۱۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۱۶
کد خبرنگار: 1272
کد خبر: 84563227
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پویش مردمی بذرکاری جنگل‌های زاگرس در آذربایجان غربی آغاز شد 

مهاباد- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: این طرح مردمی در راستای احیاء و توسعه اراضی جنگل های زاگرس همزمان با سراسر کشور در این استان نیز به صورت نمادین در شهرستان سردشت اغاز شد.

هادی قاسمی روز پنجشنبه در این مراسم اظهار داشت: طرح پویش همگانی و مردمی بذرکاری اراضی جنگلی زاگرس همزمان با سراسر کشور در شهرستان هایی که دارای پوشش جنگلی زاگرس هستند برگزار می شود. 
وی افزود: کشور ما براساس تغییرات اقلیمی شدیدی که با آن روبرو شده است با کمبود آب و خطرات جدی فرسایش و رسوب گذاری خاک مواجه است بنابراین یک عزم جدی و ضروری برای حفظ و حراست از آب و خاک لازم و ضروری به نظر می رسد. 
وی بیان کرد: جنگل های زاگرس که تاج آن از آذربایجان غربی و از شهرستان پیرانشهر آغاز می شود تا انتهای آن که به جنگل های استان خوزستان و فارس می رسد ۴۰ درصد از آب های فلات مرکزی ایران را تامین می کند بنابراین وظیفه اصلی و همگانی ما حفظ و حراست از این جنگل ها و نگهداری بهینه و موثر آن است. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی اضافه کرد: شهرستان سردشت در آذربایجان غربی برای این طرح انتخاب و عملیات بذرکاری در سطح ۴۳ هکتار از اراضی جنگلی این شهرستان انجام می شود. 
وی ادامه داد: این طرح در راستای حفظ و صیانت از اراضی جنگلی و احیاء و توسعه جنگل های زاگرس با مشارکت مردم و نهادهای مردمی ، روستاییان و جنگل نشینان صورت می گیرد. 
قاسمی گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون در راستای احیاء و توسعه اراضی جنگلی بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال برای عملیات آبخیزداری، فنی و مکانیکی در این شهرستان هزینه شده است. 
فرماندار سردشت نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیت های ارزشمند این شهرستان وداشتن ۹۰ هزار هکتار اراضی جنگلی گفت: برای حفظ و حراست از این اراضی ضمن وجود تجهیزات ، امکانات و نیروی انسانی کافی به همت والای همه دستگاه های اجرایی، مردم و نگاه ویژه دولت نیز نیاز است. 
لقمان خسروپور افزود: نیازهای مبرم و ضروری در حوزه منابع طبیعی این شهرستان، نیروی انسانی و پایگاه اطفای حریق است که اداره کل منابع طبیعی استان قول مساعد جهت تامین نیرو و راه اندازی آن را داده است. 
به گزارش ایرنا، در این مراسم که با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد کشت بذر بلوط و بادام در سطح ۴۳ هکتار از اراضی جنگلی تنک و کم پوشش این شهرستان آغاز شد. 

شهرستان سردشت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و دارای چهار شهر، ۲ بخش، ۶ دهستان و ۲۴۶ روستا و جمعیت ۱۲۰ هزار نفر است. 
سردشت با ۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۰ هزار هکتار مرتع بیشترین جنگل های آذربایجان غربی را دارد؛ جنگل های این شهرستان جزو جنگل های زاگرس شمالی است که در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی دارای اهمیت زیادی است. 
این شهرستان دارای ۱۵۰ هزار هکتار مساحت است؛ در سطح این شهرستان همچنین یک منطقه حفاظت شده به مساحت ۱۱ هزار هکتار وجود دارد که در منطقه "میرآباد" سردشت قرار دارد که مهم‌ترین گونه‌های درختان آن شامل بلوط ایرانی، بنه، بادام وحشی، گلابی وحشی و سرو کوهی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha