۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۲۰:۳۲
کد خبر: 84573351
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مطالبه دانشجویان بابل برای حل معضل زباله انجیل‌سی

ساری - ایرنا - مطالبه دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برای حل مشکل سایت زباله انجیل‌سی این شهرستان واقع در بخش بابلکنار در حضور استاندار مازندران همزمان با برگزاری مراسم ۱۶ آذر ، مسئولین و متخصصان این امر را به خط کرده است.

به گزارش ایرنا؛ سایت انجیلسی در ۳۵ کیلومتری جنوب بابل در روستایی به همین نام واقع است. در این منطقه زمینی به مساحت حدود هشت هزار مربع در قلب جنگل های هیرکانی به انباشت زباله شهرستان بابل اختصاص یافته است ، سایتی که قرار بود یک ساله باشد ولی حالا در سومین دهه عمرش همچنان محیط زیست منطقه را آلوده می کند.

دانشجویان بابلی که در ماه های اخیر با برجسته سازی بحران زیست محیطی این سایت ، رفع آن را به عنوان اولویت اول شهرستان مطرح کرده بودند ، موضوع را امسال در مراسم ۱۶ آذر و روز دانشجو که در دانشگاه مازندران با حضور استاندار جدید برگزار شد ، پی گرفتند و به عنوان مهم ترین مطالبه شهرشان مطرح کردند.

مطالبه دانشجویان بابل برای حل معضل زباله انجلیسی

کمتر از یک هفته پس از طرح موضوع در حضور استاندار ، حالا بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروانی امروز شنبه با برگزاری یک جلسه هم اندیشی با مدیران و متخصصان حوزه محیط زیست و دعوت از یک نماینده از طرف اهالی روستای انجیلسی ، روستایی که زمین هایشان محل دپو و جمع آوری روزانه حدود ۳۰۰ تن زباله از شهر بابل و ۶ شهر اقماری دیگر به همراه روستاها با جمعیت حدود ۵۴۰ هزار نفری شهرستان است ، بار دیگر جنبه های دیگری از معضل را رونمایی کرده است.

در این نشست علاوه بر یکی از نمایندگان مردم بابل در مجلس شورای اسلامی ، رییس و چند از اساتید دانشگاه نوشیروانی هم حضور داشتند.

مهمانی یک ساله ، ماندگاری ۲۳ ساله 

احمد ادیبی عضو شورای اسلامی روستای انجیلسی در این جلسه هم اندیشی با تشریح تاریخچه چگونگی میزبانی جنگل های هیرکانی انجلیسی برای زباله های شهرستان بابل بیان داشت: در سال ۱۳۷۷ علی رغم مخالفت های شدید مردمی و هشدارهای زیست محیطی کارشناسان ، این محل برای دپوی زباله در نظر گرفته شد و هم اکنون بعد از ۲۳ سال تمامی کارشناسان به اتفاق میزبانی این مکان برای جمع آوری زباله های بابل را نامناسب دیدند.

وی افزود: آن زمان برای متقاعد کردن مردم وعده داده بودند که مجوز ریختن زباله در منطقه انجیلسی تنها برای یک سال است و مقرر شده بود تا پایان دوره یک ساله مکان مناسب دیگری پیدا و از اینجا منتقل شود اما هم اکنون بعد از ۲۳ سال همچنان این روند ادامه دارد و حجم دپوی زباله هم از حدود روزانه ۵۰ تن به ۳۰۰ تن در روز افزایش یافته است.

او ادامه داد : در حال حاضر انباشت بیش از ظرفیت سایت زباله انجیلسی به گونه ای بحرانی شده است که بوی تعفن تا چند کیلومتر به مشام می رسد و از سویی دیگر هزاران پرنده گوشتخوار زباله ها را در بام خانه ها ، باغ ها و جنگل های اطراف پخش می کنند.

ادیبی گفت : شیرابه های این زباله ها در انجیلسی به یک رودخانه ای تبدیل شده است که با آلوده کردن آب های پایین دست در نهایت به بابلرود می ریزد.

وی افزود : اهالی منطقه انجیلسی تاکنون تمامی تلاش خود را به کار بستند تا آسیب های زیست محیطی را به گوش مسئولان برسانند و از انجام کارهای حقوقی هم دریغ نکردیم و در سال ۹۳ با پیگیری قضایی حکم ممنوعیت ورود زباله به انجلیسی را گرفتیم که شورای تامین با آن مخالفت کرد.

او ادامه داد : شدت بحران زیست محیطی در منطقه انجیلسی به حدی است که بسیاری از حیوانات وحشی در منطقه تلف شده اند و بیماری های صعب العلاج برای اهالی منطقه انجیلسی بسیار فراوان شده است.

مطالبه دانشجویان بابل برای حل معضل زباله انجلیسی

تفکیک زباله از مبدا اولین خواسته اهالی انجیلسی 

این عضو شورای روستای انجیلسی گفت: در این روزها که سایت زباله به اوج تکمیل ظرفیت رسیده است شهروندان بابلی تفکیک زباله را به طور جدی در دستور کار قرار دهند که این امر ضمن کاهش زباله روند تهیه کمپوست را هم آسان می کند.

ادیبی ادامه داد: آهک پاشی ابتدایی ترین کاری است که شهرداری بابل می تواند با انجام آن جلوی بوهای بد را بگیرد و این کار باید به صورت مرتب انجام شود.

وی اظهار داشت: پیشنهاد جدی ما به مسئولان آن است که در منطقه انجیلسی دیگر سرمایه گذاری نکنند و یک مکان جدید دیگری را برای جمع آوری زباله های بابل در نظر بگیرند.

او افزود : شیرابه های این سایت که قرار بود که توسط دانشگاه نوشیروانی بابل انجام شود به خوبی کار نمی کند و به علت گرانی فیلترهای سایت تصفیه شیرابه ، شهرداری از تعویض آن خودداری می کند.

تولید کمپوست بی کیفیت

یک استاد دانشگاه نوشیروانی که مدرک فوق دکتری مهندسی عمران- هیدولیک محیط زیست  نیز بیان کرد: با توجه به اینکه تفکیک زباله در بابل به درستی انجام نمی شود همین زباله ها به محل کمپوست در انجیلسی منتقل می شوند کود ایجاد شده غیر کیفی است که به گفته مجموعه شهرداری روزانه یک تن کمپوست تولید می شود.

دکتر عزیر عابسی افزود: تفکیک زباله باید از دانشگاه ها، مطب ها و مراکز درمانی به صورت دقیق اجرا و این امر در سطح شهر گسترش یابد که رفته رفته این موضوع برای شهروندان فرهنگ سازی شود.

مطالبه دانشجویان بابل برای حل معضل زباله انجلیسی

وی بیان کرد: با تلاش ها و پیگیری هایی که انجام دادم بعد از ۶ سال موفق به حضور در سایت انجیلسی شدم که هزاران پرنده زباله ها را بلند و در منطقه توزیع می کنند که این وضعیت آلودگی ها را در منطقه گسترش می دهد.

او ادامه داد : اگر قرار باشد در یک منطقه ای زباله ریخته شود مکان آن باید ایزوله شود و سطح آن هم پوشیده و با دیوار چینی محافظت شود که به اندازه یک ورزشگاه تجهیزات نیاز دارد.

دکتر عابسی گفت: با توجه به میزان بالای شیرابه ای که از زباله در این منطقه تولید می شود و بارندگی سالانه یک هزار میلی متری در جنوب بابل که انجیلسی بخشی از آن است ، یک موج بزرگی از شیرابه زباله در منطقه هشت هزار هکتاری ایجاد خواهد شد.

این استاد دانشگاه  اظهار داشت : روزانه حدود ۳۰۰ تن زباله از شهر بابل و شهرهای اقماری به منطقه انجیلسی ریخته می شود که براساس قانون شهرداری بابل مسئول اصلی ساماندهی این زباله ها و شیرابه ها می باشد.

تولید ۱۵۰ متر مکعب شیرابه 

دکتری تخصصی مهندسی شیمی- بیوتکنولوژی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و یکی از مدیران طرح تصفیه شیرابه زباله انجیلسی هم بیان کرد: در حال حاضر روزانه ی۱۵۰ متر مکعب شیرابه در محل جمع آوری زباله انجیلسی تولید می شود که از این میزان ۴۰ متر مکعب آن تصفیه می شود.

مطالبه دانشجویان بابل برای حل معضل زباله انجلیسی

دکتر مجید پیروی افزود: این میزان تصفیه شیرابه ها مشکل شیرابه انجیلسی را حل نمی کند و طرح باید تکمیل شود.

وی گفت: قرار بر این بود که فاز نخست دستاوردها ما بررسی شود که در صورت تائید مراحل بعدی هم انجام شود.

وی اظهار داشت: راهکار ها ارائه می شود ولی هزینه ها بالاست و برای این موضوع باید چاره اندیشی شود.

محققان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در آستانه زندان

رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل هم در این نشست گفت: برای محققان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در بحث تصفیه شیرابه انجیلسی مشکلات زیادی ایجاد شده است که هدف بیان آنها نیست اما همین اندازه در جریان باشید که برخی از محققان این دانشگاه  در آستانه زندان قرار دارند.

مطالبه دانشجویان بابل برای حل معضل زباله انجلیسی

دکتر جواد واثقی افزود: با توجه به اینکه مشکلات در این حوزه زیاد است ، اما ما معتقدیم که ظرفیت های خوب موجود در دانشگاه نوشیروانی بابل می تواند گره گشا باشد و ما آمادگی داریم که دانش فنی خود را در اختیار قرار دهیم.

وی اظهار داشت: دانشگاه نباید درگیر کارهای اجرایی در حوزه صنعت شود بلکه باید دانش فنی را در اختیار صنعتگران و تولید کنندگان قرار دهد و نظارت هم داشته باشد.

او ادامه داد : دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سال های اخیر رتبه های ممتاز جهانی کسب کرده است اما مطالبه افکار عمومی آن است که این ظرفیت در راستای حل مشکلات روز مردم منطقه بکار گرفته شود در غیر این صورت برای مردم ارزش نخواهد داشت.

واثقی بیان کرد: در حال حاضر فرصت مطالعات اساتیه د بجای اینکه در خارج از کشور حضور یابند در داخل کشور و در حوزه صنعت باید فعالیت کنند که در غیر این صورت تبدیل وضعیت و ارتقاء نخواهند یافت.

ظرفیت سایت انجیلسی تکمیل است

رییس اداره محیط زیست بابل هم گفت: در حال حاضر ظرفیت سایت انجیلسی بابل تکمیل می باشد و دیگر گنجایش ندارد.

مطالبه دانشجویان بابل برای حل معضل زباله انجلیسی

حسین حیدرپور افزود: اگر از همین الان یک مکان مناسب دیگر برای جمع آوری زباله فراهم نشود در دو سال آینده شهرستان با چالشی جدی روبرو خواهد شد.

وی با اظهار این که روند و مقدار تصفیه شیرابه سایت انجیلسی مطلوب نیست ، گفت: شیرابه تنها در کمتر از یک سال فعال بوده و به کسی اجازه بازدید از محل تصفیه شیرابه ها را نمی دادند.

او افزود : مقدار ۴۰ متر مکعب شیرابه ای هم که تصفیه می شد به رودخانه ها سرازیر می شد که این امر هم دستاورد مطلوبی نداشته است.

حیدرپور گفت: در شهرستان بابل ۷۰۰ پزشک و مطلب وجود دارد که جمع آوری جداگانه زباله های این مکان ها در دستور کار قرار دارد.

رعایت مسایل زیست محیطی در بابل مطلوب نیست

دادستان بابل هم در این نشست گفت: به طور کلی برآورد ما این است که در شهرستان بابل رعایت مسئله زیست محیطی جدی گرفته نمی شود.

حجت الاسلام ملا کریمی افزود: این امر تنها مختص به سایت زباله انجیلسی نیست بلکه ریختن فاضلاب خانگی در بابلرود هم در محدوده شهر یکی دیگر از چالش های پیش روی زیست محیطی در این شهر است.

مطالبه دانشجویان بابل برای حل معضل زباله انجلیسی

وی بیان کرد: شهرک های صنعتی در بابل در موضوع پساب ها عملکرد ضعیفی دارند و تصفیه خانه ها را در محل شهرک های صنعتی جدی نگرفته و احداث نمی کنند.

او ادامه داد : در حال حاضر در کوتاه مدت برای حل مشکل سایت انجیلسی اول باید تفکیک زباله جدی گرفته شود و کارشناسان و متخصصان اقدامات فوری که باید انجام شود ارائه دهند تا شهرداری بابل نسبت به رفع آن اقدام کنند.

ضرورت تشکیل ستاد حل بحران سایت زباله انجیلسی 

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی هم گفت: امروز همه به اتفاق به این نتیجه رسیدند که سایت فعلی در انجیلسی مکان مناسبی برای جمع آوری زباله های بابل نیست و برای حل کوتاه مدت و بلند مدت این مشکل با حضور متخصصان و مسئولان ستادی تشکیل خواهد شد.

مطالبه دانشجویان بابل برای حل معضل زباله انجلیسی

مهدی سعادتی افزود: هر چند غیبت نماینده شهرداری بابل در جلسه امروز یک ضعف است اما دغدغه ها و برنامه هایی که ستاد به شهرداری ارائه دهد باید انجام دهند.

وی گفت: این ستاد که با حضور متخصصان در این حوزه فعالیت خواهد کرد تا یافتن مکان جدید جمع آوری زباله طرح های کوتاه مدت برای حل این مشل هم ارائه می کند.

او افزود : برای حل مشکل زباله بابل باید یک موج ملی ایجاد شود تا با برخورداری از اعتبارات کلان ملی این مشکل برطرف شود.

سعادتی گفت: در حال حاضر بیشتر اعتبارات کشور صرف حقوق و مزایای کارکنان می شود و تا پایان سال ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان نیاز می باشد.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما باید به دنبال سرمایه گذار باشیم که سرمایه گذاری در این حوزه برای وی دستاورد هم داشته باشد و از تمام ظرفیت های قانونی و نظارتی برای حل مشکل سایت انجلیسی بابلکنار استفاده کنیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha