همه مدارس استثنایی تا پایان آذر مجوز بازگشایی می‌گیرند

تهران- ایرنا- رییس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی گفت: با تلاش‌هایی که در حال انجام است، همه مدارس استثنایی باید تا پایان آذرماه مجوز بازگشایی را دریافت کنند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی؛ سیدجواد حسینی در نشست شورای معاونان این سازمان افزود: مدیران مدارس ملزم هستند از تمام ظرفیت مدرسه با رعایت پروتکل‌ها و مجوزهایی که به مدرسه داده شده است، استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: تمام برنامه‌های تدوینی و فعالیت‌های سازمان آموزش‌ و پرورش مبتنی بر سند تحول بنیادین است و باید در راستای اجرایی‌سازی بیشتر این سند گام برداریم.

حسینی با بیان اینکه سند تحول بنیادین محکم‌ترین چارچوب نظری در فرایند سیاست‌گذاری و ترسیم نقشه راه عملیاتی در نظام آموزشی کشور به‌ویژه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است، افزود: بر این‌ اساس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور، سیاست‌های راهبردی و برنامه‌های اجرایی خود را با تکیه و تأکید بر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش طراحی، اجرا و ارزیابی می‌کند.

وی اظهار داشت: آموزش‌وپرورش استثنایی در پنج محور مداخلات بهنگام طلایی، خدمات حمایتی و نهضت ملی توان‌افزایی، توسعه آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی، توسعه مشارکت‌ها و مدرسه انطباقی در فرایند اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین گام برداشته است.

حسینی افزود: اجرای برنامه‌های سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش‌دبستانی و توسعه خدمات توان‌بخشی به نوآموزان و دانش‌آموزان استثنایی دو برنامه‌ای است که در محور مداخلات بهنگام طلایی برای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش استثنایی اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: ارائه خدمات حمایتی در ۱۹ آیتم به کودکان و دانش ‎آموزان استثنایی، نهضت مشارکتی توان‌افزایی با هدف تأمین ۱۰۵ قلم تجهیزات آموزشی، توان‌بخشی و ورزشی به تعداد ۷۰ هزار وسیله و طرح هدایت با هدف تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش‌آموزان کم‌برخوردار از جمله برنامه‌های اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در حوزه خدمت حمایتی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های حوزه توسعه آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی گفت: تأسیس و توسعه مدارس دوره‎های اول متوسطه پیش حرفه‎ای و دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‎آموزان استثنایی، توسعه آموزش حرفه‎ای مبتنی بر رویکرد شایستگی محور و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی دانش‌آموزان استثنایی و توسعه بازار فروش آن‌ها و تأسیس فروشگاه‌های محصولات دانش‌آموزان استثنایی سه برنامه در حوزه توسعه آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی برای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه مشارکت معلمان، مدیران و صاحب‌نظران از طریق گروه‌بندی تخصصی معلمان و نظارت همتا، توسعه مشارکت اولیا از طریق تشکیل پارلمان مشورتی اولیا، طرح مدرسه یاری و تدوین بسته تحولی آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان‌بخشی خانواده محور، توسعه مشارکت دانش‌آموزان از طریق تشکیل مجلس دانش‌آموزی و طرح‌های هر دانش‌آموز یک نقش و هر مدرسه یک سرود و توسعه مشارکت بخش دولتی، بازنشستگان و تشکل‌های مردمی از طریق ایجاد باشگاه‌های بازنشستگان از جمله برنامه‌های حوزه توسعه مشارکت‌ها برای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین است.

حسینی تصریح کرد: مدرسه انطباقی الگویی، مشارکت خیرین در نهضت مدرسه‌سازی با طرح خشت تا بهشت، توانمندسازی نیروی انسانی و استفاده از فناوری‌های نوین از جمله برنامه‌های حوزه مدرسه انطباقی برای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: از زمان تأسیس این سازمان تاکنون پوشش تحصیلی ۱۸ برابر افزایش‌یافته است اما اعتبارات به این میزان افزایش نیافته است.

وی با بیان اینکه سنوات ارفاقی، طرح تفویض اختیار، استثنا شدن پرسنل آموزش‌وپرورش استثنایی از قانون خدمات مدیریت کشوری از جمله مواردی است که با جدیت در حال پیگیری است، افزود: شبکه شاد تنها شبکه مجازی رسمی وزارت آموزش‌وپرورش است و در دوران پساکرونا از این شبکه برای برنامه‌های فوق‌برنامه و آموزش‌های مکمل، مقوم و معکوس استفاده خواهد شد.

حسینی از قبولی بیش از ۲۷۰ نفر از دانش‌آموزان استثنایی در کنکور سال جاری خبر داد و گفت: ۲۲ نفر از این دانش‌آموزان موفق به کسب رتبه‌های زیر هزار شده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha