.

مقام های اسپانیا به دلیل نداشتن ثبات در قوانین مربوط به ۱۷ منطقه متفاوت این کشور با انتقادهایی روبه رو شده اند.

به طور کلی، در اسپانیا استفاده از ماسک در محیط های سربسته اجباری است و در برخی مناطق برای ورود به رستوران ها به گواهی سلامت کووید نیاز است. همچنین دستورالعمل هایی برای محدودکردن گردهمایی های اجتماعی وجود دارد.

پرتغال نیز دستور تعطیلی کلوپ های شبانه از ۲۶ دسامبر (۵ دی) را صادر کرده است.  کار از منزل یا دورکاری از فردای روز کریسمس تا ۹ ژانویه (۱۹ دی) اجباری است و اجتماعات در فضای باز نیز به ۱۰ نفر محدود می شود.

هلند محدودیت های سختی را با قرنطینه اعلام شده از روز دوشنبه تعیین کرده است. قرنطینه از ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) آغاز شد و تا ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) ادامه خواهد داشت. تمامی سالن های ورزشی، مکان های عمومی،  غذاخوری های سرپوشیده و فروشگاه های غیرضروری تا پایان قرنطینه تعطیل خواهند بود.

در فنلاند موارد ابتلا به کرونا رکورد زده است.  رستوران ها در روز ۲۴ دسامبر (۳ دی) راس ساعت ۱۰ شب بسته خواهند بود. همچنین به مدت سه هفته که از ۲۸ دسامبر (۷ دی) شروع می شود، رستوران ها ساعت ۶ غروب تعطیل خواهد بود و در ساعات باز نیز با تعداد صندلی های محدود فعالیت خواهد داشت.  بعلاوه، مسافرانی که از منطقه شینگن بدون مرز اتحادیه اروپا وارد فنلاند می شوند، ملزم به نشان دادن نتیجه منفی تست کرونای خود هستند.

در سوئد نیز از روز چهارشنبه، کافه ها و رستوران ها تنها به تعداد محدودی از مشتریان خدمات می دهند و از مردم این کشور خواسته شده است از منزل کار کنند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که نسبت به شیوع امیکرون در اروپا "بسیار نگران" است. این سازمان هشدار داده که اگر تا اسفند آینده اقدام فوری انجام نشود، ممکن است ۷۰۰ هزار نفر جان خود را از دست بدهند.

از آغاز بحران شیوع کرونا تاکنون، بیش از ۲۷۷ میلیون و ۵۴۸ هزار  نفر در جهان به کووید-۱۹ مبتلا شده اند که از این میان بیش از پنج میلیون و ۳۹۴ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha