۱۳ آذر ۱۴۰۰، ۹:۲۲
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 84563943
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولید زیتون در گلستان ۵۰ درصد کاهش یافت

گرگان - ایرنا - معاون مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: تولد زیتون امسال این استان به دلیل تامین نبودن نیاز سرمایی مناسب در زمستان گذشته، وقوع سرمای ناگهانی و زیر صفر در زمان آغاز جوانه‌زنی، خشکسالی و درجه حرارت بالا در دوره گلدهی درختان حدود ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کمتر شد.

نویدرضا فرهانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: امسال از حدود ۲ هزار هکتار باغ‌های بارده زیتون استان چهار هزار و ۲۰۰ تن محصول برداشت شد که از این مقدار، ۵۰ درصد زیتون روغنی و بقیه کنسروی است.

وی عملکرد تولید زیتون در واحد سطح در سال جاری را ۵۵۰ کیلوگرم در هکتار اعلام کرد و افزود: میانگین خرید هر کیلوگرم زیتون کنسروی ۲۵۰ هزار ریال و زیتون روغنی ۲۰۰ هزار ریال بود.

به گفته وی ارقام محصول زیتون تولیدی گلستان "کرونایکی، میشن، مانزا، بلیدی، آریسونا، آرییکن، مانزالیا و ملکشاهی" است .

در شرایط عادی برداشت زیتون کنسروی در گلستان از میانه دوم شهریور آغاز شده و تا اواخر مهر و برداشت گونه روغنی از اواخر مهر به مدت یک ماه ادامه دارد.

تولید زیتون در گلستان ۵۰ درصد کاهش یافت

مطابق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، در این استان ۱۸ کارخانه دومنظوره فرآوری زیتون با ظرفیت اسمی بیش از ۱۵ هزار تن فعال است .

عمده باغ های زیتون گلستان به سبب داشتن شرایط اقلیمی مناسب و زمین‌های مستعد در نواحی شرقی و شمالی استان ایجاد شده است.

سال زراعی قبل گلستان در تولید محصول زیتون در کشور رتبه پنجم را داشت .

گلستان با هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا، از قطب های مهم زراعی ، باغی ، دامی و شیلات محسوب می‌شود که اکنون در تولید ۱۵ نوع محصول رتبه های تا پنجم را در کشور دارد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha