شورای اسلامی شهر آستارا در آزمون انتخاب شهردار چه نمره‌ای می‌گیرد؟

آستارا - ایرنا -بعد از اینکه همای شهرداری بر دوش گزینه‌های معرفی شده از سوی شورای اسلامی شهر آستارا ننشست، اعضای این نهاد مدنی رییس خود را به عنوان شهردار انتخاب و معرفی کردند که واکنش‌های متعددی از سوی مردم و رای دهندگان به همراه داشت که به نوعی نخستین آزمون عملکردی این مجموعه در دور ششم خواهد بود.

به گزارش ایرنا، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای کشور کار خود را از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ آغاز کرد و فردای آن روز اعضای شورای اسلامی شهر آستارا طی جلسه ای ترکیب هیئت رئیسه خود را با آرای داخلی خود مشخص کردند و همان روز، جلسه ای برای تعیین شهردار تشکیل دادند اما به علت غیبت سه نفر از اعضا، جلسه لغو و به زمان دیگری موکول شد.

اعضای شورای شهر آستارا بارد دیگر پس از پنج روز در ۱۹ مرداد ماه طی جلسه ای جواد معیتی را که از سال ۹۶ شهردار این شهر بود، برکنار و یاشار سلوکی را به عنوان سرپرست شهرداری معرفی کردند؛ این شورا در ۱۰ آبان ماه کیانوش خدابخش و در اواخر همان ماه قاسم نوپور را به سرپرستی شهرداری انتخاب کردند تا اینکه رد وی باعث شد تا بالاخره در هشتم آذر ماه، شورای رئیس دوره ای خود را برای تصدی شهرداری آستارا مناسب تشخیص دهد.

افرادی که برای تکیه بر مسند شهرداری انتخاب و معرفی شده بودند، به دلایلی از سوی هئت تطبیق فرمانداری آستارا رد شدند و فرصت خدمتگزاری را نیافتند و گزینه آخر یعنی قاسم نوپور نیز با معرفی شدن رئیس شورای اسلامی به عنوان شهردار، شانس ادامه خدمت را از دست می دهد.

سروش وظیفه عضو شورای اسلامی شهر آستارا روز چهارشنبه درباره برنامه شورای اسلامی شهر برای تعیین شهردار به خبرنگار ایرنا گفت: رئیس شورای اسلامی در هشتم آذر ماه با نامزدی در تصدی شهرداری آستارا و با کسب چهار رأی موافق اعضای شورا به عنوان شهردار انتخاب و به فرمانداری معرفی شده بود، اما هیئت تطبیق مصوبات شوراهای اسلامی با قوانین، به دلیل اینکه رئیس شورا سابقه مدیریت میانی ندارد، این انتخاب را تایید نکرد.

طبق آئین نامه شرایط احراز تصدی سمت شهردار، در صورتی که وزیر کشور، استاندار یا مرجع صدور حکم، شهردار پیشنهادی را واجد شرایط نداند، مراتب را با ذکر دلایل به شورای اسلامی شهر منعکس می کند و شورای اسلامی شهر نسبت به انتخاب گزینه جدید یا اصرار بر نظر قبلی اقدام می کند؛ در صورت پافشاری شورا بر گزینه یا نظر قبلی، بر اساس تبصره (۳) بند (۱) ماده (۸۰) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن، موضوع بلافاصله به هیئت حل اختلاف ذیربط ارجاع می شود.

همچنین مطابق ماده ۳ آئین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار مصوب سال ۹۷، شهردار شهرهای با جمعیت ۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر باید پنج سال سابقه مدیریت میانی داشته باشد و مدیران میانی به آن دسته از مدیران اطلاق می شود که وظیفه هماهنگی، ایجاد ارتباط بین سطوح عالی (مقامات) و یا مدیران ارشد را در واحدهای ستادی به عهده دارند.

سروش وظیفه عضو شورای اسلامی شهر آستارا می گوید: صبح روز یکشنبه ۲۸ آذرماه جلسه فوق العاده و غیرعلنی شورای اسلامی شهر با محوریت انتخاب شهردار برگزار شد و من به همراه ۲ عضو دیگر شورا بر رأی هیأت تطبیق مصوبات شوراهای اسلامی با قوانین تمکین کردیم، اما چهار عضو دیگر شورا بر انتخاب رئیس شورا به سمت شهردار اصرار کردند و در صورت مخالفت مجدد هیئت تطبیق، موضوع به هیئت اختلاف استان ارجاع داده خواهد شد.

با توجه به توضیح این عضو شورای اسلامی شهر آستارا مبنی بر نبود سابقه مدیریت میانی برای رئیس شورای اسلامی جهت تصدی سمت شهرداری و با توجه به مخالفت هیئت تطبیق با تصمیم شورا، بی شک اصرار شورای اسلامی بر معرفی رئیس خود برای تصدی صندلی شهرداری، بار دیگر مقاومت و مخالفت هیئت تطبیق مصوبات با قوانین را در پی خواهد داشت و به گمان قوی، هیئت حل اختلاف استان نیز با لحاظ قانون، نظر هیئت تطبیق شهرستان را تایید خواهد کرد.

مراقبان جلسه آزمون شورا، مردم هستند

تعیین شهردار از وظایف شورای اسلامی است و مردم از اولین روزهای تشکیل این نهاد، خبرها و تصاویر و ویدئوهای جلسات شورای اسلامی برای انتخاب شهردار را رصد می کنند و به نظر می رسد شورای اسلامی شهر آستارا آزمون سختی را می گذراند.

از آنجائیکه آرای مردم در نظام جمهوری اسلامی ارزشی والایی دارد، مردم یا همان رای دهندگان می خواهند از ناحیه وکلا نیز به آراء و نظر آنان ارزش داده شود. حال این پرسش برای افکار عمومی شهر آستارا بدون پاسخ مانده است که آیا جلوس رئیس شورا بر صندلی شهرداریکم توجهی به آرای مردم تلقی نمی شود؟ رییس شورایی که به طور حتم اکثریت آرای مردم را در سبد خود برای نمایندگی در شورا کسب کرد و نه سکانداری شهر!

برای شهروندان این سئوال مطرح است که آیا اطاله انتخاب شهردار چه از طریق تغییر چهره ها و یا پافشاری بر یک گزینه، سبب رکود یا کندی اجرای طرح ها و پروژه های عمران شهری نمی شود؟

سرپرست فرمانداری آستارا در اینباره به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر در قبال مسائل و مدیریت شهری، رسالت بزرگی بر عهده دارند و امیدوارم شهرداری با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم در راستای عمران و آبادانی شهر، بیش از گذشته فعال باشد.

سعید میرقربانی همدلی و تعامل در کارها را برای نیل به توفیق و سربلندی ضروری دانست و افزود: روحیه همکاری و همراهی با همدیگر، سطح خدمات رسانی به مردم را در هر مجموعه ای تقویت می کند.

وقتی مطالبه مردم مبنی بر مدیریت پسماند شهری از تریبون نماز جمعه مطرح می شود و خطیب نماز جمعه، ضرورت ساماندهی و نظافت و آسفالت معابر را متذکر می شود، حجت برای شورای اسلامی تمام است و مردم انتظار دارند در شهرستانی که فرمانداری آن از ماه ها قبل به حالت سرپرستی اداره می شود، حداقل شورای اسلامی به سرعت با تعیین شهردار، از به تعویق افتادن عمران شهر گردشگرپذیر آستارا جلوگیری کند.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده و شورای اسلامی مرکز آن دارای هفت عضو اصلی است و پنج نفر آنها دارای مسئولیت و دو نفر عضو عادی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha