مقاوم‌سازی مخازن ذخیره پالایشگاه با روشی جدید و به‌صرفه ممکن شد

تهران- ایرنا- یک شرکت دانش بنیان ایرانی روشی جدید برای ترمیم و مقاوم‌سازی مخازن ذخیره با استفاده از مواد کامپوزیت ارائه کرده که فرآیند بازسازی را به سه ماه کاهش داد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، سید مهدی آذرفام مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه روش قدیمی برای ترمیم و مقاوم‌سازی مخازن ذخیره فرآیندی طولانی است که باعث آلودگی هوا نیز می‌شود، گفت: با توجه به مصارف عمده مخازن ذخیره در پالایشگاه‌ها و کارخانه‌های مواد شیمیایی و نقش مهم آن‌ها در نگهداری و ذخیره مواد اولیه یا محصول، عملکرد صحیح و بهینه آن‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی بیان کرد: خوردگی مخازن یکی از مشکلات مهم ذخیره‌سازی محصولات است و نشت مخازن موجب آلودگی آب‌های زیرزمینی و وارد آمدن خسارات جبران‌ناپذیر به محیط‌زیست خواهد شد. بر اساس تجارب موجود، به‌کارگیری حفاظت کاتدی نتوانسته است به‌طور کامل مانع از نشت و جلوگیری از خوردگی کف مخازن ذخیره شود.

آذرفام ادامه داد: بسیاری از مخازن ذخیره‌ای که سال‌ها از آن‌ها بهره‌برداری شده است، در قسمت‌های مختلف آن‌ها آسیب مشاهده می‌شود یا دچار خوردگی شده‌اند، با استفاده از مواد کامپوزیت می‌توان کف، دیواره و حتی سقف این‌گونه مخازن را پوشش داده و لایه چینی کرد.

وی بیان کرد: به‌ این‌ ترتیب هم از خوردگی مخزن جلوگیری شده است و هم استحکام سازه مخزن افزایش می‌یابد. با استفاده از این روش حتی می‌توان مخازن با عمر کم و نوساز را که هیچ محصولی از زمان ساخت تاکنون در آن‌ها ذخیره نشده است، با تعداد لایه‌های کم‌تر جهت جلوگیری از خوردگی مخزن پوشش داد.

این فعال فناور افزود: در ایران برای اولین بار است که این روش انجام می‌شود. وقتی می‌خواهیم یک مخزن را مقاوم‌سازی کنیم، اگر روش قدیمی انجام شود، حدود ۲ سال تعمیر طول می‌کشد و در این مدت مواد نفتی سوخته، کلی هزینه مصرف و هوا نیز آلوده می‌شود.

وی اظهار داشت: این دانش، فرآیند تعمیر را به حدود سه ماه کاهش می‌دهد و از خدمات پشتیبانی برخوردار است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha