وزیر میراث فرهنگی:۲ پروژه راه آهن یزد نیازمند اعتبار ویژه است

یزد- ایرنا - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ۲ پروژه راه آهن در استان یزد برای اینکه سالجاری به اتمام برسد نیازمند اعتبار ویژه است.

به گزارش ایرنا عزت الله ضرغامی شامگاه جمعه  شب در شورای اداری استان یزد با حضور رئیس جمهور افزود: ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه در یزد پیش بینی شده که ۳۵۰ کیلومتر آن در دست ساخت است.

وی اظهار کرد: دو راه آهن در یزد در دست ساخت است ، یکی راه اهن  یزد – اقلید که نیازمند اعتبار است برای اینکه تا پایان سال بهره برداری شود و دیگری بافق – ارژن که در حمل بار تعیین کننده است و برای اتمام این ۲ پروژه که تا پایان سال آینده قطعا تمام می شود، اعتبار ویژه لازم است و باید با روش های دیگری تامین اعتبار شود.

ضرغامی ادامه داد: در مورد مسکن، از ۴ میلیون مسکنی که در کشور باید ساخته شود که حدود ۶۰ هزار واحد سهم استان یزد است که در صورت استقبال، قابل افزایش است و ۲۰ هزار مورد عملیات ساخت ان آغاز شد.

استان یزد در برخی رشته های ورزشی، سرآمد است

سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان هم گفت: استان یزد در برخی رشته های ورزشی سرآمد است از جمله شمشیربازی و والیبال، ضمن اینکه صنعت سوارکاری در یزد بی بدیل است.

وی تصریح کرد: در اردکان یک تکلیف مهم داریم که تکمیل سرای ورزشکاران است و به دلیل اینکه در برخی میزبانی ها، ورزشکاران شرکت کننده مجبور شدند بیرون از اردکان اقامت کنند، نیاز به این سرا ضروری است.

وزیر ورزش افزود: یزد در ورزش پهلوانی، اسکواش نیز سرآمد است اما نکته ای متمایز کننده یزد در ورزش با بقیه نقاط کشور، حضور خیران است.

وی خاطرنشان کرد: یک تکلیف مهم ۱۱ ساله داریم که آن هم اتمام سالن دوچرخه سواری است که امیدواریم با برنامه ریزی به عمل آمده قبل از المپیک پاریس، رویدادهای بین المللی را در این سالن تمرین کنیم همچنین پیست دو و میدانی که اعتبارات خوبی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

۷۶ هزار نفر در استان یزد تولید کننده بخش کشاورزی هستند

وزیر جهاد کشاورزی هم گفت: ۷۶ هزار نفر در استان یزد تولیدکننده بخش کشاورزی هستند و سهم اشتغال کشاورزی هفت درصد و میزان تولید محصول در سال نیز یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن است.

سید جواد ساداتی نژاد افزود: در استان لرستان با ۲  برابر مساحت و ۲ برابر تولیدکننده کشاورزی، ارزش محصولات کشاورزی ۱۵ هزار میلیارد تومان بود که در یزد با نصف این میزان ۲۵ هزار میلیارد تومان محصول تولید می شود.

وی ادامه داد:  مصوباتی که در بخش کشاورزی مدنظر ماست، با توجه به تهدیدات بیابان زایی ۱۸۰ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری، مرمت قنوات اختصاص یابد.

وزیر کشاورزی خاطرنشان کرد: برای حفظ آب و افزایش بهره وری آب ۱۷۵ میلیارد تومان برای آبیاری نوین، برای زیرساخت های شهرک های کشاروزی ۱۰۰ میلیارد تومان، برای ۱۰۰ خانوار عشایری یزد ۲۶ میلیارد تومان برای آبرسانی به آنها اختصاص می یابد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: یزد آب شور دارد و این مزیت است و می تواند آبزی پروری را در آن توسعه داد و برای زیرساختهای این بخش، ۱۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.

وی سایر مصوبات بخش کشاورزی استان یزد را توسعه کشت گیاهان دارویی ۳۰ میلیارد تومان، اصلاح باغات خسارت دیده از خشکسالی ۶۰ میلیارد تومان و کنترل مگس مدیترانه ای ۲۰ میلیارد تومان و تکمیل زنجیره ارزش که در یزد نیز مانند سایر استانها با کمبود صنایع تکمیلی مواجه هستیم، ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص می یابد.

لزوم تکمیل طرحهای نیمه تمام بهداشتی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم با اشاره به تخصیص  اعتبار برای تکمیل طرح های  نیمه تمام بهداشتی و درمانی  استان یزد گفت: یکی از بزرگترین اقداماتی که می توان در حوزه بهداشت و درمان یزد انجام داد، به اتمام رساندن این طرح ها است.

بهرام عین اللهی با اشاره به سفر خود به خاتم و مروست افزود: محرومیت در شهرهای جنوبی یزد ملموس است و در حوزه بهداشت و درمان و بیمارستان باید کار فوری  برای آنها انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: توسعه بیمارستان خاتمی هرات که ۴۰ درصد پیشرفت دارد باید به سرعت در دستور کار قرار گیرد و در برخی مناطق به واقع باید پیوست عدالت را مشهود ببینیم.

عین اللهی افزود: همچنین برای دانشکده پرستاری ۴۰ میلیارد، برای ساختمان پیوند مغز استخوان ۲۵ میلیارد تومان، برای تکمیل بیمارستانهای بافق، بهاباد، اشکذر و ابرکوه ۱۴۰ میلیارد تومان اختصاص یافت که از جمله مهمترین مصوبات حوزه بهداشت و درمان است.

وی بیان کرد: برای پژوهشکده تولیدمثل نیز ۱۷۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۱۰۰ میلیارد آن توسط استاندار از طریق فروش اموال و املاک تامین می شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: برای ساختمان انتقال خون اردکان پنج  میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

بهرام عین اللهی با اشاره به سفر خود به خاتم و مروست افزود: محرومیت در شهرهای جنوبی یزد ملموس است و در حوزه بهداشت و درمان و بیمارستان باید کار فوری  برای آنها انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: توسعه بیمارستان خاتمی هرات که ۴۰ درصد پیشرفت دارد باید به سرعت در دستور کار قرار گیرد و در برخی مناطق به واقع باید پیوست عدالت را مشهود ببینیم.

ساخت چند نیروگاه در استان یزد

وزیر نیرو هم با بیان اینکه با سرمایه گذاری صنایع، چند نیروگاه در استان یزد در حال ساخت است گفت: این نیروگاه‌ها در مناطق مختلف استان قرار دارند و تفاهم های لازم با سرمایه گذاران انجام شده است.

علی اکبر محرابیان با اشاره به برخورداری ۹۹.۷ درصد استان یزد از برق افزود: ۱۱۵ روستای فاقد برق در استان داریم که باید برق رسانی به آنها به سرعت انجام شود.

وزیر نیرو  با اشاره کمبود منابع آبی در استان گفت:  ۱۵ روستای فاقد آب و ۲۵۰ روستای دارای تنش شدید آبی در استان وجود دارد که در قرارداد با قرارگاه امام حسن(ع) بخشی از روستاهای فاقد آب و دارای تنش در یک اقدام جهادی شبکه آبرسانی آن ایجاد خواهد شد.

محرابیان با اشاره به نیاز به سرمایه ۱۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای رینگ انتقال آب افزود: ۱۲۰۰ میلیارد تومان از این میزان محقق و کار آغاز شده و امیدواریم با ایجاد این رینگ، توزیع مناسبتر آب را در استان یزد را شاهد باشیم.

بازگشت مازاد درآمد مالیاتی یزد به استان 

وزیر اقتصاد  هم با اشاره به مازاد درآمدهای مالیاتی به استان یزد گفت: در این زمینه نیز مباحثی وجود دارد و مشروط بر اینکه مجلس موافقت کند، بخش قابل توجهی از درآمد مازاد مالیاتی استان یزد به استان باز خواهد گشت.

سیداحسان خاندوزی افزود: نقشی که باید بانکها و شرکت های دولتی بیش از این در حوزه استان یزد ایفا کنند، باید پیگیری شود زیرا اکنون تنها یک بانک دولتی نقش خود را ایفا می کنند و وضعیت بانکهای خصوصی خوب نیست.

وی در مورد دفاتر مالی شرکت ها که باید تمرکز آن در خود استان یزد باشد تصریح کرد: با همکاری سازمان برنامه و بودجه، این موضوع ساماندهی می شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به سفر خود به شهرستانهای بافق و بهاباد گفت: در بخش حقوق دولتی و عوارض فروش معادن که درصدی از آن باید انتقال پیدا کند، برخی شرکت ها در این زمینه بسیار عقب ماندگی داشتند که دستور واریز بدهی تا سال ۱۴۰۰ را صادر کردیم.

خاندوزی در مورد پیامدهای معدن همیجان افزود: نگرانی جدی در این زمینه وجود دارد زیرا ۳۵ روستا تحت تاثیر قرار می گیرند و زندگی مردم مختل می شود که لازم است استاندار در این زمینه ورود کند.

وی، مسائل پزشکی در این دو شهرستان را بسیار محروم خواند و گفت: این دو شهرستان پزشک متخصص ندارند و پزشکان متخصص فقط یک یا دو روز در هفته به این شهرستانها می آیند و مردم باید گاه ۱۲۰ کیلومتر برای درمان به مرکز استان سفر کنند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در این دو شهرستان معدنی، برخی طرح ها ۱۲ سال متوقف مانده بود، تصریح کرد: با مقیاس بزرگی که این شرکت ها دارند، باید در تکمیل این طرح ها مشارکت جدی می کردند و این مطالبه مردم است.

خاندوزی ادامه داد: ظرفیت گردشگری در بافق و بهاباد وجود ندارد و مردم این دو شهرستان متقاضی این موضوع هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha