بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی نباید در جامعه عادی شود

تهران - ایرنا - رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: بی‌توجهی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی نباید در جامعه عادی شود، عادی‌انگاری شرایط، جان مردم را با خطر بیشتری مواجه می‌کند و زنگ خطری برای پیک‌های بعدی کرونا خواهد بود.

براساس آمارهای موجود در حال حاضر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایین‌ترین حد خود یعنی حدود ۴۰ درصد رسیده و این آمار بسیار نگران کننده است البته بسیاری از هموطنان که ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند بر این موضوع بیشتر تاکید دارند چرا که معتقدند با تزریق این ۲ دُز دیگر به ایمنی کامل رسیده‌اند.

براساس اعلام متخصصان و ویروس شناسان، با تزریق ۲ دُز واکسن نمی‌توان ایمنی جمعی ایجاد کرد بلکه باید حتما دُز سوم یا یادآور هم برای درصد بالایی از جامعه تزریق شود تا آن زمان ادعا کرد که جامعه به ایمنی رسیده است واگر سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حد پایینی برسد، مشکلات کمتر از وضعیت فعلی خواهد بود.

 به گفته مسوولان وزارت بهداشت میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور و از جمله استان تهران بین ۴۸.۵ تا ۶۲.۵ درصد است که این موضوع می‌تواند وضعیت کنترل بیماری را شکننده و ناپایدار کند، همین هشدارها و تاکیدات کافی است تا مردم بدانند که کرونا با ۲ دُز واکسن؛ فرد را به ایمنی کامل نمی‌رساند و هموطنان همچنان باید به رعایت این پروتکل‌ها به ویژه استفاده از ماسک پایبند باشند.

 دکتر علیرضا ناجی عصر شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره اهمیت و ضرورت تزریق دُز سوم یا یادآور کرونا و رعایت بهتر پروتکل‌های بهداشتی در جامعه گفت: کرونا همچنان وجود دارد و تنها زمانی که تزریق دُز سوم یا یادآور به حد بالایی در جامعه برسد آن زمان می‌توان گفت که ایمنی جمعی در افراد ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که در شرایط کنونی شماری از مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و بدون استفاده از ماسک بر نقض این دستورالعمل‌ها اصرار دارند باید تاکید کرد که برای رهایی از این وضعیت تزریق دز سوم واکسن کرونا و تزریق ۲ دُز واکسن در بیش از ۷۰ یا ۸۰ درصد مردم مهم ترین موضوع است.

این ویروس شناس یادآور شد: براساس نتایج تحقیقات مختلف حتما باید درصد بالایی از جامعه ۲ دز و دز سوم را تزریق کرده باشند تا جامعه به ایمنی جمعی نسبی برسد و به همین منظور باید برای افزایش این آمارها مردم را به تزریق واکسن تشویق و ترغیب کرد.

ناجی تاکید کرد: اخیرا بسیاری از مردم پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت نمی‌کنند و براساس آمارها، رعایت این دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی در کشور به حدود ۴۰ درصد رسیده است که باید در این زمینه اقدامی جدی انجام داد.

وی تصریح کرد: باید فرهنگ‌سازی درباره ضروت استفاده از ماسک به صورت جدی مورد توجه باشد، در این زمینه رسانه‌ها با کارهای فرهنگی می‌توانند به عنوان یک موضوع مهم آن را در دستور کار خود داشته باشند، چون هنوز ویروس کرونا گردش بالایی در جامعه دارد و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و تصور این که به ایمنی رسیده‌ایم ، می‌تواند باعث شکنندگی وضعیت کنونی باشد.

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: برای جلوگیری از ورود به پیک ششم کرونا و تجربیات تلخ پیک‌های گذشته باید همه مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و ماسک زدن را تحت هیچ شرایطی فراموش نکنند، البته تشویق افرادی که هنوز برای تزریق واکسن کرونا اقدام نکرده‌اند نیز به عنوان یک ضرورت جدی باید مورد توجه قرار گیرد.

ناجی با بیان اینکه با وجود کرونا به عنوان یک ویروس ناخوانده و ماندگار هیچ چاره‌ای جز واکسیناسیون نداریم، اظهار داشت: به غیر از واکسن راه دیگری برای مقابله با این ویروس نداریم البته این مساله کار فرهنگی بسیار بالایی می‌خواهد تا بتوانیم با کرونا هم مانند دیگر ویروس‌های تنفسی که همچنان همراه ما است، زندگی کنیم.

وی همچنین گفت: کرونا تا سال‌های سال می ماند و ما هستیم که با استفاده از تمام تجربیات گذشته و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانع جدی برای ابتلا یا مرگ دیگران براثر کرونا خواهیم بود و اکنون متخصصان و پژوهشگران برجسته جهان چهار سناریو پیش رو کرونا شامل بروز جهش مقاوم در برابر واکسن و درمان، بالا رفتن سرعت و شدت انتقال بیماری و بیماری‌زایی ویروس و احتمال تکاملی که منجر به تضعیف ویروس می‌شود را پیش بینی کرده‌اند.

براساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۵۶ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۱۶۲ نفر دُز اول، ۴۴ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۶۵۲ نفر دُز دوم و ۷۲۴ هزار و ۷۲۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۱ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۵۳۵ دُز رسیده است.

همچنین در شبانه روز گذشته ۳۵۲ هزار و ۴۱۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

در حال حاضر هشت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha