چهارهزار میلیارد ریال به آسفالت راه های روستایی کردستان اختصاص یافت

سنندج- ایرنا- مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای کردستان گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰، چهار هزار میلیارد ریال برای آسفالت راههای روستایی استان اختصاص یافته است.

به گزارش ایرنا، محمدراشد مدرس گرجی روز چهارشنبه در یک نشست خبری در سنندج اظهار داشت: این میزان اعتبار ازمحل‌های مختلف از جمله مناطق محروم اختصاص یافته و تاکنون ۵۰ درصد آن تخصیص داده شده است.

وی افزود: در حوزه آسفالت راه روستایی میانگین کشوری ۵۴درصد و استان ۵۰ درصد است اما در روستاهای بالای ۲۰ خانوار میانگین کشوری ۸۰ درصد و استان ۶۰ درصد است و بیشترین اختلاف و مشکل ما در این بخش است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان یادآور شد: هدف گذاری ما آسفالت یک هزار کیلومتر راه روستایی برای رسیدن به میانگین کشوری در روستاهای بالای ۲۰خانوار است و براین اساس اگر طی سه سال همانند امسال اعتبار اختصاص یابد می‌توانیم این مهم را محقق کنیم.

وی در ادامه گفت: درحال حاضر هشت هزار کیلومتر راه داریم که ۶هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی و یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه بین‌شهری است،  ارزش ریالی این راهها ۱۰۰هزار میلیارد ریال است.

مدرس‌گرجی با بیان اینکه در ۹ماهه امسال  در ۱۰۰کیلومتر راههای استان روکش آسفالت انجام شده است، اظهار داشت: هم‌اکنون ۳۰۰کیلومتر راه بین شهری دارای خرابی شدید و ۴۰۰کیلومتر نیز دارای خرابی متوسط است که باید لگه‌گیری و آسفالت شوند.

وی افزود: براساس برآوردهای انجام شده انجام هر کیلومتر روکش آسفالت در جاده ها بصورت میانگین به هفت تا هشت میلیارد ریال هزینه نیاز دارد، لذا این اقدامات منابع ویژه می‌خواهد.

ضرورت ارتقای راه های فرعی و اصلی به بزرگراه

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان ادامه داد: با توجه به آسیب شناسی که در حوزه تصادفات انجام شده ارتقای راه ها در استان از فرعی و اصلی به بزرگراه باید در اولویت قرار گیرد.

وی افزود:  شرکت ساخت در حال فعالیت در حوزه ارتقا راه ها به بزرگراه است و این مهم بویژه در کریدور شمال - جنوب که ۳۲۰کیلومتر آن در استان کردستان واقع شده است باید بیشتر مورد توجه باشد.

مدرس گرجی همچنین با اشاره به اینکه امسال ۳۰۰ میلیارد ریال برای رفع نقاط پرتصادف، علایم روشنایی جاده ها و غیره هزینه شده است، گفت: کل عملیات اسفالت گردنه صلوات آباد از سال گدشته  به این اداره کل واگذار شده و در این بازه زمانی بیش از ۲۰۰میلیارد ریال عملیات آسفالت در این گردنه انجام شده است.

هوشمندسازی جاده‌ها

وی در مورد افزایش تصادفات و تلفات ناشی از آن در سال جاری نیز گفت: در راستای کاهش این آمار در حال هوشمندسازی جاده‌ها هستیم و این کار با جدیت در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان یادآور شد: در حال حاضر ۳۳دوربین ثبت تخلف در طول جاده های شریانی و غیرشریانی استان فعال بوده و  ۱۰مورد دیگر نیز در حال فعال سازی است.

وی با بیان اینکه مجوز ۱۴ دوربین ثبت تخلف جدید نیزگرفته شده است، گفت:  این دوربین ها به کاهش تصادفات و کاهش تلفات کمک کرده و حضور فیزیکی ماموران در جاده‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

ساماندهی مرز باشماق نیازمند سه هزار میلیارد ریال اعتبار

مدرس گرجی در ادامه با اشاره به اینکه مدیریت مرزها از سال گذشته به وزارت راه و شهرسازی و در استان‌ها به راهداری واگذار شده است، گفت: مطالعات لازم در زمینه ساماندهی مرز باشماق انجام و پیش‌بینی آماری آن سه هزار میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: فاز اول ساماندهی مرز باشماق آغاز و قرارداد آن با ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار بسته شده و تمام اعتبار آن از منابع راهداری کشور است و محدودیت اعتباری در این زمینه نداریم.

از ۲۶ آذر تا دوم دی با عنوان هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری نامگذاری شده است.


اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha