چهره زیبا و پتانسیل‌های استان کرمانشاه باید بهتر و بیشتر معرفی شود

کرمانشاه- ایرنا- استاندار کرمانشاه با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان استان کرمانشاه در بخش‌های مختلف، گفت: برای تسریع در روند توسعه استان باید چهره زیبا و پتانسیل‌های استان بهتر و بیشتر معرفی شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا؛ «هوشنگ بازوند» در دیدار جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان در استانداری، افزود: استان کرمانشاه در همه بخش ها به خصوص آثار طبیعی و تاریخی، آداب و رسوم و فرهنگ ظرفیت های بسیار زیادی دارد اما به خوبی معرفی نشده است.

وی در ادامه سخنانش، فقر مطالبه‌گری را یکی از مشکلات عمده فرهنگی کرمانشاه در راستای توسعه دانست و گفت: تا مطالبه‌گر نباشیم کاری برای ما انجام نمی‌دهند و از این رو باید براساس ظرفیت ها و پتانسیل ها و همچنین مسایل و مشکلات موجود مطالبه گری کنیم.

او همچنین توصیه کرد؛ نگذارید چهره زیبا و ظرفیت های فراوان استان تحت شعاع اخبار منفی قرار گیرد بلکه پتانسیل‌های استان را باید بهتر و بیشتر معرفی کرد.

استاندار کرمانشاه در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه چهار سال پیش و پس از شروع به کارم استان، ۱۶۰ هزار نفر بیکار داشت و از طرف دیگر منابع بانکی ضعیفی هم وجود داشت، گفت: بااین آمار و ارقام می دانستم که کار سختی در پیش رو دارم و به همین خاطر براساس اسنادبالادستی از جمله اقتصاد مقاومتی و اسناد اشتغال شروع بکار کردم.

 او گفت: در سال ۹۶؛ آمار فصلی بیکاری استان ۲۲ درصد و نرخ بیکاری سالیانه ۲۱/۶ درصد بود و کرمانشاه رتبه اول بیکاری در کشور داشت، اما در سال ۱۴۰۰، براساس اعلام مرکز آمار ایران، الان نرخ بیکاری در کرمانشاه ۱۴ درصد است هرچند باز در رده های اول بیکاری در کشور هستیم اما توجه کنیم در چه شرایطی اقتصادی در این چهار سال بودیم و علاوه بر آن سالیانه هفت هزار و ۵۰۰ نفر جویای کار نیز به بازار کار استان اضافه می شد.

بازوند در ادامه به بلایای بزرگ طبیعی زلزله، سیل، کرونا و خشکسالی در این چهار سال نیز اشاره کرد گفت: زلزله ۷/۳ ریشتری در سال ۹۶ که ۶۰ درصد استان را تحت تاثیر خود قرار داد، نزدیک به ۵۰ درصد توان کاری ما را گرفت، هرچند با تمام توان آن را به فرصت تبدیل کردم زیرا با آمد و رفت وزرا و رییس جمهور وقت و حتی مقام معظم رهبری، مطالبات جدی کرمانشاه در بخش های مختلف استان را به بهترین نحوه به گوش آنها رساندیم و در تکمیل پروژه ها از آنان کمک گرفتیم.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه در این مدت پروژه ها و اقدام های بسیار مهم و متعددی در استان کرمانشاه انجام شده که سابقه نداشته است، اظهار کرد: در دیدار با تمامی مسوولان ارشد نظام همیشه تصویب "منطقه آزاد قصرشیرین" را جزو مطالبات جدیم بوده و این اتفاق نیز افتاد اما شکوفای و بهره برداری از این پتانسیل و مزیت بسیار مهم دیگر در دست دولت نیست، بلکه بخش خصوصی برای فراهم کردن شرایط باید پای کار بیاید و این زمان بر است.

بازوند در ادامه ثبت جهانی منطقه اورامانات را یکی از مهمترین اقدام ها در زمینه رونق گردشگری و اشتغال زایی استان اعلام کرد و گفت: هیچ جا سابقه ندارد یک منطقه و مکان در طول یکسال ثبت جهانی شود، اما توانستیم این کار مهم را با پیگیری های زیاد انجام دهیم که می تواند ظرفیت های بسیار فراوانی در رونق اقتصادی منطقه و استان در بخش های خدمات و گردشگری و اشتغال به ویژه با رسمی شدن ۲ مرز شومی و شیخ صله فراهم کند و به نظرم مزیت اصلی استان کرمانشاه در زمینه توسعه با توجه به موقعیت جغرافیای آن و مرکزیت غرب ارایه خدمات است، بود، هرچند شیوع کرونا در ۲ سال اخیر به حوزه گردشگری و خدمات خسارت فراوان زد.

او گرفتن حق مناطق جنگی که سال ها استان کرمانشاه از آن محروم بود و کلان شهر شدن کرمانشاه را از دیگر کارهای بزرگ و مهم در طول این چهار سال عنوان کرد و افزود: این ۲ موضوع سال‌های مفغول مانده بود و برخلاف تصور منتقدان که کلانشهر شدن با ازدیاد جمعیت رخ می دهد، باید بگویم کلانشهر شدن یکی از شاخص های آن جمعیت است هفت شاخص دیگر مانند توسعه زیر ساخت های ارتباطی مانند راه آهن، بزرگراه (کرمانشاه - حمیل) توسعه باند فرودگاه بین المللی، توسعه کیفیت آموزش دانشگاه ها، و خدمات بهداشتی و دیگر موارد آن نیز باید فراهم شود تا یک شهر کلانشهر شود و در این راستای تلاش های فراوان شده است.

بازوند همچنین به راه‌اندازی بسیاری از کارخانه‌های راکد استان در این چهار سال اشاره کرد و گفت: آمار و نمودارهایی که در این مدت از واگذاری زمین در شهرک های صنعتی استان نشان می دهد ما در بخش رونق تولید و اشتغال چه کارهایی انجام داده ایم.

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه همچنین در ارتباط با اینکه کرمانشاه از تردد و ترانزیت و گمرک مرزهایش هیچ منتفع نمی شود و در این زمینه کاری نشده است، گفت: ما در سال ۹۶، در استان ۲ مرز رسمی داشتیم و الان پنج مرز رسمی داریم و هیچ استان مرزی به اندازه کرمانشاه مرز رسمی ندارد.

وی با بیان اینکه سهم استان کرمانشاه  از صادرات غیرنفتی کشور در سال ۹۶، ۲ درصد بوده که الان به ۵.۸درصد رسیده است، گفت: اکنون با وجود اینکه پنج استان هم مرز با کشور عراق داریم استان کرمانشاه به تنهایی نزدیک به ۴۵ درصد صادرات غیرنفتی کشور به عراق را انجام می دهد اما موضوع دریافت عوارض جاده‌ای زمانی محقق می شود که آزادراه داشته باشیم و در شرایط فعلی نمی توانیم از کامیون ها و تریلی ها عوارض بگیریم و به همین خاطر بر احداث بزرگراه کرمانشاه - حمیل اصرار داشتم.

بازوند همچنین یکی از مهمترین کارهای استانداری کرمانشاه را در طول این چهار سال؛ تصویب سند نفت و گاز استان اعلام کرد و گفت: در این سند، در قالب پروژه‌های مختلف ۷۳ هزار میلیارد تومان در استان سرمایه گذاری می شود که می تواند اشتغال فراوانی را برای کرمانشاه به همراه داشته باشد و الان ۲ پروژه آن با ۱۶ هزار میلیارد تومان در دست اجرا است و شما می توانید به پتروشیمی اسلام آبادغرب بروید ببینید چند نفر از همین حالا مشغول به کار هستند.

وی در خصوص انتقاد از بانک های خصوصی که سپرده های مردم کرمانشاه را در جاهای خارج از استان سرمایه گذاری می کنند، گفت: خودم اولین شاکی این موضوع بودم و به بانک مرکزی و وزارتخانه شکایت کردم اما از نظر قانونی کاری از دست ما بر نمی آید و فقط می توانیم شرایط را برای سرمایه گذاری و جذابیت در پروژه ها را برای آنها فراهم کنیم و تشویق شان کنیم که منابع را در کرمانشاه هزینه کنند.

بازوند همچنین در خصوص نتیجه تحقیق و تفحص از استانداری کرمانشاه نیز بیان داشت: هنوز نتیجه آن ابلاغ نشده و حق مسلم نمایندگان مجلس است که از استانداران تحقیق و تفحص کنند فقط کاش آنها در خصوص مطالبات استان تحقیق و تفحص می کردند و نه مسائل شخصی برای انتصاب بخشدار و سایر موارد.

وی همچنین عملکرد فرمانداران کرمانشاه در طی این چهار سال را خوب و قابل قبول دانست و اظهار کرد که ۲ مورد هم که از کار برکنار شدند خدا را شکر خارج از مسائل مالی بوده است.

استاندار کرمانشاه همچنین در ارتباط با انتخاب استاندار جدید برای استان، گفت: در این ۱۰۰ روز هر آن چه که باید و پروژه بوده با تمام توان انجام شده و هیچ کم کاری صورت نگرفته حتی اگر استاندار جدید هم انتخاب می شد که امیداوریم زودتر انتخاب شود باز به اندازه ما با توجه به شناختی که به مسائل داریم کار نمی کرد و جای نگرانی از این نظر نیست.

بازوند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از آسیب های اجتماعی نیز گفت: حقیقتا مساله آسیب های اجتماعی به حوزه های زیادی بر می گردد و بسیار پیچیده است و این مشکلات مال سال های اخیر نیست اما در زمینه حاشیه نشینی در استان کرمانشاه تلاش زیادی کردیم که سرشاخه های زباله گری در استان را پیدا و ساماندهی کنیم اما موفق نشدیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha