۱۸ آذر ۱۴۰۰، ۲۰:۵۴
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84571479
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رییس مجمع نمایندگان: مزیت‌های کردستان در سند آمایش سرزمینی استفاده شود

سنندج- ایرنا- رییس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: آب، خاک و مرز که مثلثی از ظرفیت‌های استان است باید به عنوان مزیت‌ در سند آمایش سرزمینی دیده شود، چراکه این پتانسیل‌ها ضامنی برای پیشبرد توسعه است.

به گزارش ایرنا، شیوا قاسمی‌پور شامگاه پنجشنبه در هشتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی کردستان در سنندج با موضوع بررسی سند آمایش سرزمینی استان، اظهار داشت: از مزیتهای مهم استان منابع انسانی باارزش است که در کنار پتانسیلهای دیگر باید برای توسعه منطقه بکار گیریم.

وی اضافه کرد: سند امایش سرزمینی نتیجه تلاش شبانه‌روزی و گسترده سازمان و دستگاههای اجرایی است و قطعا تمام تلاش خود را بکار خواهند گرفت که راهبردی برای توسعه استان و قابل استفاده باشد.

رییس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی افزود: هر سندی نقاط قوت و ضعفی دارد و باید هرنوع قانونگذاری بر اساس اولویت بندی مشکلات باشد، همچنانکه سند آمایش سرزمینی با نگاه محلی و افق ملی تدوین شده است که امیدواریم در دولت جدید با همه مشکلات یک برنامه توسعه‌ای برای استان داشته باشیم.

قاسمی‌پور با بیان اینکه باید از جایگاه انصاف با مسائل استان برخورد کرده تا بتوانیم از کار مردم گره‌گشایی کنیم، ادامه داد: هماهنگی دولت و مجلس می تواند از عملکرد جزیره‌ای پیشگیری کند و زمینه پیشرفت و توسعه بیشتر را فراهم آورد.

مسوولان براساس سند آمایش سرزمینی برنامه‌ریزی کنند

نماینده سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی هم گفت: در کنار کاستی‌ها و کمبودها همینکه مدیران در وسع و توان خود برای توسعه استان کار کرده اند مایه مباهات است.

محسن فتحی با اشاره به معرفی شدن سند آمایش سرزمینی به عنوان سند برتر کشور برای توسعه، افزود: ما همیشه در اسناد نوشته شده نتوانسته ایم به نصف اهداف تعیین شده برسیم و هم افزایی لازم برای پیشبرد وجود نداشته است.

وی تاکید کرد: مردم خروجی عملکرد و جلسات را سر سفره خود و اشتغال جوانانشان می دانند و انتظار تغییر و تحول دارند، لذا سند آمایش سرزمینی چشم‌اندازی برای حرکت رو به جلو است که همه مسوولان بر اساس آن باید برنامه‌ریزی کنند.

نماینده سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی خواستار رفع کاستی های سند آمایش سرزمینی در حوزه کشاورزی و منایع طبیعی شد و اضافه کرد: این سند در برنامه هفتم توسعه که سال آینده در مجلس تدوین می شود قطعا کاربرد ویژه‌ای خواهد داشت.

 

سند آمایش سرزمینی به روز شود

نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با بیان اینکه توسعه یک فرایند در حال تکامل است، گفت: سند آمایش سرزمینی هم به عنوان سند توسعه نباید بسته شود بلکه حداقل سالانه باید به روز شود.

پرویز اوسطی اظهار داشت: نباید سند آمایش سرزمینی را بر مبنای داده‌های گذشته و حال، تدوین کرد و برای همیشه براساس آن کار کرد، بلکه باید آن را سالانه به روز کرد و مسائل جدید را در آن جای داد.

وی با بیان اینکه در سند آمایش سرزمینی به هر منطقه به عنوان عامل اصلی توسعه توجه می‌شود، افزود: در این سند به خیلی از ظرفیت‌ها توجه نشده است، درحالیکه پایه و نجات استان و آیندگان به سند آمایش سرزمینی گره خورده است و باید همه مسائل در آن دیده شود.

نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اجرای این سند باید باعث شود مردم یک منطقه در کردستان درآمدشان مانند استان‌های مرکزنشین باشد و به آرزوهایشان برسند و گرنه باز هم شاهد شکاف طبقاتی خواهیم بود.

اوسطی در نظر گرفته نشدن ظرفیت توسعه باغات مناطق شرقی استان در سند آمایش سرزمینی را از جمله نقاط ضعف آن دانست و گفت: نباید به بهانه کم آبی، محدودیتی برای توسعه باغات در شرق استان قائل شد، چراکه در آینده با انتقال آب به این مناطق، محدودیت ها و مشکلات موجود رفع خواهد شد.

وی با اشاره به کسری مخزن ۷۰۰ میلیون مترمکعبی دشت های شرقی استان، افزود: سالانه میزان روان اب حاصل از بارش در این نقاط، ۵۰۰ میلیون مترمکعب است که با عملیات آبخیزداری می‌توان آن را کنترل و هدررفت آب را جبران کرد و دشت‌ها را به نقطه تعادل هیدرولوژی رساند.

ضرورت افزایش حقابه بخش کشاورزی کردستان، بی‌توجهی به ظرفیت منابع طبیعی، لزوم استفاده از نظرات مردم و بخش خصوصی در سند آمایش سرزمینی، از دیگر مسائلی بود که نماینده مردم قروه و دهگلان به آن اشاره کرد.

عدم مشارکت مردم حلقه گمشده سند آمایش سرزمینی

نماینده بیجار و یاسوکند در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه در اجرای طرح‌های بزرگ مقیاس مشکل داریم، افزود: ما همواره در سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، تصمیم‌سازی‌ها در قالب طرح های فرادست و آمایش سرزمینی و برنامه ریزی منطقه ای دچار مشکل هستیم و فقط به ۲۰ درصد از اهداف مورد نظر می‌رسیم که آن جنبه‌های کمی و قابل اندازه گیری است.

علیرضا زندیان خواستار آسیب‌شناسی در طرح های پایه آمایش سرزمینی شد و ادامه داد: ما در اجرای طرح های بزرگ که باید منجر به اشتغال شود مشکل داریم و مطالعات لازم به خوبی صورت نمی‌گیرد.

وی با طرح این سوال که چقدر در اجرای برنامه ششم توسعه به اهداف خود رسیده‌ایم، اظهار داشت: اگر خوشبینانه و براساس برآوردهای صورت گرفته، نگاه کنیم فقط ۳۰ درصد توانستیم به اهداف خود در برنامه ششم توسعه برسیم.

نماینده بیجار و یاسوکند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هزینه‌هایی که مشاور برای تهیه طرح سند آمایش سرزمینی دریافت کرده چقدر بوده است، اظهار داشت: حلقه گمشده در این سند مردم هستند و باید بررسی شود که مردم و دیدگاه آنان چقدر در این سند مشارکت داده شده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha