گلزار شهدا؛ ایستگاه پایانی «روایت حبیب» در بندرعباس

بندرعباس- ایرنا- ویژه برنامه «شب خاطره» سردار دلها؛ سیدالشهدا مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از سری برنامه‌های کاروان هنری «روایت حبیب» در جوار گلزار شهدای بندرعباس پایان یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ویژه برنامه شب خاطره کاروان هنری روایت حبیب در گلزار شهدای بندرعباس با قرائت قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران کار خود را آغاز و در اولین اجرای خود با هنرنمایی علی محمد و فاطمه رادمنش با برگزاری نمایشی حماسی از  شهید«نادرمهدوی» از میهمانان پذیرایی کرد.

حاج قاسم اعتقاد و علاقه خاصی به رزمندگان هرمزگانی داشت

منصور نبی‌زاده فرمانده گردان۴۲۲ لشکر ۴۱ ثارالله؛ نخستین خاطره‌گوی این مراسم بود.

وی با بیان اینکه اولین دیدار و آشنایی‌ام با حاج قاسم در سال ۶۳  رقم خورد، بیان داشت: در دوران دفاع مقدس علاقه زیادی به فعالیت‌ در عملیات‌های رزمی داشتم، حاج قاسم گفتند سخت است همیشه باید در خط مقدم باشید با این حال موافقت کرد و زیر نظر حسین تاجیک در گردان ۴۱۵ کهنوج کارم را شروع کردم.

این رزمنده دوران دفاع مقدس، مهربانی و شوخ طبع بودن را از شخصیت خاص حاج قاسم به عنوان یک فرمانده در دوران دفاع مقدس یاد کرد و بیان داشت: حاج قاسم اعتقاد و علاقه خاصی به رزمندگان هرمزگانی به ویژه شهید علی حاجبی داشت.

گلزار شهدا؛ ایستگاه پایانی «روایت حبیب» در بندرعباس

نبی‌زاده ادامه داد: در عملیات بدر حاج قاسم مرا که فقط یک عملیات بیشتر شرکت نکرده بودم به عنوان فرمانده گردان بچه‌های بندرعباس منصوب کرد و بعد از یک ماه ماموریت مهم دفاع از خط استراتژیک یکی از محورهای جزیره فاو را به همین گردان که یک ماه بیشتر از تشکیلش نمی‌گذشت سپرد.

فرمانده گردان ۴۲۲ هرمزگان ضمن برشمردن شجاعت شهید سلیمانی یادآور شد: حاج قاسم بعد از اینکه متوجه تحرکات دشمن شدیم به بچه های هرمزگان اعتماد کرد و به گردان ۴۲۲ در منطقه استراتژیک فاو اجازه عملیات داد و این عملیات در پنج خرداد سال ۶۵ با موفقیت انجام شد و بعد از عملیات نیز از مردم هرمزگان تشکر کرد.

وی همچنین از شهید حاج قاسم به عنوان یک سردار به تمام معنا نام برد که یکی از علت های مهم محبوبیت وی نیز مردم‌داری بود، در این رابطه گفت: حاج قاسم که یک شخصیت ملی و ژنرالی سرشناس است وقتی به قشم می‌آمد هر دفعه سراغ عباس فینی قشمی را می‌گرفت و به منزل او می‌رفت؛ عباس فینی قشمی انسان شناخته شده‌ای نبود اما از دوران دفاع مقدس او را در یاد نگاه داشته بود و آخرین دفعه که شهید سلیمانی به قشم آمدند به دلیل جلسات بسیار موفق نشدند حاج عباس را ببینند و نامه‌ای به او نوشتند و از او معذرت خواهی کردند؛ این نوع از توجه کمتر در مسوولان دیده می‌شود.

این مراسم با پخش شعر خوانی مرحوم محمد سرور رجایی، نویسنده و شاعر افغانستانی ساکن ایران که با کتاب خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس مورد تقدیر قرار گرفت و هفتم مردادماه امسال در پی ابتلا به کرونا در سن ۵۲ سالگی درگذشت، ادامه یافت.

حاج قاسم یکی یه دونه بود

گلزار شهدا؛ ایستگاه پایانی «روایت حبیب» در بندرعباس

موسی ملاپرست دیگر رزمنده دوران دفاع مقدس و جانشین گردان ۴۲۲ هرمزگان بر روی سن کاروان حبیب قرار گرفت و به بیان خاطراتی از شهید حاج قاسم پرداخت.

وی با بیان این جمله که؛ حاج قاسم یکی یه دونه بود، بیان داشت: به تربیت چنین فرمانده‌ای در دامن انقلاب باید به رهبری تبریک گفت.

ملاپرست گفت: به عنوان سرباز حاج قاسم خاطرات زیادی با این شهید والا مقام داشتم و تا سال قبل از شهادت نیز با ایشان ارتباط داشتم؛ حاج قاسم نگاه به سلایق و قیافه‌های مردم نمی‌کرد و در آخرین پنجشنبه ماه رمضان هر سال ما را دعوت می‌کرد و ما موظف بودیم هر سال خود را به مجلس حاج قاسم در کرمان برسانیم.

حاج قاسم روی قولش صادق بود

به گفته این رزمنده دوران دفاع مقدس، ۹۰ درصد رزمندگان استان هرمزگان به عشق حاج قاسم جذب لشکر ۴۱ ثارالله شدند.

وی با بیان اینکه حاج قاسم روی حرف و قولش صادق بود، عنوان کرد: اولین بار که حاج قاسم را دیدم بعد از عملیات آزادسازی خرمشهر بود، یک جا حرف حاج قاسم را گوش نکردم و آن هم جایی بود که از کوشک می‌خواستم به اهواز بروم.

ملاپرست ادامه داد: فرمانده قرارگاه تاکتیکی آمد گفت نرو شب است، پیش من بمان و فردا برو؛ قبول کردم درحال وضوگرفتن بودم که دیدم حاج قاسم آمد و وضو گرفت؛ اصرار کرد که باید جلوتر بایستم و ایشان پشت من نماز بخواند و هرکار کردند از ترس اینکه نکند حمد و سوره را اشتباه بخوانم، قبول نکردم و حاج قاسم جلو ایستاد و یک نمازجماعت دونفری به امامت حاجی خواندم.

گلزار شهدا؛ ایستگاه پایانی «روایت حبیب» در بندرعباس

حاج قاسم پشت بی‌سیم «حبیب» بود

جانشین گردان ۴۲۲ هرمزگان در دوران دفاع مقدس در بخش پایانی خاطره‌گویی خود به فلسفه «روایت حبیب» اشاره کرد و ادامه داد: در طول هشت سال جنگ هر کس یک اسمی داشت، اسم حاج قاسم پشت بی‌سیم «حبیب» بود و هر جا نامی از حبیب می‌آمد، متوجه می‌شدیم که سردار سلیمانی نیز آنجا است.

وی همچنین به عملیات والفجر هشت و ارادات و توسل ویژه حاج قاسم به حضرت زهرا(س) اشاره کرد و بیان داشت: حاج قاسم غروب توی اروند سخنرانی کرد، توی بی‌سیم اعلام کرد عزیزان امیدوار باشید، من امید دارم در این عملیات خود صاحب رمز عملیات-حضرت فاطمه زهرا(س)- به کمک شما می‌آید.

حاج قاسم بعد از جنگ نیز رزمنده‌ها را رها نکرد، درحالی که مثل برخی مسوولان می‌توانست مثل یک مهمان ویژه بیاید بندرعباس و در هتل اقامت داشته باشد اما او بعد از جنگ هم به رزمنده‌ها و خانواده شهدا سر می‌زد.

حاج قاسم چندسال پیش برای یک سخنرانی در سالن شهید آوینی بندرعباس به بندرعباس آمد اما برای نهار به منزل شخصی حجت‌الاسلام شیرازی در ارتش رفت، بعد نشسته بودم کنارش گفت موسی بیکار نشین، گفت نماز مغرب و عشاکجا بریم، مسجد الشهدای بندرعباس ۵۴ شهید دارد که تصویرشان هم هست و اکثرا هم می‌شناسید، توی مسیر گفتم با پدر شهید فرخی که تلفنی صحبت کردید اگر موافقید حضوری منزل‌شان برویم گفت منزل فرخی کجاست حتما برویم، خستگی برای حاج قاسم خستگی معنا نداشت، او نسخه اصلی یک مرد بود.

پرده‌خوانی از همدردی سیدالشهدا مقاومت با فرزندان شهدا

پرده‌خوانی مرشد محسن میرزاعلی که کاروان روایت حبیب را همراهی می‌کند و در شب نخست اجرای برنامه‌های کاروان در مسجد غدیر محله گلشهر جنوبی از «قصه شجاعت حاج قاسم در اربیل عراق و ماجرای نجات مردم این شهر از دست داعش را با برپایی پرده‌ای دیجیتالی به تصویر کشید، در ایستگاه پایانی کاروان حبیب در گلزار شهدای بندرعباس از همدردی سیدالشهدا مقاومت با فرزندان شهدای مدافع حرم برای حاضرین حماسه خواند.  

اجرای قطعه «انتظار» و شعرخوانی در کاروان «حبیب»

گلزار شهدا؛ ایستگاه پایانی «روایت حبیب» در بندرعباس

اجرای قطعه «انتظار» از امیر حقیقت خواننده حماسه‌خوان، ادامه برنامه را به شعرخوانی امیرحسین والا، شاعر و غزل‌سرا ضمن معرفی مجموعه شعری «شهدای هرمزگان»، با خواندن ابیاتی از مجموعه کتاب شعر «هیچ‌کس از من نپرسید» میهمانان لاله‌های کاروان حبیب را سرشوق آورد.

گروه هشت نفره نوجوانان منتظران ظهور کانون فرهنگی هنری پیروان حضرت مهدی(عج) محله شهرک توحید بندرعباس در آخرین برنامه کاروان حبیب حضور یافتند و از «تو هنوزم فرمانده خط مقدم مانده‌ای، حاج قاسم! تو هنوزم بین ما زنده‌ای» خواندند.

توکل و هوش حاج قاسم در عملیات‌ها مثال زدنی بود

و بخش پایانی شب خاطره از سردار دل‌ها با خاطره‌گویی «حسین سالاری» رزمنده اهل شهرستان حاجی‌آباد، امدادگر و مسوول بهداری در دوران دفاع مقدس ادامه یافت.

وی در بیان رفاقت خود با حاج قاسم گفت: سال ۶۱ به عنوان امدادگر در عملیات بیت‌المقدس حاج قاسم را شناختم و از آن زمان رفاقت ما باهم ادامه پیدا کرد.

گلزار شهدا؛ ایستگاه پایانی «روایت حبیب» در بندرعباس

این رزمنده دوران دفاع مقدس توکل، توکل، شجاع و نترس بودن،  هوش و ذکاوت حاج قاسم در عملیات‌های مختلف دوران دفاع مقدس را مثال زدنی دانست و افزود: در عملیات الفجر مقدماتی، فاو و عملیات ام‌الرصاص نیز حضور داشتم و در این عملیات‌ها هم توکل  اخلاص و هم شجاعت حاج قاسم را به چشم دیدم.  

سالاری با اشاره به ارتباطات اجتماعی شهید سلیمانی بعد از جنگ با رزمندگان و خانواده‌های شهدا اضافه کرد: بسیار دوست داشتیم حاج قاسم به حاجی‌آباد بیاید، چندسال پیش برای یک مراسم یادواره شهدا به شهر بابک رفتم، بعد از مراسم حال رزمندگان و خانواده شهدا را پرسید، گفتم شهر ما نیامدی گفت با دفتر هماهنگ کن حتما میام، ولی اول باید یک سر به مادر شهید حاجبی در رودخانه بزنم، پیگیری بودیم اما متاسفانه دی سال ۹۸ شهید شد و ما از دیدارشان محروم شدیم.

به گزارش ایرنا، ویژه برنامه دومین سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی در قالب کاروان هنری «روایت حبیب» در بندرعباس چهارشنبه شب در گلزار شهدای هشت سال دفاع مقدس با اجرای به یادماندنی رسالت بوذری به کار خود پایان داد.

«کاروان هنری روایت حبیب» در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی، در ۱۰ استان کشور در حال اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری است.

این کاروان هنری به همت بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی (مکتب حاج قاسم) و با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی کار خود را از ۱۲ آذر از دیار کریمان و از کنار مزار سردار دلها آغاز کرده است.

در این رویداد فرهنگی و هنری، برنامه‌های متنوعی چون شب خاطره، شعرخوانی، سرود و موسیقی، نمایش فیلم و انیمیشن، اجرای تئاتر، نقالی و پرده‌خوانی، حماسه‌خوانی، رونمایی کتاب و برپایی نمایشگاه عکس و آثار تجسمی برگزار می‌شود.

سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به همراه «ابومهدی المهندس» بامداد یکشنبه ۱۳ دی در اقدامی جنایتکارانه هنگامی که از فرودگاه بغداد عازم شهر بودند، به دستور «دونالد ترامپ» هدف حمله تروریستی پهپادهای دولت آمریکا قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha