طرح ریلی اسلام‌آباد-تهران-استانبول افتتاح شد

اسلام‌آباد - ایرنا - طرح ریلی اسلام‌آبادـ تهران-استانبول موسوم به قطار کانتینربر اکو (ITI) امروز طی مراسمی با حضور وزیران امور خارجه و راه آهن پاکستان و همچنین «سید محمدعلی حسینی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در «اسلام‌آباد» با حرکت نخستین قطار باری ازسرگرفته شد.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار ایرنا، سوت حرکت قطار باری اکو موسوم به طرح ریلی تهران-استانبول-اسلام‌آباد با حضور مقامات ارشد ایران، پاکستان و ترکیه پس از ۱۰ سال توقف به صدا درآمد.

دراین مراسم که مقام‌های ارشد راه آهن پاکستان، وزارت بازرگانی، سفیران ایران و ترکیه، تاجیکستان، قزاقستان و نماینده سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO) حضور داشتند، وزیر راه آهن پاکستان در سخنانی گفت: آغاز حرکت قطار کانتینری از پاکستان به ایران و ترکیه، رویای دیرینه کشورهای منطقه بود که دوباره به حقیقت پیوست.

طرح ریلی اسلام‌آباد-تهران-استانبول افتتاح شد

وی با اشاره به تعهدات پاکستان برای تسریع در روند بازسازی و نوسازی خطوط ریلی در ایالت بلوچستان افزود: ازسرگیری قطار اکو گام بلندی در مسیر تقویت ارتباطات منطقه‌ای و پیشبرد سیاست پاکستان برای پیوستگی اقتصادی و تجاری با همسایگان و سایر کشورهای منطقه‌ای می‌باشد.

سناتور «اعظم خان سواتی» گفت: تقویت و توسعه همکاری‌های ریلی اکو می‌تواند به ثبات و صلح منطقه کمک موثری کند.

«عبدالرزاق داود» مشاور نخست پاکستان در امور بازرگانی نیز در مراسم افتتاح قطار اکو اظهارداشت: قطار اکو به عنوان یکی از موثرترین وسایط نقلیه می‌تواند در گسترش صادرات، واردات و مبادلات تجاری بین کشورهای عضو کمک موثری کند.

طول خط راه آهن اسلام‌آباد ـ تهران ـ استانبول ۶۵۰۰ کیلومتر است که ۲۵۷۰ کیلومتر آن در ایران، ۲ هزار کیلومتر آن در ترکیه و حدود ۱۹۰۰ کیلومتر در خاک پاکستان است که زمان حرکت در این مسیر کمتر از نصف حمل و نقل دریایی است و نسبت به مسیر جاده‌ای امن‌تر و به صرفه نیز خواهد بود.

قطارباری کانتینری از پاکستان به مقصد استانبول به زاهدان می‌رسد، پس از ورود به این شهرخط ریلی زاهدان - کرمان کار خود را بطور رسمی شروع می‌کند.

در مراسم امروز وزیر امور خارجه پاکستان نیز با ابراز خرسندی از ازسرگیری قطار کانتینربر اکو، گفت: این تحول مرحله جدید در برنامه پیشبرد سیاست ارتباطات منطقه‌ای و تجارت میان همسایگان و سایر کشورها است.

«شاه محمود قریشی» تاکید کرد: پیوستگی تجارت منطقه‌ای نیازمند شدید به طرح‌های مهمی مانند خط ریلی اسلام‌آباد-تهران-استانبول دارد.

طرح ریلی اسلام‌آباد-تهران-استانبول افتتاح شد

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha