یک جامعه‌شناس: سواد رسانه‌ای موجب پیشگیری از آسیبهای اجتماعی می‌شود

مشهد- ایرنا- یک جامعه‌شناس و استاد دانشگاه گفت: فقدان سواد رسانه‌ای در عصر ارتباطات که فضای مجازی را به بخشی از زندگی اجتماعی مبدل کرده است موجب آسیبهای اجتماعی به ویژه در میان قشر جوان و نوجوان می‌شود.

دکتر غلامرضا حسنی‌در میان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس ارائه آموزشهای مستمر در خصوص سواد رسانه‌ برای اقشار مختلف مردم به ویژه نوجوانان و جوانان اقدامی لازم و موثر به منظور پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است.

وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا وابستگی به فضای مجازی افزایش چشمگیری یافت به طوری‌که آموزش‌ نیز به سمت مجازی شدن گام برداشت اما برای مواجه نشدن کودکان، جوانان و نوجوانان با چالش‌ها و آسیب‌های فضای مجازی باید علم استفاده و مدیریت از آن را داشت.

استادیار گروه آموزشی علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یکی از کارکردهای رسانه ای ایجاد فضای سرگرمی است تا در کنار آن بتواند پیام‌های خود را به مخاطب منتقل کند و عدم شناخت صحیح این رویکرد باعث شده تا بدون در نظر گرفتن نقاط منفی آن، فضای رسانه‌ای را بدون نظارت در اختیار جوانان و نوجوانان قرار دهیم که می‌تواند در آینده آنها تاثیر مخربی داشته باشد.

حسنی افزود: استفاده از فضای مجازی تاثیر دوسویه‌ای دارد که از طرفی فرصتی برای دسترسی به اطلاعات و پرورش جوانان و از سوی دیگر تهدیدی برای ایجاد برخی از آسیب‌ها ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: استفاده بدون نظارت صحیح از فضای مجازی و انجام بازی‌های خشن باعث می‌شود کودکان و نوجوان با خشونت آشنا شوند که آثار روحی‌، روانی و جسمی منفی همچون  پرخاشگری، انزوا طلبی، کاهش اعتماد به نفس و عدم ارتباط صحیح با والدین را در پی دارد.

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در کشورهای تولید کننده این فناوریها، استفاده از شبکه های مجازی برای جوان و نوجوان تعریف شده و دارای زمان‌بندی است ولی در کشور ما استفاده از این فناوریها بیش از حد و بدون مدیریت است.

حسنی افزود: آسیبهای اجتماعی به‌ویژه در حوزه نوجوانان و جوانان به دلیل عدم سواد رسانه‌ای و ناآگاهی نسبت‌ به پیامدهای منفی شبکه‌های اجتماعی باعث تخریب اعتقادات، ارزش‌ها و اصول دینی افراد می‌شود و این در حالی است که برای مدیریت اوقات فراغت گزینه‌های ارتباط سالم کمتر تعریف شده است.

وی ادامه داد: برخی از بازیهای رایانه ای به طور ناخودآگاه در ذهن کاربر و مخاطب خود ارزشهای بنیادین و حتی توحیدی را از طریق کاراکترها و شخصیت‌هایی که می‌سازند زیر سوال می برند که در آینده شاهد رفتارهای متمایز جوانان خواهیم شد که برخی از والدین در مراجعه  به مشاوران از این تغییر طی ۲ سال اخیر سخن گفته اند.

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نبود بازی‌های مناسب رده سنی جوان و نوجوان و عدم آگاهی از آنها سبب می‌شود که نوجوانان به سوی بازی‌هایی که در آنها استرس ایجاد می‌کند بروند که آنها را مدام تحت فشارهای روحی و هیجان نا به جا قرار می‌دهد و منجر به تخلیه انرژی به صورت منفی می‌شود بر همین اساس ارتقای سواد اطلاعاتی، به همراه نظارت غیر مستقیم و همچنین تولید محتوای مناسب برای جوان و نوجوان از راهبردهایی است که سبب کاهش آسیب‌های ناشی از فعالیت‌ در شبکه‌های مجازی می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha