۲۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۸:۵۰
کد خبرنگار: 2426
کد خبر: 84579471
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

انعطاف و ایستادگی همزمان ایران در وین

۲۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۸:۵۰
کد خبر: 84579471
انعطاف و ایستادگی همزمان ایران در وین

تهران-ایرنا- تازه ترین خبرها از مذاکرات هسته ای ایران با ۵ کشور حاضر در توافق هسته ای، حاکی از تداوم حسن نیت ایران درهمکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی از یک سو و ایستادگی بر مواضع خود برای رفع تحریم های غیرقانونی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، یک هفته از آغاز مذاکرات مرحله دوم از دور هفتم، در رابطه با پرونده هسته ای ایران؛ در وین اتریش و با حضور سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه و دو کشور چین و روسیه گذشته است. با ارزیابی تازه ترین خبرها و اظهارات منتشر شده در این دوره از مذاکرات می توان از تداوم انعطاف و ایستادگی توامان ایران بر سر مواضع خود سخن گفت و نیز یادآور شد که هیات های غربی همچنان در قبال این دوره از مذاکرات رویکردی مبهم و اغلب تخریبی اتخاذ کرده اند.

دیدارها و رایزنی ها در روز هفتم مذاکرات

هفتمین روز از مذاکرات وین با برگزاری جلسات در سطوح و قالب‌های مختلف با محور رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا پیگیری شد. خبرهای رسیده از وین حکایت از افزایش محسوس دیدارهای هیات های حاضر در وین دارد.

روز گذشته برای «علی باقری» سرپرست تیم مذاکره کننده ایران در وین؛ روز پرکاری بود. وی پیش از ظهر با نمایندگان سه کشور اروپایی حاضر در توافق هسته ای و نیز با انریکه مورا و عصر هم با «میخائیل اولیانوف» و «وانگ کوان» مذاکره کنندگان ارشد روسیه و چین دیدار و گفت و گو کرد.

باقری در دیدار با روسای سه هیات اروپایی حاضر در وین از مواضع شکننده و مخرب آن ها که در تازه ترین بیانیه آن ها انعکاس یافته است، انتقاد و چنین رویکردی را در مقطع مذاکرات نشان دهنده عدم حسن نیت و صداقت سه کشور اروپایی ارزیابی کرد.

روز گذشته سایر هیاتهای حاضر در وین هم با یکدیگر رایزنی کردند. اولیانوف نماینده روسیه پیش از دیدار با مذاکره کنندگان ایرانی با «استفن کلمنت» سفیر دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین دیدار کرده بود. شامگاه چهارشنبه به وقت تهران هم اعضای گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا برای چهارمین شب متوالی با نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، درباره روند مذاکرات وین تشکیل جلسه دادند.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در توییتی نوشت: گفت و گوهای فشرده، هم در سطح کارشناسی و هم مذاکره‌کنندگان ارشد ادامه دارد. امروز با روسای هیأت‌های انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپا تبادل نظر کردم. کارشناسان هم به کار روی متون ادامه می‌دهند. چند روز گذشته نشان داد که اگر همه جدی تعامل کنند، امکان پیشرفت وجود دارد.

باقری تصریح کرد: اگر طرف‌ مقابل اراده جدی و آمادگی عملی برای اجرای همه تعهداتش طبق برجام را داشته باشد، ظرف مدت کوتاهی قادر خواهیم بود که به یک توافق مورد قبول دو طرف برسیم.

گرچه برای قضاوت درباره فضای حاکم بر مذاکرات زود و یا حتی با توجه به مواضع مبهم طرف های غربی اشتباه است اما می توان تحولات روزها و ساعات گذشته را مثبت ارزیابی کرد و به نظر می رسد طرفین توانسته‌اند در برخی موضوعات متنی نیز پیشرفت‌هایی به دست آورند. رسانه های خبری منتظر تعیین زمان نشست کمیسیون مشترک برجام هستند تا تحلیل نهایی از یک هفته گفت و گوی ایران با نمایندگان۱+۴ مشخص شود.

توضیحات درباره نصب دوربین ها در کرج

اجازه نصب دوربین ها در سایت تسای کرج؛ تازه ترین نشانه حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با پرونده هسته ای است که مورد استقبال قرار گرفت. هرچند روند تعاملات ایران با این نهاد بین المللی برخلاف تمام هجمه ها و دروغ پردازی ها روندی قابل قبول، فنی و منطقی بوده است اما این اقدام سبب شد که بهانه های رسانه ای و سیاسی بسیاری در این زمینه کارایی خود را از دست دهند.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیرخارجه، درباره تازه ترین روند تعامل ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی  با بیان اینکه  به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم؛ گفت: این توافق می‌تواند برخی نگرانی‌های ادعایی درخصوص برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را برطرف کرده و تداوم بیش از پیش همکاری‌های متقابل با آژانس را به دنبال داشته باشد.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هم درباره برخی خبرسازی ها و انتقادهای منتشر شده در رسانه ها درباره امکان نصب دوربین در سایت تسای کرج توضیح داد: پس از بررسی‌های دقیق فنی، امنیتی و قضایی دوربین‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی بار دیگر در مجتمع تساکرج نصب می‌شوند.

ساعاتی بعد از اعلام اقدام داوطلبانه ایران برای اجازه به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای جایگزینی دوربین‌های جدید بجای دوربین‌های آسیب دیده در مجتمع تسای کرج، آژانس در بیانیه‌ای رسمی این توافق را تحولی مهم توصیف و اعلام کرد که دوربین‌های جدید به زودی در این مجتمع نصب خواهد شد.

«فرحان حق» معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل هم از اقدام داوطلبانه ایران مبنی بر اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به جای دوربین‌های آسیب دیده در مجتمع تسا در کرج به آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال کرد. نمایندگان رسانه­ های بین المللی نیز از این توافق استقبال و توافق صورت گرفته را پیشرفت محسوسی در گفت‌وگوهای فنی میان آژانس و ایران توصیف کردند.

 نگرانی ها درباره ادعای عدم همکاری مناسب ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی از سوی رسانه ها و مقامات غربی مورد تاکید است که تمامی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در انطباق کامل با پیمان منع اشاعه (ان‌پی‌تی) بوده و گام‌های جبرانی ایران تنها در حوزه اقدامات داوطلبانه‌ای بوده است که در چارچوب برجام اجرایی شده بود.

ایجاد فضای غیرفنی و متکی بر هجمه های سیاسی در روند همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی ضمن زیر سوال بردن اعتبار و کارآمدی این نهاد بین المللی و پروتکل ها و پادمان های آن ماهیت فنی آن را به ابعاد سیاسی تقلیل داده و به دستاویزی برای زیاده خواهی های برخی کشورها علیه برخی دیگر تبدیل می کند.

مسیر مذاکرات و چالش های آن

یکی از مهم ترین علامت سوال ها و ابهامات در روند مذاکرات دور هفتم پرونده هسته ای ایران، نحوه حضور و اقدام و تصمیم هیات اروپایی است. تروییکای اروپا از همان مرحله نخست آغاز دور هفتم مذاکرات مواضع مبهم و اغلب کارشکنانه ای به کار بستند که تداوم آن برخلاف آنچه این گروه تصور می کنند منجر به عقب نشینی ایران از مواضع و حقوق خود نخواهد شد بلکه به عنوان سدی دربرابر هرگونه پیشرفت در این دوره قرار خواهد گرفت. این رویکرد منفی حتی از سوی دیگر اعضای شرکت‌کننده در مذاکرات وین مورد انتقاد قرار گرفته است.

وین هم عرصه خنثی سازی و هم لغو تحریم ها

با وجود انتقادات از تعداد اعضای تیم ایرانی حاضر در وین، خبرهای رسیده نشان می دهد که حضور آن ها درمسیر بهره گیری از دیپلماسی اقتصادی و تلاش برای بهره گیری از این فرصت ضروری بوده است.

رایزنی ها درباره تبادلات بانکی و پولی در حاشیه این نشست ها به ویژه با بخش خصوصی و شرکت های اروپایی در مسیر خنثی سازی تحریم ها گام مهمی ارزیابی می شود. این رایزنی‌ها به منظور یافتن راهکارهای عملیاتی، ادامه خواهد یافت و برخی گزارش ها از استقبال این شرکت ها در ارتباط اقتصادی با ایران حکایت دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha