جبلی: نیاز اجباری صداوسیما به پخش پیام‌های بازرگانی کمتر می‌شود

تهران- ایرنا- پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما در جمع خبرنگاران و در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند در سالن همایش‌های این سازمان، گفت: امیدواریم روش‌های جدیدی برای تأمین نیازهای مالی سازمان به‌وجود بیاوریم که نیاز اجباری ما به پخش آگهی کمتر شود.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا، جبلی در پاسخ به پرسشی درباره حجم بالای پیام‌های بازرگانی صداوسیما اظهار کرد: حجم و نوع و کیفیت آگهی بازرگانی باید متناسب با مأموریت فرهنگی ما به عنوان امانت‌دار جامعه باشد. شاید در حال حاضر با روش‌های محدودی برای تأمین درآمد سازمان که آگهی بازرگانی یکی از مهم‌ترین آنها است،  مواجه باشیم اما تلاش داریم اولاً سهم بودجه صداوسیما را در بودجه دولتی که با همکاری دولت و مجلس باید اتفاق بیفتد افزایش بدهیم، ثانیاً روش‌های دیگری برای تأمین نیازهای مالی صداوسیما ایجاد کنیم تا نیاز اجباری ما به پخش آگهی کمتر شود و آگهی متناسب با هدف فرهنگی ما پخش شود.

برای پرداخت حق پخش مسابقات فوتبال تابع قانونیم

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پرداخت حق پخش مسابقات فوتبال به باشگاه‌ها، توضیح داد: ما تابع قانونیم و هر آنچه قانون بگوید به آن عمل می‌کنیم. ما سال‌های پیش از قانون تبعیت کردیم و امسال هم از قانون تبعیت می‌کنیم.

جبلی درباره تغییرات ساختاری در صداوسیما با اشاره به ضرورت تحول در رویکرد و تحول در محتوا، افزود: ما هر ساختاری را که با این دو یعنی تحول محتوایی و تحول رویکردی انطباق داشته باشد، همان ساختار را ساختار کارآمدی می‌دانیم. هر ساختاری که با این دو نوع تحول نتواند همراهی کند قاعدتاً تغییر خواهد کرد.

رئیس سازمان صداوسیما در ادامه درباره تکلیف شبکه نمایش خانگی نیز گفت: همان‌طور که گفتم ما تابع قانون هستیم و باید ببینیم قانون درباره ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) چه می‌گوید و هر چه باشد ما تابع آن هستیم. قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نقش ساترا به عنوان نهاد قانونی کنترل کننده پخش خانگی را مشخص کرده است و ما تابع قانون هستیم و قانون هم به خوبی اجرا خواهد شد.

جبلی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اولین تغییرات ساختاری صداوسیما اظهار کرد: با اطمینان می‌گویم هیچکدام از گمانه زنی‌هایی که شنیده‌اید صحت ندارد. ما بر اساس یک اصل مشخص تحول که بر مبنای دو عنصر عدالت و هویت است پیش می‌رویم و این تحول در دو حوزه رویکرد و محتوا در بخش‌های مختلف مثل تولیدات سرگرم کننده و نمایشی و خبر و برنامه‌های تلویزیونی اتفاق خواهد افتاد.

رئیس صداوسیما درباره اینکه این تغییرات را از کجا شروع می‌کنید با لحنی طنزآمیز گفت: از سازمان صداوسیما شروع می‌کنیم.

تمام سرمایه‌های انسانی ما برای ما ارزشمند هستند

وی در ادامه درباره بازگشت چهره‌هایی همچون عادل فردوسی‌پور به تلویزون توضیح داد: تلویزیون ترکیبی از فکر و ایده و هنر و زیبایی و ظرفیت‌های انسانی است که در قالب‌های مختلف هنرمند، هنرپیشه، مجری و عوامل دیگر ظاهر می‌شوند. همه این‌ها  از سرمایه‌های سازمان هستند و از هر کدام باید به بهترین شکل ممکن استفاده کرد که این پازل زیبا شکل بگیرد.

او ادامه داد: هیچ ظرفیتی را در دوره جدید هدر نمی‌دهیم و از تمام ظرفیت‌ها تا حد امکان صیانت می‌کنیم و بهره‌مند خواهیم شد. در موردهای مشخصی که اسم بردید قبلاً هم گفته بودم تمام سرمایه‌های انسانی ما برای ما عزیز و محترم هستند و جایشان در رسانه ملی همیشه محفوظ خواهد بود و امیدواریم بتوانیم صیانت بهتری از چهره‌ها انجام بدهیم.

جبلی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره توقف برخی سریال‌ها به دلیل محتوا، تاکید کرد: سریال‌ها و بقیه تولیدات تلویزیونی در قالب‌های مختلف باید در راستای هدایت فرهنگی، سالم‌سازی فضای فرهنگی جامعه و وفای به امانتی که جامعه در اختیار ما قرار داده باشد. هر تولید و محتوایی که نتواند آن را حفظ کند، طبیعتاً مورد پذیرش مردم هم نیست.

وی افزود: ما شاهد بوده‌ایم که از برخی تولیدات گلایه‌هایی شده است، زیرا آنان به این امانت وفادار نبوده‌اند و تلاشمان این است که امانت‌دار صادقی برای جامعه باشیم، زیرا رسانه امانت مردم است که در اختیار ما قرار گرفته است.

تلویزیون‌های دولتی دنیا به آگهی وابسته نیستند

جبلی در ادامه همچنین با تاکید بر این که اساساً تلویزیون حاکمیتی که صداوسیما از مصادیق آن است نباید برای تأمین نیاز هزینه‌ای و بودجه‌ای خود نیازمند به پخش آگهی باشد، افزود: تلویزیون‌های دولتی و حاکمیتی در دنیا هیچ‌کدام به آگهی وابسته نیستند و اگر هم از آگهی بازرگانی استفاده می‌کنند، با هدف فرهنگ‌سازی است.

او ادامه داد: متأسفانه اینجا صداوسیما در وضعیتی بوده که بودجه‌اش و درآمدهایش هیچ‌گاه متوازن نبوده است و ناچار بوده درآمدش را از طریق پخش آگهی تأمین کند. آگهی‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شود می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در رونق دادن به تولید و معرفی کالای ایرانی و صنعت داشته باشد، اما این اتفاق باید در شکلی هدفمند رخ دهد که به اصل پیام ضربه نزند.

وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم از آگهی به‌عنوان وسیله تأمین درآمد و نیاز صداوسیما به سمتی حرکت کنیم که آگهی  متناسب با مأموریت فرهنگی محقق شود.

جبلی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که در صداوسیما تا چه حد آنتن فروشی به پایان می‌رسد؟، گفت: شاید آنتن فروشی را عبارت خوبی ندانم، چون وقتی به صنعت تولید میدان می‌دهید یک خدمت متقابل بین صداوسیما و تولید برقرار می‌شود.

رئیس سازمان صداوسیما همچنین در پاسخ به پرسشی که گفته شده است برنامه دورهمی مطابق با سلیقه او نیست هم گفت: گمانه زنی‌هایی که درباره سلیقه من می‌شود حدس و گمان است و همه آنچه که دیده و شنیده‌اید با واقعیت تناسبی ندارد.

وی با بیان این که مسئولیت سنگین رسانه ملی نباید تحت‌الشعاع تمایلات یا اراده‌های متفرقه‌ای قرار بگیرد، ادامه داد: این تمایلات هر کدام در جای خود محترم است ولی نباید رویکرد خاص یا انتخاب خاصی بر رسانه ملی تحمیل شود. رسانه ملی امانت‌دار جامعه است و نباید تحت تأثیر قرار بگیرد.

رئیس صداوسیما در پایان و در پاسخ به پرسش دیگری درباره تغییر مدیران، گفت: بنای ما بر این است که ببینیم کجا هستیم و کجا باید برویم. نقطه مطلوب ما کجاست و هر مدیری یا جایگاهی آیا متناسب با این مسیر تحولی می‌تواند نقش ایفا کند یا خیر. 

وی تاکید کرد: برای ما اصل انتصاب نیست، مهم این است که طرح تحولی اجرا شود و هر کسی با این طرح تطبیق پیدا کند، حتماً در خدمتش هستیم.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha