توسعه خوزستان باید با پیوست زیست محیطی باشد

اهواز - ایرنا - سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: تمام طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی استان باید با نگاه ویژه به محیط زیست و با پیوست زیست محیطی طراحی و اجرا شوند.

به گزارش ایرنا، محمدخانچی روز دوشنبه در نشست معرفی طرح بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت‌های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب‌های بختگان و شادگان، در سرسرای همایش‌های هتل نیشکر اهواز، افزود: چالش دوگانه‌ای میان مسایل محیط زیستی و توسعه در استان و کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: توسعه بدون توجه به محیط زیست قابل قبول نیست چرا که توسعه بدون محیط زیست آسیب جدی را به همراه دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با تاکید بر ضرورت توجه همه مجموعه‌ها در خوزستان به مسایل زیست محیطی افزود: مساله محیط زیست یا حفظ منابع طبیعی موضوعی درجه دوم نیست بلکه مساله‌ای حیاتی است.

وی معیشت و موضوع‌های اجتماعی ساکنان کنار تالاب ها را از جمله موضوعات مغفول دانست و گفت: خوزستان ظرفیت‌های بالایی در زمینه‌های مختلف دارد که با غفلت از این ظرفیت‌ها، این استان سال هاست که از محرومیت رنج می‌برد.

خانچی، ادامه داد: توجه به مسایل محیط زیستی پیش از اقدام‌های توسعه‌ای، باید سرلوحه همه فعالیت‌ها در خوزستان باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان، لزوم بهره گیری از ظرفیت گردشگری تالاب شادگان را مورد تاکید قرار داد و افزود: تالاب شادگان نه تنها نباید مشکلی برای مردم منطقه باشد بلکه باید ماوایی برای آنها باشد.

بر اساس سند همکاری امضا شده میان سازمان حفاظت محیط‌زیست و برنامه توسعه ملل متحد با حمایت‌ مالی دولت ژاپن، در راستای پایدارسازی اقدامات انجام‌شده و تعمیم دستاوردها و تجارب موفق سال‌های قبل در احیای دریاچه ارومیه، "طرح بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت‌های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب‌های بختگان و شادگان" قرار است در سه سال آینده، علاوه بر حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، در تالب بختگان استان‌ فارس و تالاب شادگان خوزستان نیز اجرا شود.

تالاب بین‌المللی شادگان یکی از تالاب‌های بزرگ ایران است. این تالاب در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده‌است. گفته می‌شود سدسازی و رعایت نشدن نیاز آبی تالاب، تخلیه پساب‌های آلوده‌ای چون مزارع نیشکر، پرورش ماهی و فولاد خوزستان، عبور لوله‌های نفتی، فعالیت ۳۰ واحد پتروشیمی و تخلیه زباله‌های شهری، این تالاب منحصربه‌فرد را از سال ۱۳۷۲ وارد فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی (لیست مونترو) کرده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha