تمرین پایداری زیرساخت‌های آب و برق فارس برای مقابله با زلزله فرضی

شیراز - ایرنا- مانورتمرینی آموزشی مدیریت بحران در منطقه مرکز و جنوب کشور به میزبانی استان فارس با رویکرد زلزله فرضی درتاسیسات زیربنایی صنعت آب و برق این استان با حضور شرکت های یاری رسان شامل اصفهان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری ،کهگیلویه و بویراحمد و یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان فارس چهارشنبه در حاشیه برگزاری این مانور گفت:امروزه به دلیل وابستگی بسیاری از زیرساخت ها و فعالیت ها به آب و برق، لزوم تداوم و پایداری در تأمین این دو، به عنوان یک اصل، حیاتی و ضروری است.

احمدرضا خسروی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، آسیب پذیری سامانه ها، تأسیسات، فرایندها و زیرساخت های مرتبط با آن ها در شرکت های تابعه وزارت نیرو و نیز پتانسیل بالقوه تهدیدات طبیعی، صنعتی و انسان ساخت را از بزرگ ترین چالش ها و موانع پیشروی فعالیت شرکت های تابعه وزارت نیرو برشمرد و بیان داشت: ضرورت پایداری و پایاییآب و برق  سبب می شود تا برنامه ریزی پیشگیرانه و تمرین وظایف محوله در شرایط اضطراری از سوی دستگاه های خدمت رسان آب و برق  اهمیت دو چندان پیدا کند.

تمرین پایداری زیرساخت‌های آب و برق فارس برای مقابله با زلزله فرضی

سخنگوی مانور بحران آب و برق در منطقه مرکز و جنوب کشور ادامه داد: براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو، به منظور مقابله با تهدیدات متعدد طبیعی و غیر طبیعی و به هنگام سازی ظرفیت های مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و همچنین بخاطر زلزله خیز بودن استان فارس، مانور زلزله برای منطقه مرکزی جنوب واستان های همجوار به عنوان استان هاییاری رسان تشخیص داده شد.

این مقام مسئول بیان کرد: در زمینه هماهنگی، انجام وظایف و مسئولیت های محوله طبق شرح اقدامات اجرایی مانور،کمیته های تخصصی شامل کمیته برنامه ریزی،کمیته عملیات،کمیته پشتیبانی،کمیته ایمنی (HSE )،کمیته امنیت و کمیته اطلاع رسانی مانور تشکیل شدند که در مانور چهارشنبه عملکرد مناسبی داشتند.

خسروی اضافه کرد: برگزاری مانورهای تمرینی آموزشی مدیریت بحران می تواند در ارتقای آمادگی و افزایش تاب‌آوری شرکت های صنعت آب و برق استان فارس در زمان مواجهه با تهدیدات و مخاطرات و سنجش کارآمدی و ارتقای هماهنگی و سطح دانش و مهارت کارکنان نقش به سزایی داشته باشد.

کرامت الله کریمی مزیدی مسئول عملیات این مانور نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این مانور با هدف بالابردن سطح آمادگی در هنگام وقوع زلزله با شرکت ۱۳۰ نیروی یاری رسان وزارت نیرو  از استان‌های  فارس، یزد، اصفهان، کهکیلویه و بویر احمد، بوشهر و چهارمحال و بختیاری به مدت یک روز در حال برگزاری است.

مسئول عملیات مانور تمرینی  وزارت نیرو در ادامه گفت : با توجه به اینکه استان فارس بر روی کمربند زلزله قرار دارد،لازم است که در هرشرایطی آمادگی مواجهه با این بلای طبیعی ، بازگشت به شرایط طبیعی و خدمات رسانی به زلزله زدگان را داشته باشیم.

۲ هزار رخداد و حادثه  در ۲ سال گذشته

رحیم آزادی مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس نیز با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر شاهد ۲ هزار رخداد طبیعی بوده ایم، گفت: از سال ۹۷ و با توجه به رخدادهای فروردین سال ۹۸ که استان فارس درگیر بحران‌های متعددی از جمله سیل، زلزله، آتش سوزی و ... شد و درصدد آمدیم تا در جهت مقابله با حوادث و با برنامه‌های آموزشی این مانور برگزار و میزان آمادگی دستگاه‌ها را بالا ببریم.

او با اشاره به اینکه وقوع زلزله از دستِ استان خارج شده است، اذعان داشت: برگزاری این مانور که جزء سخت‌ترین مانور در سطح کشور است موجب ایجاد هماهنگی بین سازمانی دستگاه‌ها در زمان بحران می‌شود.

آزادی با اشاره به اینکه مدیریت بحران در سطح ملی و استانی و شهرستانی در سازمان، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها سطح بندی شده است، گفت: استان فارس معین استان‌های کشور و از جمله معین منطقه ۱۶ تهران است که استان‌های قم پیشتاز و اصفهان جانشین است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس تصریح کرد: با توجه به بارندگی فصل زمستان از ابتدای مهرماه دستور العمل مشخص برای سایر دستگاه‌ها ارسال و جلسات متعدد استانی و شهرستانی برگزار کردیم و تمامی دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی با امکانات و تجهیزات باید برای هرگونه حوادثی در امادگی کامل باشند تا در صورت نیاز از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

وحدت رویه بین مدیران صنعت آب و برق کشور

رئیس شورای هماهنگی مدیران بحران دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو  هم گفت: وزارت نیرو از سال ۹۷ مانورهای تمرینی -آموزشی طراحی کرده است که این مانورها در چارچوب هماهنگی و وحدت رویه بین مدیران صنعت آب و برق کشور برگزار می‌شود.

علی رجبی در مانور تمرینی آموزشی وزارت نیرو در منطقه مرکزی و جنوب کشور افزود: امسال ششمین مانور تمرینی آموزشی با هدف زلزله فرضی در تاسیسات زیر بنایی صنعت آب و برق در سطح کشور برگزار می‌شود که بیست و چهارمین آن در استان فارس در حال برگزاری است.

او با بیان اینکه ادامه دار بودن این مانورها می‌تواند به شرایط محیطی و پیچیدگی آن بیفزاید، ادامه داد: مانوری که در فارس برگزار شد یکی از دشوارترین و سخت‌ترین مانورهای تمرینی آموزشی در سطح کشور بوده است.

رجبی به مهمترین اهداف این مانور تمرینی اموزشی در استان فارس اشاره کرد و افزود: اعتماد اجتماعی و عملکرد ماموران آب و برق در سطح استان هامهمترین هدف این مانور است به نحوی که شهروندان این موضوع را لمس کنند که در شرایط بحران و حالت عادی این خدمات دهی قطع نمی‌شود.

رئیس شورای هماهنگی مدیران بحران دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو یادآور شد: در حوادث احتمالی و رخدادهای طبیعی چه دشمن محور و چه انسان محور این آمادگی از سوی همکاران صنعت آب و برق وجود دارد که خدمات رسانی را به خوبی انجام دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha