مشکلات مردم باید بدون وابستگی به غرب و شرق رفع شود

کاشان - ایرنا - رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ناتوانی مسوولان، رانت‌خواری و حقوق نجومی ربطی به اسلام ندارد، گفت: ایران دارایی‌های زیادی دارد و مشکل‌های مردم باید بدون وابستگی به غرب و شرق رفع شود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی روز شنبه در نشست بررسی وضعیت فرهنگی اردستان با اشاره به تصویب قانون افزایش جمعیت و حمایت از خانواده اظهار داشت: این قانون یکی از مهمترین مصوبه های کمیسیون فرهنگی مجلس است که ۹۰ مورد در آن پیش‌بینی شده از خانواده‌هایی که زود ازدواج‌ کنند و فرزند بیشتر به دنیا بیاورند حمایت خواهد کرد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه ای که بستیم بحث محرومیت و افزایش جمعیت مد نظر قرار گرفت و مردم‌ نباید به خرافه‌ها و سخن دشمن گوش بدهند، بلکه ازدواج زودتر و فرزندآوری بیشتر صورت گیرد و هر خانواده‌ای فرزند بیشتر داشته باشد از امکانات بیشتری برخوردار خواهد شد.

حجت الاسلام آقا تهرانی به برخی الگوگیری‌ها از غرب اشاره کرد و افزود: نباید از گاوبازهای آمریکا در نوع پوشیدن لباس الگو گرفت، چرا که‌ در همان کشورهای غربی افراد باسواد و تحصیل کرده از این کارهای نامربوط الگو نمی‌گیرند.

وی در زمینه قانون حمایت از استفاده کنندگان فضای مجازی تاکید کرد : این موضوع در راستای ساماندهی این فضاست تا در آینده شاهد موضوعی مانند قطع شبکه توزیع بنزین در کشور نباشیم و به هیچ عنوان بحث فیلترینگ و چنین موضوع‌هایی مطرح نیست.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه‌ حضور در اردستان سومین سفر این کمیسیون پس از خراسان رضوی و شهرکرد است، خاطر نشان کرد: امروز از نزدیک‌ با مسایل و مشکل‌های این منطقه آشنا شدیم تا در تصمیم‌گیری‌ها برای حل آن بهتر عمل کنیم.

وی اضافه کرد: این سفرها قبل از اینکه‌ برای مردم‌ موثر باشد برای اعضای کمیسیون فرهنگی بسیار اثرگذار است، چرا که‌ مسایل مردم را از نزدیک می‌بینند و دیدگاه نمایندگان تغییر خواهد کرد.

حجت الاسلام آقاتهرانی اضافه کرد: این سفر مصوبه‌هایی در راستای رفع کمبودها و درخواست مردم اردستان دارد و امیدواریم اجرایی شود.

مهاجرت و کاهش جمعیت مهمترین مانع توسعه اردستان 

فرماندار اردستان در این آیین گفت: مهمترین مانع توسعه شهرستان موضوع مهاجرت وکاهش جمعیت است که‌ قشر جوان به دیگر شهرها هجرت می کنند.

حمیدرضا تاملی افزود: اردستان دومین شهرستان استان اصفهان از نظر وسعت با افزون بر ۱۲ هزار کیلومترمربع است و با سه بخش و هفت دهستان و ۴۳ هزار نفر جمعیت، از توسعه کمی برخوردار و ۱۹درصد جمعیت آن سالمند هستند که رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده است.

وی بابیان‌ اینکه‌ بیش از ۱۰۰ سمن و ۱۸۰ هیات مذهبی در شهرستان وجود دارد و از نظر میراثی و پیشینه فرهنگی دستی بر آتش داردخاطرنشان کرد: در زمینه تولید سرمایه انسانی ارزشمند پیشتاز هستیم ولی بدلیل عدم توسعه یافتگی شهرستان از خدمات آن ها بهره مند نمی شویم.

فرماندار اردستان گفت: در زمینه ورزش هم با وجود ظرفیت‌های انسانی مطلوب، توانایی نگهداری این نیروها را نداریم و مهاجرت می‌کنند.

فرماندار اردستان تاکید کرد: باید توزیع اعتبارها در بودجه‌ریزی ها بر مبنای جمعیت پایان داده شود تا از تخلیه شهرهای کوچک و مهاجرت به شهرهای بزرگ جلوگیری شود.

تاملی اضافه کرد: نام‌شهید مدرس همیشه در کنار مجلس وجود دارد اما اردستان زادگاه این شهید معظم از آن بهره‌مند نمی‌شود، از این رو برنامه ریزی شد مرکز اندیشه و شناخت تفکر این شهید در اردستان تاسیس شود.

کمیسیون فرهنگی مجلس به دبیرخانه شهید مدرس کمک کند

همچنین نماینده مردم‌ اردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بتواند کمک ویژه ای به دبیرخانه شهید مدرس که در اردستان تشکیل شده بکند.

حجت‌الاسلام‌ سیدصادق طباطبایی‌نژاد افزود: دهم آذر سالروز شهادت آیت اله مدرس که از افتخارات این منطقه است را درپیش داریم و هرساله در این روز آیین ویژه ای در شهرستان برگزار می شود تانقش و تاثیر این نماینده انقلابی بیشتر بازگو شود.

وی ادامه داد: شهرستان اردستان از نظر فرهنگی، سنتی و مذهبی هستند و چهره منطقه سنتی و انقلابی است و مردم همراه با نظام اسلامی هستند و شاهد آن حضور ۹۸ درصدی واجدین شرایط در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ است.

نماینده مردم‌ اردستان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: خشکسالی ها موجب شده شهرستان به سمت اقتصادی شدن پیش برود اما در بخش کشاورزی و تولید مرغ گوشتی اردستان قطب تولید مرغ در استان اصفهان است.

وی با بیان اینکه‌ مهاجرت از اردستان زیاد است خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر خیز اشتغال در منطقه‌خوب پیش رفته، ۱۱درصد افزایش بیمه شده تامین اجتماعی را شاهدیم ولی برای اشتغال تحصیل کرده ها هنوز مشکل وجود دارد و متناسب با تحصیل آن ها شغل نداریم.

طباطبایی‌نژاد گفت: در حوزه ورزش، استخر شنای اردستان از سال ۹۷ در حال تعمیر است و نیاز به ۲ میلیارد تومان اعتبار دارد؛ دیوار کشی ورزشگاه مهاباد ۲ میلیارد تومان، و برای ۳ زمین چمن مصنوعی روستایی نیز ۶۰۰ میلیون نیاز است که‌امیدواریم‌ با حمایت کمیسیون فرهنگی مجلس اعتبار مورد نیاز تامین شود.

وی اضافه کرد: وسعت شهرستان زیاد و اعتبار بیشتری لازم دارداز سویی نباید اصلاح بودجه بر مبنای جمعیت صورت گیرد چرا که‌در این صورت شهرستان های کوچک از جمعیت، بیشتر تخلیه می شود.

به گفته وی، از نظر نیروی انسانی در اداره ورزش و جوانان‌ و میراث فرهنگی با کمبود نیرو و اعتبار مواجه‌ هستیم و نزدیک به ۴۰ خانه تاریخی در زواره از سوی بخش خصوصی مرمت و به بومگردی تبدیل شده است.

نماینده مردم‌ اردستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: صدا وسیما در شهرستان امکانات لازم را ندارد و ۱۷ دکل تلویزیونی در منطقه وجود دارد و در بسیاری از روستاها برنامه‌ها را نمی‌تواند پوشش دهد.

وی افزود: در زمینه تبلیغ و ارشاد در ماه رمضان حدود ۶۰ روحانی در شهرستان فعالند و هم اکنون ۳۵ روحانی مستقر و ۲ حوزه علمیه داریم، اما مشکلات فرهنگی زیاد است و کارهایی که در شهرهای بزرگ انجام‌ می شود به تازگی در این شهرستان هم مانند دوچرخه سواری بانوان شروع شده با فرهنگ‌سنتی منطقه همخوانی ندارد.

ضعف زیرساخت‌های فرهنگی در اردستان 

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی اصفهان هم گفت: اردستان از ظرفیت های مختلفی برخورداراست، اما از نظر زیرساخت فرهنگی فقیر است و به تقویت فرهنگی و هنری نیاز دارد.

حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی افزود: اردستان ساختمان مجتمع فرهنگی هنری و چند منظوره نداردو باید از بخش خصوصی در تقویت زیر ساخت ها استفاده شود.

وی با اشاره به رونمایی روز گذشته نقشه راه فرهنگ و هنر استان اصفهان با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی،ِآیت‌الله طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان و استاندار اضافه کرد: در این نقشه راه که برای پنج‌سال آینده استان تدوین گردیده، برش های شهرستانی مشخص شده، ظرفیت ها و کمبود های هرشهرستان شناسایی و طبق نقشه راه حل خواهد شد.

شهرستان اردستان با افزون بر ۴۳ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha