سازمان تعاون روستایی ۲۵۰ هزار تن مرکبات مازندران را خریداری می‌کند

ساری - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت که با تصویب کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ، سازمان تعاون روستایی ۲۵۰ هزار تن از مرکبات تولیدی استان را خریداری می‌کند.

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران ، حسن خیریانپور افزود که این تصمیم به دنبال پیگیری های استاندار جدید و سفر رییس کمیسیون کشاورزی مجلس به مازندران و بازدید میدانی باغ های مرکبات اتخاذ شده است.

وی توضیح داد : متعاقب بازدید هفته قبل رئیس کمیسیون کشاورزی به مازندران ، عصر دیروز در محل مجلس جلسه فوق العاده کمیسیون کشاورزی ، معاونین وزیر جهاد کشاورزی ، تعدادی از نمایندگان استان در مجلس و جمعی از مدیران و مسئولان حوزه کشاورزی مازندران برگزار و اهم اولویت های حوزه کشاورزی بویژه مسائل و مشکلات مرکبات ، برنج ، کیوی و غیره مطرح شد.

خیریانپور گفت  که در این نشست مقرر شد توسط سازمان تعاون روستایی کشور به قید فوریت حدود ۵۰ هزار تن مرکبات برای ذخیره سازی شب عید خریداری شود.

وی افزود که سازمان تعاون روستایی همچنین ملزم شد تا ۲۰۰ هزار تن مرکبات مازندران را به صورت توافقی از باغداران خریداری کند.

معاون استاندار مازندران  گفت : همچنین مقرر گردید موانع صادرات مرکبات و کیوی به صورت جدی از مجاری مرتبط پیگیری و رفع شود و بانک ها نیز مکلف شدند تسهیلات مناسب را به صادرکنندگان استان مازندران پرداخت کنند.

مازندران طبق آمارهای رسمی ۱۱۲ هزار هکتار باغ مرکبات دارد که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار بارده هستند. پیش بینی می شود امسال حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول اعم از نارنگی ، پرتقال و لیمو از این سطح برداشت شود.

اگر چه مازندران طبق بررسی های مراکز پژوهشی معتبر از استان های پیشرو در تولید و صادرات مرکبات در کشور است و در سطح جهانی نیز جزو ۱۰ تولیدکننده بزرگ این محصول به شمار می رود ، اما بازار مرکبات مازندران همواره در دست دلالان قرار می گیرد و تولیدکنندگان در فصل برداشت مجبور می شوند محصولشان را به قیمت پایین به فروش برسانند.

پژوهش های رسمی که طی سال های گذشته انجام شد ، نشان داد که سهم تولید کننده از قیمت نهایی مرکبات کمتر از ۵۰ درصد است. به عبارتی حاشیه سود در بازار مرکبات مازندران نسبت به قیمت تولید کننده رقم بالایی است و همین وضعیت سبب می شود تا بازار این محصول همواره با حضور دلالان به زیان تولید کننده جهت یابد و به همین دلیل هم حمایت دولت در قالب خرید توافقی یا ذخیره شب عید در کنار ایجاد بسترهای لازم برای صادرات و ذخیره سازی اصولی سبب می شود تا تولید کنندگان دلگرم شده و دلالان را به حاشیه برانند.

حمایت دولت در سال های اخیر سبب افزایش میزان صادرات مرکبات مازندران به خارج از کشور شد و در سال گذشته با افزایش ۶۰ درصد نسبت به سال ۹۸ میزان صادرات استان به ۲۵۰ هزار تن رسیده بود.

همچنین افزایش زیرساخت ها برای سورتینگ ، نگهداری و  فراوری مرکبات مازندران در سال های اخیر سبب شد تا تاب آوری باغداران در مقابل دلالان افزایش یابد. طبق آمارهای رسمی در حال حاضر ۵۰۰ واحد سورتینگ با ۲۵۰ هزار تن ظرفیت ، ۱۱۹ سردخانه دارای مجوز با ۴۷۳ هزار تن ظرفیت ، ۱۴۸ واحد خدمات انبارداری با ۳۸۱ هزار تن ظرفیت نگهداری میوه در مازندران فعال است. بهره برداری از نخستین پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان در سال گذشته که یکی از مدرنترین پایانه های صادراتی کشور و بسیار موثر در صادرات مرکبات است ، سبب شد تا بخشی از مشکلات حوزه کشاورزی مازندران کاهش یابد. این پایانه که در شهرستان جویبار واقع است با برخوردای از ظرفیت یکصد هزار تنی ذخیره مرکبات علاوه بر کاهش ضایعات مرکبات نقش بسزایی در بهبود صادرات دارد.

بر اساس برآورد جهاد کشاورزی مازندران ، پارسال حدود یک چهارم از مرکبات تولیدی برابر با ۷۰۰ هزار تن از نارنگی و پرتقال توسط باغداران و سورتینگ داران ذخیره سازی شده بود.

سازمان تعاون روستایی ۲۵۰ هزار تن مرکبات مازندران را خریداری می‌کند

پایلوت سه‌گانه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران همچنینن گفت که در نشست کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و زارت جهاد کشاورزی مکلف شد استان مازندران را به عنوان پایلوت در سه حوزه « زهکشی اراضی کشاورزی »، « پایلوت تولید نهال و ارقام اصلاح شده پر محصول » و « پایلوت محصولات باغی صادرات محور « مورد حمایت و پشتیبانی همه جانبه قرار دهد .

خیریانپور پیگیری راه اندازی سه شرکت حمل و نقل بین المللی در مازندران و ارتقاء ضریب مکانیزاسیون حوزه کشاورزی را از دیگر تصمیمات نشست کمیسیون کشاورزی مجلس در ارتباط با مازندران برشمرد.

زهکش نبودن زمین‌های کشاورزی پایین دست و نزدیک سواحل دریای خزر ، مهم‌ترین معضل توسعه کشاورزی استان محسوب می شود در حالی که کنترل و جلوگیری از ماندابی شدن و شور شدن اراضی ، کنترل فرسایش و سیلاب و امنیت غذایی از مزیت های مهم اجرای عملیات زهکشی در اراضی زراعی مازندران است.

اگر چه اجرای طرح زهکشی اراضی شمال کشور مهم ترین برنامه های آب و خاک وزارت جهادکشاورزی بوده است ولی از سال ۹۷ که کشت برنج فقط در دو استان مازندران و گیلان مورد تاکید قرار گرفت این موضوع در کنار ایجاد شبکه آبیاری مورد توجه جدی قرار گرفت و جهاد کشاورزی مازندران هم از آن زمان طرح جامع زهکشی اراضی استان را در گستره ۱۵۵ هزار هکتار واقع در ساحل غربی نکا رود تا ساحل شرقی بابلرود در محدوده هفت شهرستان نکا، میاندرود، ساری، قائمشهر، جویبار، بابل و بابلسر و در ۴۲۷ روستا تهیه کرد.

مازندران دارای ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است. طبق آمار رسمی هر ساله به طور متوسط ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های کشاروزی مازندران زیر کشت  برنج می رود و این استان با تامین بیش از ۴۲ درصد برنج سفید کشور ، رتبه اول را دارد.

سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در مازندران تولید می شود که شامل حدود یک میلیون تن برنج سفید، ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات، ۱۸۰ هزار تن گوشت سفید، حدود ۱۰۰ هزار تن انواع آبزیان است. همچنین ۹۰ درصد کیوی کشور در مازندران تولید می شود. انواع گل و گیاه، گندم، علوفه و، کلزا هم از دیگر تولیدات بخش کشاروزی مازندران است. در مجموع مازندران ۱۱ درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha