کرمانشاه آماده برگزاری مراسم بزرگداشت سردار دل‌ها

کرمانشاه - ایرنا - دومین سالروز شهادت سردار دل‌ها سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» در حالی کم کم فرا می رسد که مردم قدرشناس و دستگاه‌های اجرایی و مدیران استان کرمانشاه رفته رفته آماده برگزاری برنامه‌های مختلف به منظور بزرگداشت آن مجاهد نستوه و قدرشناسی از سال‌ها ایثار و مقاومتش در برابر دشمنان می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار با محوریت روز جهانی مقاومت و سالروز شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی عصر چهارشنبه (اول دی) در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه به ریاست استاندار و با حضور مدیران و نمایندگان دستگاه های اجرایی و نهاد های نظامی و انتظامی برگزار شد.

در این نشست، بر برگزاری هرچه بهتر مراسم بزرگداشت دومین سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی به منظور قدردانی از سال ها مجاهدت و فداکاری وی در عرصه های مختلف خصوصا نبرد با دشمنان و نیروها و گروهک های تروریستی خصوصا داعش تاکید شد.

ارائه خدمات مختلف به مردم از جمله ویزیت رایگان، تجلیل از خانواده های معظم شهدا خصوصا شهدای مدافع حرم استان، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا، برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی، آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد، اهدای خون، برگزاری اجتماع مردمی، توزیع بسته های معیشتی و برگزاری یادواره های فرهنگی و شعرخوانی از مهمترین برنامه هایی است که برای ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی تدارک دیده شده است.

تشکیل ستاد گرامیداشت روز مقاومت و بزرگداشت شهید سلیمانی

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه در این جلسه از تشکیل ستاد گرامیداشت روز جهانی مقاومت و بزرگداشت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در استان ها و شهرستان های مختلف کشور خبر داد و گفت: این ستاد در کرمانشاه و شهرستان های مختلف استان نیز ایجاد شده است.

سردار «ناصر باباخانی» افزود: ریاست آن در مرکز استان برعهده استاندار و دبیری آن برعهده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس قرار دارد و در شهرستان ها نیز فرماندار رئیس ستاد و فرمانده ناحیه مقاومت بسیج نیز دبیر آن خواهد بود و اجرای برنامه های گرامیداشت سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی را برعهده دارند.

وی یادآوری کرد: نواختن زنگ مقاومت در مدارس، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا، اجرای برنامه های مختلف فرهنگی، توزیع بسته های معیشتی، آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و ویزیت رایگان مردم در چند درمانگاه متعلق به سپاه حضرت نبی اکرم (ص) از جمله برنامه های پیش بینی شده برای ایام شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است.

خانواده شهدای مدافع حرم مورد تجلیل قرار می گیرند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه نیز با اشاره به تدارک برنامه های مختلف در ایام سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی، گفت: یکی از این برنامه ها تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم استان است.

حجت الاسلام «هادی عسگری» ادامه داد: غبار روبی و عطرافشانی مزار شهدا در روز شهادت حاج قاسم سلیمانی و برگزاری یادواره پیشکسوتان جهاد و شهادت از دیگر ببرنامه های پیش بینی شده است.

وی اجرای یادواره های شهدا در روستاهای استان و مسابقات ورزشی ویژه جانبازان نخاعی گرامیداشت حاج قاسم سلیمانی را از دیگر اقدامات در نظر گرفته شده عنوان کرد.

ویزیت رایگان مردم به مناسب سالروز شهادت سردار سلیمانی

معاون اجرایی سپاه حضرت نبی اکرم (ص) کرمانشاه نیز با اشاره به برنامه های متنوع این نهاد، گفت: یکی از مهمترین آن ها ویزیت رایگان شهروندان در تاریخ ۱۳ دی سالروز شهادت سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی در ۲ درمانگاه متعلق به سپاه خواهد بود.

سرهنگ «ابوذر انوری» با بیان اینکه برنامه بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی نیز روز ۱۲ دی در حسنیه ثارالله سپاه حضرت نبی اکرم (ص) برگزار می شود، افزود: از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده می توان اجرای رزمایش خدمت مومنانه و توزیع ۳۰ هزار بسته معیشتی میان نیازمندان اشاره کرد.

وی برگزاری مراسم گلریزان در یکی از زورخانه ها به منظور جمع آوری کمک برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و راه اندازی پویش نذر خون را از دیگر اقدامات پیش بینی شده عنوان کرد.

انتشار کتاب خاطرات دیدار با سردار دل‌ها

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه یکی دیگر از مدیران حاضر در جلسه بود که از جمع آوری خاطرات افراد مختلف در استان که با سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی دیدار و گفت و گو داشته اند خبر داد و گفت: این خاطرات به زودی در قالب کتابی نفیس چاپ خواهد شد.

حجت الاسلام «یوسف احمدی» برگزاری مسابقه نقاشی با عنوان سربازترین سردار، برپایی ایستگاه های صلواتی و نواختن زنگ مقاومت را از دیگر برنامه های شاخص درنظر گرفته شده عنوان کرد.

وی گفت: همچنین مراسم تجمع "سلیمانی ها" در روز ۱۳ دی که مکان آن متعاقبا اعلام می شود از دیگر برنامه هایی است که به مناسبت شهادت سردار سلیمانی در نظر گرفته شده است.

حاج قاسم، موضوع عصر شعر شهرستان های کرمانشاه

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در این جلسه از برگزاری یادواره های عصر شعر در شهرستان های صحنه، جوانرود و قصرشیرین با موضوع سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی خبر داد.

«مظفر تیموری» برپایی نمایشگاه هنرهای تجسمی در نگارخانه میرزارضا کلهر (شهید آوینی) و مراسم شعرخوانی در نقاط مختلف استان را از دیگر برنامه های پیش بینی شده اعلام کرد.

وی افزود: همچنین جشنواره تئاتر ملی مرصاد نیز با عنوان یادواره شهید حاج قاسم سلیمانی از هشتم تا دهم دی در اسلام آبادغرب برگزار می شود.

آمادگی پلیس برای تامین امنیت مراسم بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی

معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه نیز در این جلسه از آمادگی ماموران انتظامی و راهور استان برای تامین امنیت فیزیکی و ترافیکی مراسم بزرگداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی خبر داد.

سرهنگ «رضا امانی» افزود: پلیس همواره در کنار مردم و متولیان اجرای برنامه های دینی و مذهبی، انقلابی و ملی بوده است و این بار هم با همه توان در راستای برقراری نظم و امنیت مراسم مربوط به سردار دل ها شهید سلیمانی تلاش خواهد کرد.

یاد و خاطره سردار سلیمانی باید به بهترین شکل گرامی داشته شود

استاندار کرمانشاه نیز در جمع بندی جلسه با گرامیداشت یاد و خاطره سپهبد شهید حاج "قاسم سلیمانی"، وی را نماد مقاومت جهان اسلام معرفی کرد و گفت: یاد و خاطره این سردار سرافراز و سرباز رشید اسلام باید به بهترین شکل ممکن گرامی داشته شود.

«هوشنگ بازوند» همچنین خواستار مردمی برگزار کردن مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی شد و افزود: مردم ما عاشق این چهره کم نظیر و اثرگذار بوده و هستند و قطعا برای بزرگداشت وی هرکسی هرچه در توان داشته باشد دریغ نمی کند.

وی با اشاره به دیدار اخیر خود با نیروهای حشدالعبی عراق، یادآوری کرد: یکی از آن ها در این دیدار بسیار از حاج قاسم سلیمانی به نیکی یاد می کرد و سخن گفتن با ایشان را برای خود عبادت می دانست، بنابراین همه ما موظف هستیم به نحو مطلوب یاد و خاطره سردار دل ها را گرامی بداریم.

بازوند همچنین به مراسم تشییع پیکر باشکوه سردار سلیمانی اشاره کرد و افزود: در این مراسم اوج قدرت و سرمایه اجتماعی کشور به نمایش گذاشته شد و همه دنیا علاقه و ارادت مردم به سردار بی ادعای خود را مشاهده کردند.

سپهبد شهید قاسم سلیمانی در اسفند ۱۳۳۵ خورشیدی در یکی از شهرستان های استان کرمان به نام رابُر چشم به جهان گشود. وی دوران کودکی و نوجوانی خود را در کنار پدر به کار بنایی گذراند و در سال های جوانی در سازمان آب کرمان پیمانکار یکی از بخش های آن شد.

او پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این نهاد پیوست. با شروع جنگ تحمیلی قاسم سلیمانی چندین گردان از سپاهیان کرمان را آموزش می‌دهد و به جبهه‌های جنوب اعزام می‌کند و کمی بعد، خود در صدر یک گروهان به سوسنگرد اعزام می‌شود تا از پیشروی رژیم بعث در جبهه مالکیه جلوگیری کند.

شهید سلیمانی در سال ۱۳۶۰ خورشیدی با حکم محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران، به عنوان فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله منصوب شد. این سردار شهید در بسیاری از عملیات ها شرکت داشت، همچنین شهید سلیمانی از فرماندهان عملیات‌های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج نیز بود.

با پایان یافتن جنگ در ۱۳۶۷خورشیدی، لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند. سردار سلیمانی در بهمن ۱۳۸۹ خورشیدی از طرف آیت الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوا، درجه سرلشکری (بالاترین درجه نظامی در ایران) را دریافت کرد.

سردار سرتیپ پاسدار حاج قاسم سلیمانی بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ در حمله موشکی بالگردهای آمریکایی به ۲ خودرو در فرودگاه بغداد، همراه با ابومهدی المهندس معاون نیروی مردمی عراق (الحشد الشعبی) و همراهان دیگرشان مورد هدف قرار گرفته و به شهادت رسیدند. این حمله با نظارت و دستور مستقیم رییس جمهوری آمریکا انجام شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha