استفاده از برخی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند علائم افسردگی را افزایش دهد

تهران - ایرنا - دانشمندان دانشگاه هاروارد به تازگی نتایج تحقیقاتی در زمینه بررسی ارتباط میان استفاده از برخی شبکه‌های اجتماعی و تشدید بروز علائم افسردگی را منتشر کرده اند که از وجود رابطه میان این دو فاکتور خبر می‌دهد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روزنامه لا وانگواردیا اسپانیا، محققان در این گزارش نه تنها نسبت به لزوم انجام مطالعات بیشتر در آینده هشدار می‌دهند بلکه به گفته «روی اچ. پرلیس» نویسنده اصلی این پژوهش و محقق بیمارستان ماساچوست، «مطالعات قبلی انجام شده نشان داده است که استفاده از شبکه‌های اجتماعی با خطر افسردگی به ویژه در میان کودکان و بزرگسالان مرتبط است»، حال در این مطالعه جدید تلاش شده تا این مسئله مورد واکاوی قرار گیرد که آیا استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند با از دست دادن رفاه و بدتر شدن و تشدید علائم افسردگی و اضطراب در بزرگسالان مرتبط باشد یا خیر.

پژوهشگران در این مطالعه هشت هزار و ۴۵ نفر را مورد بررسی قرار دادند که از بین آن‌ها پنج هزار و ۳۹۵ نفر بر اساس خفیف بودن علائم افسردگی برای نظرسنجی دوم انتخاب شدند. این پرسشنامه ارزیابی کرده است که آیا این گروه دوم کاربران عادی فیس‌بوک، اینستاگرام، لینکدین، پینترست، تیک‌تاک، توییتر، اسنپ چت یا یوتیوب هستند یا خیر.

جنسیت، سن، قومیت، سطح درآمد، تحصیلات، وضعیت تأهل و شهر، حومه یا روستا بودن محل سکونت آن‌ها نیز در هر یک از ۵۰ ایالت آمریکا مورد ارزیابی قرار گرفت. علاوه بر این، پرلیس توضیح می‌دهد که «کنترل‌های توجه و پاسخ‌های باز برای فیلتر کردن پاسخ‌دهندگان غیرقابل اعتماد استفاده شد».

برای تشریح ارتباط استفاده از شبکه‌ها با علائم افسردگی همراه با شدت بالینی و بالاترین میزان انزوای افراد، محققان همچنین تأثیرات احتمالی استفاده از شبکه‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف از جمله رصد اخبار، تماس تصویری با سایر افراد و ... را بر خلق و خوی پاسخ‌دهندگان مورد ارزیابی قرار دادند.

پرلیس توضیح می دهد: استفاده از اسنپ چت، فیس بوک و تیک‌تاک در اولین نظرسنجی به طور قابل توجهی با افزایش خطر افزایش علائم افسردگی مرتبط بود.

به طور متوسط، ضریب تشدید علائم افسردگی در کاربران اسنپ‌چت ۱.۵۳ است، در حالی که فیس بوک خطر را ۱.۴۲ و تیک‌تاک  ۱.۳۹ برابر کرد.

به عبارت دیگر، طبق این مطالعه، اسنپ‌چت می‌تواند علائم افسردگی را تا ۵۳ درصد بدتر کند، در حالی که فیس‌بوک می‌تواند آن‌ها را تا ۴۲ درصد و تیک تاک تا ۳۹ درصد بدتر کند.

استفاده از برخی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند علائم افسردگی را افزایش دهد

سن یک عامل مهم در نظر گرفته شده در نتایج این مطالعه بود. در میان افراد بالای ۳۵ سال، اسنپ چت با خطر بدتر شدن علائم افسردگی ۱.۹۶ یا ۹۶ درصد بیشتر همراه بود. در حالی که در افراد زیر ۳۵ سال این خطر ۱۷ درصد بود. تیک تاک در افراد بالای ۳۵ سال نیز خطر ۶۷ درصدی بالاتری داشت در حالی که در افراد زیر ۳۵ سال این خطر ۳۶ درصد بود.

در مورد فیس بوک اما الگوی معکوسی مشاهده شد. استفاده از این شبکه اجتماعی در میان افراد زیر ۳۵ سال با خطر بدتر شدن علائم افسردگی ۲.۶۰ برابر بیشتر یا ۱۶۰ درصد بیشتر همراه بود. از سوی دیگر، در بین کاربران بالای ۳۵ سال این شبکه، خطر به ۱۲ درصد کاهش یافت.

یوتیوب خطر بدتر شدن علائم افسردگی را در افراد بالای ۳۵ سال به میزان ۳۱ درصد نشان داد اما در افراد زیر ۳۵ سال، این خطر با ۳۲ درصد کاهش به زیر ۱ رسید.

به گفته محقق اصلی این مطالعه، از آنجا که این این نظرسنجی‌ها در بازه زمانی ماه مه ۲۰۲۰ و ماه مه ۲۰۲۱ انجام شده است، درجه تعمیم‌پذیری این نتایج، فراتر از دوره همه‌گیری کووید-۱۹ نیز باید مشخص شده و مطالعات تکمیلی انجام شود.

درحالی‌که مطالعات متعددی از جمله این تازه ترین پژوهش دانشگاه هاروارد به ارتباط بالقوه میان رسانه‌های اجتماعی و افسردگی اشاره دارند، شرکت‌هایی مانند فیسبوک نتایج مطالعات را غیرقطعی می‌خوانند.

شبکه‌های اجتماعی نقش پررنگی در زندگی پرشتاب امروز دارند و نمی‌توان تأثیر آن‌ها را نادیده گرفت با این حال موفقیت شرکتی همچون فیسبوک به حفظ مشارکت مردم و فروش آگهی‌های تجاری بر اساس این مشارکت بستگی دارد، بنابراین فیسبوک علاقمند به ایجاد سیستم‌هایی است که صرف‌نظر از تأثیری که روی بهزیستی بلندمدت افراد دارند، آن‌ها را روی پتلفرم‌ها نگه دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha