۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۷:۰۲
کد خبرنگار: 2448
کد خبر: 84580589
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

هند میزبان گفت و گوی کشورهای آسیای مرکزی درباره تحولات افغانستان

تهران- ایرنا- نشست کشورهای آسیای مرکزی با حضور وزیر خارجه ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان به میزبانی هند امروز شنبه با محوریت بررسی وضعیت کنونی چشم انداز تحولات افغانستان برگزار می شود.

به گزارش ایرنا از هندوستان تایمز، " اس جایشنکار" وزیر خراجه هند گفت که  از روز شنبه به مدت سه روز میزبان وزرای خارجه پنج کشور حوزه آسیای مرکزی هستیم و شرکت کنندگان در این نشست در مورد تقویت بیشتر روابط بین کشورهای عضو با تمرکز بر تجارت، اتصال و همکاری های توسعه بحث و گفت وگو می کنند.

جایشانکار پیش از این در سال جاری به  قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان سفر کرده و در ماه اکتبر با وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار داشته است.

به گفته آریندام باغچی سخنگوی وزارت امور خارجه هند، برگزاری نشست‌های سالانه گفت و گوی هند و آسیای مرکزی نمادی از علاقه همه کشورهای منطقه  به تعامل بیشتر ، اعتماد و درک متقابل است.

وی افزود: قرار است وزرای خارجه کشورهای آسیای مرکزی با نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز دیداری داشته باشند.

به نوشته هندوستان تایمز، وضعیت کنونی افغانستان موضوع اصلی گفت و گوی سه روزه میان هند و آسیای مرکزی خواهد بود.

تحولات اخیر در افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان برای کشورهای آسیای میانه از جمله تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان که با افغانستان هم مرز هستند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پیش از این، در ماه نوامبر ( آبان ) مشاوران امنیت ملی ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان در گفت و گوهای منطقه ای به میزبانی هند در مورد افغانستان شرکت کردند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha