رییس دانشگاه فردوسی: حضور همزمان دانشجویان در این دانشگاه ممکن نیست

مشهد- ایرنا- رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این دانشگاه افزون بر ۲۵ هزار دانشجو دارد و با توجه به شرایط و محدودیت‌های کرونایی، امکان حضور همزمان همه دانشجویان تمام مقاطع تحصیلی در این مرکز آموزش عالی فراهم نیست.

دکتر محمد کافی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همانگونه که وزارتخانه اعلام کرده است دانشگاه‌ها می توانند با توجه به رنگ‌بندی کرونایی منطقه، دانشجویان خود را به صورت پلکانی و تدریجی برای حضور در دانشگاه فرابخوانند.

وی ادامه داد: باتوجه به این شرایط ممکن است حضور دانشجویان کارشناسی این دانشگاه در رشته‌های غیرعملی و غیرتجربی، به سال آینده موکول شود.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: امیدواریم شرایط کرونایی جامعه رو به بهبود باشد و ما نیز متناسب با آن سعی در فراهم کردن زمینه آموزش حضوری دانشجویان خواهیم کرد.

وی به آغاز امتحانات نیمسال تحصیلی جاری ظرف ماه آینده اشاره و بیان کرد: به دنبال آن هستیم تا امتحان پایان ترم جاری در دانشگاه فردوسی به صورت تلفیقی حضوری و مجازی برگزار شود، زیرا برخی از دانشجویان خارجی بخش بین‌الملل این دانشگاه به واسطه آموزش مجازی هنوز در کشور متبوع خود حضور دارند.

دکتر کافی افزود: با اینکه برخی از معاونان وزارت علوم شرایط برگزاری امتحان پایان ترم را اعلام کرده اند ولی باز هم منتظر ابلاغ رسمی از سوی وزارت علوم در مورد شرایط برگزاری امتحانات پایان ترم هستیم.

وی ادامه داد: دانشجویان مقطع دکترای دانشگاه فردوسی شاغل به تحصیل در ترم جاری که از پیشنهاد خود دفاع کرده‌اند هیچ محدودیتی برای حضور فیزیکی در دانشگاه ندارند و حتی امتحانات جامع دوره دکترا برای آنها به صورت حضوری برگزاری می‌شود.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تز و پایان نامه دارند نیز می توانند به صورت حضوری از کارگاه های عملی و آزمایشگاه‌ها استفاده کنند.

وی افزود: بر اساس برنامه مشخص، از ترم دوم سال تحصیلی جاری همه موسسات آموزش عالی و دانشگاههای خراسان رضوی آموزش حضوری را مد نظر دارند. 

دکتر کافی ادامه داد: دانشگاه فردوسی الگویی را اعلام کرده که بر اساس آن از تجربه آموزش مجازی نباید غافل شد و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته آموزش در این مرکز آموزش عالی به صورت تلفیقی خواهد بود، لذا آموزش مجازی نیز با آموزش حضوری همراه خواهد بود. 

وی گفت: پس از واکسیناسیون عمومی کرونا، استادان و کارمندان دانشگاه فردوسی مشهد به صورت حضوری در دانشگاه به فعالیت می‌پردازند.

رییس دانشگاه فردوسی در مورد وضعیت حضور کلاسی دانشجویانی که واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند، افزود: منتظر اعلام نظر وزارت علوم در این خصوص هستیم و هرچه اعلام شود بر همان اساس اقدام خواهیم کرد. 

دانشگاه ۷۲ ساله فردوسی مشهد که سال ۱۳۲۸ تأسیس شد، سومین دانشگاه باسابقه ایران پس از دانشگاههای تهران و تبریز، هم‌اینک در قالب دانشکده‌های‌ "ادبیات و علوم انسانی، الهیات و معارف اسلامی، علوم، مهندسی، کشاورزی، علوم ریاضی، علوم اداری و اقتصادی، دامپزشکی، علوم تربیتی و روانشناسی، منابع طبیعی، علوم ورزشی، معماری و شهرسازی، حقوق و علوم سیاسی" ۲۵ هزار دانشجو دارد که دو هزار و ۵۰۰ نفر آنها در مقطع دکترا، ۶ هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و بقیه در مقطع کارشناسی مشغول تحصیل هستند.

۸۲۰ نفر عضو هیات علمی در دانشگاه فردوسی فعالیت دارند که ۶۵۰ نفر دارای مدرک پی.اچ.دی یا رتبه استادی و پروفسوری هستند.

این دانشگاه به‌ عنوان بزرگترین مرکز آموزش عالی در شرق کشور هفت پژوهشکده تخصصی نیز دارد.

همچنین هزار و ۷۵۰ دانشجوی خارجی از دیگر کشورهای جهان در دانشگاه فردوسی تحصیل می‌کنند و این دانشگاه از این نظر رتبه نخست را در میان دانشگاههای ایران دارد.

مجموعه متمرکز دانشگاه فردوسی مشهد شامل ۱۳ دانشکده، هفت پژوهشکده، ۱۳ خوابگاه (هشت خوابگاه دختران، پنج خوابگاه پسران و یک خوابگاه دانشجویان متاهل)، کتابخانه مرکزی، ساختمانهای اداری، تاسیسات و محوطه‌های ورزشی و فضای سبز در گستره‌ای ۳۰۰ هکتاری در شمال غرب کلانشهر مشهد واقع است.

حدود ۴۰ هکتار از این وسعت را زیربنای ساختمانها و تاسیسات دانشگاه تشکیل می‌دهد و بقیه ۲۶۰ هکتار آن شامل خیابانها، مسیرهای دسترسی به دانشکده‌ها و گستره قابل توجه فضای سبز دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان "دانشگاه سبز" است. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha