چهارمحال و بختیاری مستعد زمین لغزش است

شهرکرد -ایرنا- رییس گروه تثبیت فرسایش توده‌ای و زمین لغزش سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به کوهستانی بودن چهارمحال و بختیاری گفت: این استان مستعد زمین لغزش است و خطر زمین لغزش در آن بسیار بالاست.

بهمن اکبری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: خطر زمین لغزش یا حرکت توده‌ای زمین در کشور به خصوص نواحی شیب‌دار، نواحی که دارای بارندگی زیاد، نواحی دارای پوشش ضعیف گیاهی و نواحی که مصالح زمین‌شناسی حساس به زمین لغزش دارد، بسیار بالاست و این حرکات توده‌ای خطرات جانی و تخریب زیرساخت‌ها، فرسایش و رسوب خاک و تخریب منابع طبیعی از جمله جنگل و مراتع و پر شدن سدها و کم شدن ذخیره آب در سدها را دنبال دارد.

به گفته وی، در چهارمحال و بختیاری به دلیل کوهستانی بودن، بارندگی،جاده‌های کوهستانی و ترانشه‌بری‌های انجام شده برای جاده، احتمال زمین لغزش وجود دارد و زمین لغزش چهار تخته ناغان در این استان از زمین لغزش قدیمی است.

وی اظهار داشت:در سال‌های گذشته برای کاهش زمین لغزش در این منطقه، منابع طبیعی و آبخیزداری استان اقداماتی از جمله پایش منطقه و فعالیت‌های آبخیزداری انجام داده است که در برخی قسمت‌ها حرکت زمین کاهش یافته است.

اکبری به کم بودن میزان اعتبارات در حوزه زمین لغزش و همچنین اعتبارات حوزه آبخیزداری اشاره کرد و گفت: برای اجرای طرح‌های تثبیت زمین لغزش در کشور به همکاری سایر دستگاه‌های متولی نیاز است تا فعالیت‌های  پایدارسازی  و مطالعات تکمیلی و اقدامات زهکشی عمقی این توده‌ها انجام و شرایط پایداری و تثبین زمین فراهم شود و خطر زمین لغزش کاهش پیدا کند.

به گزارش ایرنا،زمین لغزش یا رانش زمین یا زمین لغزه به حرکت لایه‌های رسوبی غیرمتراکم و متراکمی روی سطح شیبدار به سمت پایین را گویند.

عامل حرکت توده رسوبی، نیروی جاذبه، زلزله، جاده سازی، باران یا فشار منفذی سیالات، سبکسازی پایین دست توده و بسیاری دیگر از عوامل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha