۱ دی ۱۴۰۰، ۴:۰۲
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84585591
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر خارجه آمریکا: روسیه نیروهای خود را از مرز اوکراین عقب بکشد

نیویورک- ایرنا - آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد از روسیه می خواهیم تنش ها را کاهش دهد و نیروهای خود را از مرز اوکراین عقب بکشد.

 وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران درباره تنش میان آمریکا و روسیه بر سر اوکراین افزود که درشرایطی که تنش کاهش یابد، گفت و گو بسیار مناسب تر است.
بلینکن تصریح کرد  آماده ایم از طریق کانال های مختلف از جمله گفت و گوی ثبات راهبردی میان روسیه و آمریکا، از طریق شورای روسیه و ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا با روسیه تعامل دیپلماتیک داشته باشیم.
این مقام دولت بایدن اظهار داشت در اوایل سال آینده از طریق این کانال ها برای حل اختلافات به صورت دیپلماتیک تلاش خواهیم کرد.  
وزیر خارجه دولت دموکرات بایدن اضافه کرد که روسیه نگرانی ها، نارضایتی ها و خواسته های خاص خود را دارد،آمریکا و متحدان اروپایی ما نیز همین دلایل را در ارتباط با اقدامات و فعالیت‌های روسیه دارند. تمام این مسائل روز میز خواهد بود و ترجیح می دهیم مسیر خود را به صورت دیپلماتیک پیش ببریم.
بلینکن همچنین درباره پیشنهادات روسیه اظهار داشت در پیشنهاداتی که روس ها ارائه کرده اند، برخی موارد به صورت آشکار غیر قابل قبول هستند.
وزیر خارجه آمریکا در عین حال گفت که مسایل دیگری وجود دارند که برای بحث و گفت و گو مناسب هستند، همانطور که ما مسائلی را مطرح خواهیم کرد و روسیه باید به آنها پاسخ دهد.
واشنگتن از موضع خود مبنی بر اینکه یک کشور حق ندارد سیاست کشور دیگری را تغییر دهد یا آن را به سمت خود هدایت کند، دفاع می‌کند.
وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که دیدار جدیدی بین جو بایدن و  ولادیمیر پوتین برنامه‌ریزی نشده است.

پیش از این، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو برای بررسی نگرانی های امنیتی واشنگتن امادگی دارد اما هنوز در این مورد پیشنهادی دریافت نکرده است.
به گزارش تاس، لاوروف روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی در مسکو گفت: روسیه برای مذاکره در مورد تضمین های امنیتی و نگرانی های متقابل آمریکا آمادگی دارد ولی در این مورد نامه ای دریافت نکرده است.
وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به گفت و گوی روز گذشته یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد که طرف آمریکایی در این نشست که مربوط به مذاکرات روسیه و آمریکا بود اعلام کرد که نگرانی هایی (در مورد اقدامات احتمالی روسیه در اوکراین)  دارد.
وزارت امور خارجه روسیه پیشتر پیش نویس توافقنامه‌هایی بین روسیه و ایالات متحده در مورد تضمین‌های امنیتی و توافقنامه اقدامات لازم برای تضمین امنیت فدراسیون روسیه و کشورهای عضو ناتو را به طرف آمریکایی تحویل داد.
آمریکا که همواره به دنبال راه‌هایی برای تحت فشار قراردادن روسیه به عنوان ابرقدرت رقیب خود در شرق بوده، اکنون با طرح این ادعا که حضور نیروهای روس در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود، به دنبال بهانه‌ای تازه برای ایجاد تنش در این منطقه و افزایش فشار بر روسیه است.
روسیه بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین اقدامات عادی نظامی است اما آمریکا و متحدانش همچنان قصد دارند شرایط مرز روسیه با اوکراین را پرتنش جلوه دهند.
آمریکا در حالی مدعی تحرکات جدی روسیه در مرز با اوکراین شده است که واشنگتن و کی ‌یف اخیرا به متحدان اروپایی‌شان اعلام کرده‌اند تحرکات نیروها در مرز با اوکراین نشان‌دهنده آمادگی جدید مسکو برای حمله به اوکراین است.
اوکراین از آمریکا خواسته تا حمایت‌های امنیتی فوری از جمله تبادل اطلاعاتی در دستورکارش قرار دهد.
در این میان دولت بایدن نگران است که اهداف روسیه در قبال اوکراین ممکن است مذاکرات واشنگتن- مسکو در مورد حملات سایبری و کنترل تسلیحات را از مسیر اصلی منحرف کند.
منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.
روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف، مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم می‌کند و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha