نسخه خطی کهن خمسه نظامی گنجوی موجود در مشهد رونمایی شد

مشهد- ایرنا- قدیمی‌ترین نسخه خطی خمسه نظامی گنجوی موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی طی مراسمی در مشهد رونمایی شد.

مدیر گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی روز سه‌شنبه در خصوص این اثر گفت: این اثر نفیس در تاریخ ۷۹۹ هجری قمری توسط احمد بن محمد ملقب به نظام کتابت شد و سید جلال الدین تهرانی آن را وقف آستان قدس رضوی کرد.

ابوالفضل حسن آبادی افزود: خط نسخه، نسخ آمیخته به تعلیق چهار ستونه و دارای ۲۵ سطر و ۲۵۴ برگ حنایی در ابعاد ۲۱ در ۱۴ سانتی‌متر است. همچنین ابتدای هر منظومه مذهّب و مُنقش به لاجورد و طلاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی نسخه نفیس و مصوّر خسرو و شیرین پرداخت و ادامه داد: این نسخه به خط نستعلیق و در ۲۵ سطر توسط ابومحمد بن فتح محمد در سال ۱۰۰۸ هجری قمری کتابت شد که دارای یک سرلوح مذهّب منقّش و کتیبه بازوبندی به لاجورد و زر و شنگرف است.

قایم مقام خردسرای فردوسی و استاد دانشگاه فرهنگیان مشهد هم در این مراسم با اشاره به تاثیرگذاری خمسه نظامی گنجوی در آثار دیگر شعرای ایرانی و خارجی گفت: آثار این شاعر پرآوازه، میراث فرهنگی مشترک در سطح جهان محسوب می‌شود.

علیرضا قیامتی با اشاره به تاثیرگذاری سبک و محتوای خمسه نظامی گنجوی و پیروی دیگر شعرا از این شاعر برجسته افزود: ۴۶ شاعر پارسی‌گو در ایران با الهام از خمسه نظامی شعر سروده‌اند و ۶۷ اثر معتبر از شاعران اردو زبان و چهار منظومه از ترک زبانان به تقلید از خمسه نظامی نوشته شده است.

وی آثار نظامی گنجوی را میراث فرهنگی مشترک در سطح جهانی خواند و ادامه داد: آثار این شاعر، تاثیر جهانی دارد و با وجودی که نظامی گنجوی، ایرانی و فارسی‌زبان است اما کشورهای دیگر از جمله آذربایجان درصدد انحصاری کردن این میراث گران‌بها به نفع کشورشان هستند.

استاد دانشگاه فرهنگیان مشهد آثار نظامی را ادامه دهنده شاهنامه فردوسی دانست و گفت: در حقیقت اشعار این ۲ شاعر بزرگ پیوند دهنده دنیای پیش و پس از اسلام است و به‌طور مطلوب عشق به ایران و ائمه(ع) را در هم آمیخته و تمامی اشعار به نکات اخلاقی و پند و اندرزهای حکیمانه ختم می‌شود.

سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی شامل کتابخانه مرکزی و ۱۰ کتابخانه تخصصی در حرم مطهر رضوی و ۵۸ کتابخانه وابسته در دیگر نقاط کشور است.

جمال‌الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤید متخلص به نظامی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی پارسی‌گوی در سده ششم هجری است که به‌عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان‌سرایی در ادبیات پارسی شناخته شده‌ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha