۲۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۷:۴۸
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 84545720
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون وزیر جهاد کشاورزی: کشاورزی کشور متحول می‌شود

گناباد- ایرنا- معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: تحول در بخش کشاورزی کشور در اولویت اقدامات و راهبردهای این وزارتخانه است و تلاش خواهد شد از همه ظرفیت‌ بخش‌های دولتی و خصوصی برای تحقق آن استفاده شود.

محمدمهدی برومندی روز چهارشنبه در حاشیه همایش ملی زعفران در گناباد در گفت و  گو با خبرنگاران افزود: در برنامه تحولی که توسط وزارت جهاد کشاورزی و دولت سیزدهم تدوین شده است به بسیاری از دغدغه های صاحب نظران و دست اندرکاران این حوزه و تولید کنندگان بخش کشاورزی پاسخ داده شده است.

وی ادامه داد: بر اساس سند تحول بخش کشاورزی، باید همه تصمیم گیری های این بخش در سطح کشور پیوست تحقیقاتی و علمی داشته و دارای آمایش سرزمینی باشد و تولیدات این بخش متناسب با ظرفیتهای خاص منطقه ای انجام شود.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید محصولات مختلف بخش کشاورزی در کنار رفع نیاز مردم، با رویکرد تجاری و متناسب با نیازهای بازارهای هدف صادراتی تولید شود.

برومندی با اشاره به اینکه کشور ما در تولید همه میوه ها، به جز چند میوه گرمسیری، به خودکفایی رسیده است، گفت: ۴۰۰ میلیون دلار طی سال گذشته صرف واردات موز به کشور و ۱۵۰ هزار میلیارد ریال برای واردات چند میوه گرمسیری هزینه شده و حال آنکه کشور ما قابلیت های خوبی برای تولید این محصولات دارد و تنها چابهار و سواحل مکران ما، همانند گلخانه بزرگی، مستعد تولید این نوع میوه ها هستند و می توانند نیاز کشور را برطرف کنند.

وی گفت: از مجموع ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی بخش کشاورزی در سال گذشته، بالغ بر ۳.۲ دهم میلیارد دلار مربوط به بخش باغبانی بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: ایران به دلیل شرایط خاص اقلیمی خود، جزو مناطق خشک و نیمه خشک است و تامین آب همواره به عنوان مهمترین مشکل و محدودیت در بخش کشاورزی مطرح بوده و میزان متوسط بارندگی سالانه کشور کمتر از ۲۴۰ میلی متر است.

وی افزود: علاوه بر کمبود منابع آبی، تبخیر از مسائل و مشکلات مهم بخش کشاورزی ما است و تنها در استان خرسان رضوی از مجموع ۲۱ میلیارد مترمکعب بارش و منابع آبی در طول سال، بالغ بر ۱۵ میلیارد مترمکعب تبخیر می شود.

ششمین همایش ملی زعفران ۲۶ و ۲۷ آبان ماه به میزبانی مجتمع آموزش عالی گناباد در حال برگزاری است.

در این همایش مسوولان و صاحبنظرانی در سطوح مختلف ملی و استانی و از جمله معاون وزیر و تعدادی از مدیران تابعه وزارت جهاد کشاورزی، اعضای شورای ملی زعفران، اساتید برتر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی استانهای مختلف در حوزه زعفران و اساتید برتر حوزه اقتصاد کشور شرکت دارند. 

۸۶ هزار هکتار از مجموع ۱۰۵ هزار هکتار کشتزار زعفران ایران مربوط به استان خراسان رضوی است که در این میان گناباد با سه هزار و ۵۰۰ هکتار مزرعه زعفران، سالانه ۱۲ تن محصول تولید می کند و نیمی از زمین های زیر کشت این شهرستان به این گونه اختصاص دارد.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha