۲ آذر ۱۴۰۰، ۲۳:۱۵
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 84552835
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری‌همایش ادبی ایران و پاکستان/ مفاخر ادبی پل ارتباطی دو ملت هستند

اسلام‌آباد - ایرنا - شخصیت‌های پاکستانی در همایش ادبی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان که به همت خانه فرهنگ کشورمان در شهر «پیشاور» برگزار شد، بر اهمیت ترویج مشترکات فرهنگی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های متقابل برای گسترش ارتباطات مردمی میان دو کشور همسایه تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، همایش ادبی ایران و پاکستان و رونمایی از کتاب تعلیم و تربیت در تمدن اسلامی به همت خانه فرهنگ کشورمان روز سه‌شنبه با حضور وزیر آموزش عالی دولت ایالتی، «مهران اسکندریان» رئیس خانه فرهنگ ایران در شهر «پیشاور» مرکز ایالت خیبرپختونخوا و شماری از شخصیت‌های علمی و ادبی پاکستانی برگزار شد.  

شماری از ادبیان، شعرا، فرهیخته گان، شخصیت‌های علمی و دانشگاهی، دوستداران علم و ادب از شهر اسلام‌آباد و سراسر شهرهای ایالت خیبرپختونخوا در کنار فعالان رسانه‌ای و نمایندگان شبکه‌های تلویزیونی درسالن امام خمینی (ره) خانه فرهنگ ایران حضور یافتند.

رییس خانه فرهنگ ایران در پیشاور با قدردانی از حضور  «کامران بنگش»  وزیر آموزش عالی و اطلاع رسانی دولت ایالتی و دیگر شخصیت‌های پاکستانی اظهار کرد: وجود مفاخر ادبی دو کشور برادر ایران و پاکستان از جمله مولانا رومی، حافظ شیرازی، سعدی، خیام نیشابوری، رحمان بابا معروف به حافظ شیرازی پشتون‌ها، خوشحال خان ختک، حمزه بابا و غنی خان گنجینه‌ای گران بها برای حفظ و اشاعه تفکرات والای آنان به نسل جوان بوده و سرمایه‌ای ارزشمند برای تعاملات قشر فرهیخته و تحصیلکرده جامعه درجهت نزدیکی و تقویت روابط دو کشور می‌باشند.  

همایش ادبی ایران و پاکستان /مفاخر ادبی فرصتی برای تعامل فرهنگی است


مهران اسکندریان گفت: ادبیات شبه قاره به دلیل مشی عارفانه مردمانش تحت تاثیر بزرگان ادبی همچون مولانا، حافظ، سعدی، جامی تا سروده‌های حماسی حکیم توس، تحت عنوان شاهنامه 
فردوسی تا مرزهای شرقی قوم پشتون‌ها می‌باشد. پشتون‌ها در طول تاریخ همواره با روحیات ظلم ستیزی خود به اشعار حماسی نزدیک‌تر می‌باشند. شاهنامه درتمامی مناطق پشتون‌ها نفوذ فکری و فرهنگی داشته و در این راستا شاهد چند نمونه ترجمه‌های شاهنامه به زبان پشتو ازجمله: ترجمه‌ای منظوم از مولانا محمد رفیق و ملّا نعمت ا…. بوده‌ایم.

اسماعیل گوهر رییس مجلس ادبی ملی پاکستان ضمن قدردانی از همکاری خانه فرهنگ ایران در پیشاور در برگزاری این همایش ارزشمند ادبیبا تشریح اهداف و فعالیت‌های این مجلس ادبی ملی پاکستان اظهارکرد: قوم پشتون به عنوان یکی از اقوام با اصالت درمیان اقوام جهان بوده و تمدن، فرهنگ و ادب غنی در زبان پشتو نهفته است. که این اصالت مدیون تاثیر زبان، تمدن و فرهنگ کهن و فاخر قدیم خراسان ایران می‌باشد.  

سایر سخنرانان این نشست با ادای احترام به شخصیت‌های ادبی، عرفانی و شعرای ایران و پاکستان گفتند: این امر به عنوان پل ارتباطی مستحکم بین دو همسایه مسلمان و برادر، بایستی مورد توجه و اهتمام ویژه اصحاب فرهنگ و ادب قرار گیرد.

آنان افزودند: برگزاری این همایش به عنوان اولین گام در انجام این رسالت مهم با همکاری خانه فرهنگ ایران در پیشاور می‌تواند مقدمه‌ای برای برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها، نشست‌های ادبی و برپایی نمایشگاهای فرهنگی و هنری برای آگاهی نسل جوان از پیشینه، تاریخ، زبان و هویت خود نقش بسزایی ایفا نماید.

کامران بنگش وزیر آموزش عالی و اطلاع رسانی دولت ایالت خیبرپختونخوا برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی، علمی، هنری و ادبی با مشارکت فعالان فرهنگی ایالت خیبرپختونخوا و مردم این ایالت از خانه فرهنگ ایران در پیشاور تشکر کرد.

وی گفت: ایالت خیبرپختونخوا امین فرهنگ، ادب و هنرهای غنی پشتون و اقوام دیگر بوده و بایستی این تنوع ادبی و فرهنگی این منطقه به جهانیان معرفی گردد.

همایش ادبی ایران و پاکستان /مفاخر ادبی فرصتی برای تعامل فرهنگی است

وزیرآموزش عالی و اطلاعات ایالت خیبرپختونخوا با تاکید برافزایش برگزاری برنامه‌های فرهنگی و ادبی در این ایالت اظهار کرد: دولت پس از دوران ناامنی و کرونایی در این ایالت، خواستار توسعه تعاملات فرهنگی و ادبی بوده و نقش تاثیرگذار خانه فرهنگ ایران در پیشاور در این خصوص بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

سخنرانان دیگر نیز با تاکید بر اهمیت همکاری با خانه فرهنگ ایران و برگزاری برنامه‌های متنوع گفت : گسترش تعاملات، همکاری و استفاده از ظرفیت‌ها و جایگاه خانه فرهنگ ایران در پیشاور می‌تواند در معرفی مفاخر ادبی و مشاهیر دو کشور همسایه برادر مسلمان بسیار مهم و ضروری باشد.  

پس از پایان سخنرانی‌ها،  کتاب "تعلیم و تربیت در تمدن اسلامی" تالیف،  اسماعیل باغستانی و محسن معینی، ترجمه انور زیب شاهین خانخیل که نخستین ترجمه و چاپ کتاب به زبان پشتو توسط خانه فرهنگ ایران در پیشاور است، از سوی وزیر آموزش عالی و اطلاعات ایالت خیبرپختونخوا، مهران اسکندریان رییس خانه فرهنگ ایران و دیگر مهمانان حاضر رونمایی شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha