مطالبات اهالی فرهنگ و هنر مازندران از وزیر؛ کتابخانه و تالار در رأس

ساری - ایرنا - اعلام سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مازندران نگاه فعالان حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر استان به بعضی مطالبات جامعه فرهنگی را با هدف توجه ویژه وزیر به حل این چالش‌ها برجسته کرده است که در رأس این درخواست‌ها نیز تکمیل دو پروژه مهم تالار مرکزی و کتابخانه مرکزی ساری قرار دارد.

به گزارش ایرنا، دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در مراسم اختتامیه فینال مرحله کشوری شانزدهمین جشنواره ملی و بین‌المللی تلاوت‌هاهی مجلسی قرآن کریم که فردا به میزبانی قائمشهر برگزار می‌شود ، به مازندران سفر می‌کند. وی قرار است فردا چند برنامه جنبی نیز در مازندران داشته باشد. بازدید از شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و بازدید از پروژه مهم تالار مرکزی ساری برنامه‌های جنبی وزیر فرهنگ در سفر به مازندران و پیش از حضور در مراسم پایانی جشنواره تلاوت‌های مجلسی قرآن کریم است.

این سفر با توجه به این که نخستین حضور اسماعیلی به عنوان وزیر فرهنگ در مازندران محسوب می‌شود، بیشتر با هدف بررسی نگاه وزیر به چالش‌های فرهنگ و هنر مازندران و مطالبات موجود در این عرصه مورد توجه جامعه فرهنگ و هنر مازندران قرار دارد. بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که این مطالبات در چند دسته مختلف مورد توجه اهالی فرهنگ و هنر مازندران قرار دارند که در حال حاضر مهم‌ترین آن‌ها تکمیل دو پروژه مهم و ملی تالار مرکزی ساری و کتابخانه مرکز مازندران است.

تالار مرکزی ساری

تالار مرکزی ساری که ساخت آن سال ۱۳۸۶ با هدف تامین فضای مناسب برای انجام فعالیت‌های مهم فرهنگی هنری استانی و ملی و نیز فراهم کردن فضا برای فعالیت هنرمندان آغاز شد و قرار بود طی سه سال به بهره‌برداری برسد، مدت‌هاست در مراحل پایانی ساخت قرار دارد. ، اما طی یک سال اخیر روند تکمیل آن و تجهیز فضاها با سرعت بیشتری طی شد.

مطالبات اهالی فرهنگ و هنر مازندران از وزیر؛ کتابخانه و تالار در رأس

تا کنون چندین تاریخ از سوی مسئولان برای بهره‌برداری از این مجتمع فرهنگی اعلام شد. آخرین تاریخ اعلام شده نیز دهه فجر امسال است. با این حال طولانی شدن روند ساخت این پروژه و بازدیدها و وعده‌های متعدد مسئولان در سال‌های اخیر برای تکمیل این مجتمع سبب شده که اهالی فرهنگ و هنر مازندران و به ویژه ساری همچنان امیدی به بهره‌برداری از مجتمع نداشته باشند.

اهمیت این پروژه نیز سبب شده که بازدید از آن در برنامه‌های سفر کوتاه‌مدت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مازندران قرار بگیرد. اهالی فرهنگ و هنر استان امیدوارند که اسماعیلی در این سفر روند تأمین اعتبارات نهایی برای تکمیل و بهره‌برداری از تالار مرکزی ساری را شتاب دهد.

کتابخانه مرکزی

دومین مطالبه زیرساختی و جدی اهالی فرهنگ و هنر استان و به ویژه پژوهشگران، جامعه دانشگاهی و دوستداران کتاب، تکمیل پروژه قدیمی کتابخانه مرکزی ساری است. این پروژه نیز مانند تالار مرکزی ساری سال‌هاست که با وجود وعده‌های متعدد و بازدیدهای مسئولان مختلف هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. سال ۱۳۸۹ کلنگ ساخت کتابخانه مرکزی ساری با اهدای زمین هفت هزار متری از سوی شهرداری ساری و تصویب طرح در هیئت دولت وقت به زمین زده شد. یک سال بعد هم پروژه وارد فاز اجرایی شد ، اما پس از یک دهه هنوز این پروژه در مرحله پیشرفت فیزیکی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد نیمه‌کاره است و مدت زیادی نیز از متوقف شدن عملیات اجرایی در آن می‌گذرد. مهم‌ترین مانع در مسیر تکمیل این پروژه نیز همان چالش همیشگی کمبود اعتبار است.

مطالبات اهالی فرهنگ و هنر مازندران از وزیر؛ کتابخانه و تالار در رأس

مرداد پارسال که رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه به مازندران سفر کرده بود وعده تأمین ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای از سرگیری فرآیند ساخت و تکمیل کتابخانه را داد تا این طرح پیش از پایان عمر دولت دوازدهم به پایان برسد ، اما به دلایلی نامشخص هنوز اقدامی برای تکمیل این پروژه انجام نشده است.

این کتابخانه با توجه به داشتن بخش‌هایی از جمله مخزن، سالن مطالعه مردان و زنان، سالن مط العه ویژه کودکان، کلاس‌های آموزشی، سالن آمفی‌تئاتر، فضای اداری، رفاهی و خدماتی یک کتابخانه کاملا استاندارد محسوب می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هرچند که در این سفر فرصت بازدید از کتابخانه مرکزی را ندارد، اما توجه به این مطالبه جدی جامعه فرهنگ و هنر مازندران می‌تواند در خروجی برنامه‌ریزی‌های این سفر وزیر به عنوان یک مطالبه لحاظ شود.

معافیت مراکز فرهنگی هنری از فعالیت در املاک تجاری

خواسته جدی و مهم دیگر اصحاب فرهنگ و هنر مازندران پیگیری وزیر و معاونت پارلمانی وزارت برای اصلاح یک قانون قدیمی ۶۶ ساله است. مدیران آموزشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز فرهنگی و هنری مازندران تجاری محسوب کردن املاک محل فعالیت‌شان از سوی شهرداری‌ها و ملزم شدن به تغییر کاربری از مسکونی به تجاری و پرداخت جریمه به شهرداری‌ها را اجحاف در حق اصحاب فرهنگ و هنر و مغایر با ماده‌های قانونی حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌دانند.

در بخشی از ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که سال ۱۳۳۴ تصویب شده آمده است: «دایر کردن دفتر وکالت، مطب، دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق، دفتر روزنامه و مجله و دفتر مهندسی به وسیله مالک از نظر این قانون استفاده تجاری محسوب نمی‌شود.» یعنی امکان انجام این فعالیت‌ها در املاک مسکونی وجود دارد و بدون تغییر کاربری فعالان این صنوف می‌توانند در املاک مسکونی فعالیت کنند.

مطالبات اهالی فرهنگ و هنر مازندران از وزیر؛ کتابخانه و تالار در رأس

 به استناد همین بند قانونی و قرار نداشتن نام مراکز فرهنگی و هنری، سال‌هاست شهرداری‌ها مشکلاتی را برای برخی مراکز فرهنگی و هنری و آموزشگاه‌های استان ایجاد کرده‌اند که در برخی موارد منجر به پرداخت جریمه‌های سنگین و در بعضی موارد دیگر حتی سبب تعطیلی این مراکز شده است.

این موضوع سال‌هاست که به عنوان یکی از مطالبات جدی فعالان فرهنگی و هنری استان مازندران که صدها مرکز فرهنگی مختلف در آن ثبت شده مطرح می‌شود، اما تا کنون این درخواست‌ها به سرانجام مشخصی نرسیده است. این دسته از فعالان فرهنگی و هنری امیدوارند که اسماعیلی در این سفر صدای‌شان را بشنود تا کمکی با پیگیری در مجلس این مشکل آموزشگاه‌های فرهنگی و هنری پس از چند دهه برطرف شود.

حمایت از جشنواره‌های فرهنگی و هنری مازندران

مازندران در عرصه فعالیت‌های هنری و همچنین معرفی هنرمندان شاخص رشته‌های مختلف هنری استانی سرآمد محسوب می‌شود. بر همین اساس نیز بسیاری از هنرمندان و فعالان فرهنی معتقدند این استان می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری، توان اجرایی موجود برای برگزاری جشنواره‌ها و همچنین هویت برجسته گردشگری به استانی شاخص در برپایی جشنواره‌های فرهنگی و هنری تبدیل شود. اما لازمه این موضوع حمایت ملی از مازندران برای طراحی این قبیل جشنواره‌های ملی و بین‌المللی و البته تقویت جشنواره‌های موجود است.

جشنواره‌ بین‌المللی فیلم وارش یکی از این قبیل ظرفیت‌های موجود در مازندران است که قابلیت تبدیل شدن به جشنواره‌ای معتبر در منطقه را دارد. اما ضعف در حمایت‌های مالی سبب شده نظم تقویمی برگزاری این جشنواره رعایت نشود و طبیعتا جشنواره‌ای که در این زمینه دچار اشکال باشد به مرور اعتبار خود را در جامعه مخاطب از دست خواهد داد.

مطالبات اهالی فرهنگ و هنر مازندران از وزیر؛ کتابخانه و تالار در رأس

مازندران در عرصه موسیقی نیز طی سه سال پیش از شیوع کرونا با برگزاری جشنواره موسیقی اقوام البرزنشینان «لیلم» و پیوند زدن آن به موسیقی اقوام کشورهای همسایه یک ظرفیت مهم و جدید در عرصه جشنواره‌های فرهنگی و هنری ایجاد کرد که حمایت ویژه از این رویداد نیز می‌تواند به رونق فعالیت‌های هنری در این استان و رونق گردشگری متکی بر فرهنگ و هنر منجر شود.

تجربه مازندران در میزبانی از برخی رویدادهای فرهنگی و هنری مانند اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم یاس، طراحی و برگزاری جشنواره بین‌المللی میراث مشترک کشورهای حاشیه دریای کاسپین و همچنین رویدادهای دیگری مانند برگزاری نخستین کمپ فیلم کوتاه ایران در آلاشت نشان می‌دهد که از این ظرفیت‌های مناسب فرهنگی در مازندران به درستی استفاده نشد و به همین دلیل به فراموشی سپرده شدند.

توانمندی‌های ملی مازندران در فرهنگ و هنر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در آستانه سفر وزیر فرهنگ به این استان ضمن تایید وجود این مطالبات در بین اهالی فرهنگ و هنر استان به خبرنگار ایرنا گفت: مازندران فرصت‌های متعدد و متنوع فرهنگی و هنری دارد که در صورت حمایت می‌توان از آن‌ها برای رونق اقتصاد هنر، کاهش آسیب‌های اجتماعی و ترویج فرهنگ ناب ایرانی-اسلامی بهره گرفت.

عباس زارع افزود: البته در حال حاضر مهم‌ترین مطالبه زیرساختی جامعه فرهنگ و هنر استان تکمیل دو پروژه ملی تالار مرکزی و کتابخانه مرکزی است که در صورت بهره‌برداری بخش مهمی از نیاز حوزه فرهنگ و هنر استان به ویژه در مرکز مازندران برطرف می‌شود.

وی اظهار کرد: البته ما در هشت شهرستان هم مجتمع فرهنگی و هنری نداریم که ساخت فضاهای استاندارد در این شهرستان‌ها نیز مطالبه جامعه فرهنگ و هنر است. اما این موضوع مسأله‌ای درون استانی است که توجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و همچنین نمایندگان مازندران در مجلس را می‌طلبد.

مطالبات اهالی فرهنگ و هنر مازندران از وزیر؛ کتابخانه و تالار در رأس

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به چالش الزامی بودن کاربری تجاری برای مراکز فرهنگی و هنری تصریح کرد: سال‌هاست که این چالش به عنوان یکی از معضلات مهم مراکز فرهنگی و هنری مطرح است. در حالی که وکلا و پزشکان به عنوان دو قشر پردرآمد جامعه از این قانون مستثنی دیده شده‌اند، مراکز فرهنگی و هنری که از آسیب‌پذیرترین دسته‌های شغلی در جامعه از نظر مالی و درآمدی محسوب می‌شوند ناچارند جریمه‌های زیادی به شهرداری‌ها بدهند یا محل فعالیت را اگر مسکونی باشد تخلیه کنند. امیدواریم وزیر محترم این مطالبه درست مدیران مراکز هنری و فرهنگی را به واسطه معاون پارلمانی و با مطرح شدن در مجلس به سرانجام برساند.

زارع مسائل دیگری مانند حمایت از مازندران برای برگزاری همایش‌ها و کنگره‌های بزرگداشت مشاهیر و مفاخر مازندران را نیز از مطالبات فرهنگی مازندران بیان کرد و گفت: برپایی رویدادهای فرهنگی مبتنی بر فرهنگ بومی و تقویت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد طبیعتا به حمایت‌هایی نیاز دارد که در صورت تحقق بخشی از خلاء محتوایی موجود در جامعه را برطرف می‌کند.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های متعدد هنری در مازندران خاطرنشان کرد: یکی از عرصه‌هایی که مازندران می‌تواند با برخی حمایت‌های ملی در آن اثرگذار ظاهر شود حوزه مد و لباس است که یک هنر-صنعت درامدزا در دنیا محسوب می‌شود. هنرمندان مازندرانی عرصه مد و لباس اسفند پارسال طاووس طلایی دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس را کسب کردند. نوشهر به عنوان شهر خلاق فرهنگ و هنر در عرصه مد و لباس معرفی شد. این نشان می‌دهد که مازندران در صورت برخی حمایت‌ها برای یافتن راهکارهای مناسب پیوند طراحان به فعالان حوزه بازار پوشاک حتی در این عرصه نیز می‌تواند اثرگذار باشد.

دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه برای انجام چند بازدید و دیدار و همچنین حضور و سخنرانی وزیر در مراسم پایانی شانزدهمین جشنواره ملی و بین‌المللی تلاوت‌های مجلسی روز پنجشنبه به مازندران سفر خواهند کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha