افتتاح شهرداری بریس دشتیاری و آینده‌ روشن این بندر صیادی

چابهار - ایرنا - بندر صیادی بریس که اوایل انقلاب و همزمان با ساخت بندر راه‌اندازی شده است با ارتقا به شهر، آینده‌ای روشن در مسیر پیشرفت و آبادانی دارد.

بندر صیادی بریس با ۹۰۰ خانوار و جمعیت حدود پنج هزار نفر در ۶۵ کیلومتری چابهار در همجواری سواحل مکران و نوار ساحلی چابهار- گواتر واقع شده است و ۴۵ کیلومتر تا نگور مرکز شهرستان دشتیاری فاصله دارد.

شغل بیشتر مردم بریس، صید و صیادی است و بندرصیادی و گردشگری بریس در نوار ساحلی چابهار- گواتر در جنوب سیستان و بلوچستان با غروبی زیبا، ساحلی دلنشین مکانی برای تماشای همزمان دریا، ساحل ماسه‌ای و کوه‌های مریخی یا مینیاتوری است.

روستای بریس با آب و هوای گرم و مرطوب موقعیت راهبردی در ساحل دریای عمان دارد و از نقاط مورد پسند گردشگران است.

گردشگران علاوه بر سفر به شهر و منطقه آزاد چابهار در روزهای مختلف سال می‌توانند سفرهایی یکروزه به نوار ساحلی چابهار- پسابندر و گواتر در اسکله بریس داشته باشند و از نمایی متفاوت به تماشای دریا، ساحل ماسه‌ای و کوه‌های مریخی بپردازند.

طلوع و غروب خورشید همراه با نور کشتی‌ها در شب، موقعیت مناسب در دهانه اقیانوس هند، ساحل صخره‌ای با منظره برخورد موج به صخره‌های مرتفع، انواع خرچنگ‌ها و لاک‌پشت‌هایی که روی صخره همبازی امواج  هستند و نسیم روح‌بخش کنار ساحل بریس همه و همه جلوه نابی از طبیعت شاعرانه چابهار و کنارک در محدوده بنادر صیادی؛ ساحل زیبا را به تصویر می‌کشد.

چابهار، دشتیاری، زرآباد و کنارک در محدوده سواحل مکران به آب‌های اقیانوس هند متصل هستند و موقعیت مناسبی علاوه بر آبزی‌پروری (ماهی و میگو) جذابیت‌های فراوان گردشگری دارند که هر مسافری در سفر به این شهرستان‌های ساحلی از ۱۱ بندر صیادی به‌ویژه بریس در مسیر ساحلی چابهار- گواتر دیدن می‌کنند.

یازده بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستان‌های چابهار و کنارک برای صید و صیادی فعال است.

گردشگران با سفر به بندر بریس می‌توانند از زیبایی‌های صخره‌های اعجاب انگیر در ساحل دریا و طبیعت بکر و رویایی این منطقه دیدن کنند.

اسکله‌های ماهیگیری چابهار و کنارک جذابیت فراوانی برای گردشگران دارند و سالانه هزاران نفر از مسافران در فصول مختلف سال برای مشاهده تخلیه و بارگیری صید روزانه ماهی به بندر بریس و سایر بنادر صیادی سفر می‌کنند.

صید با قلاب در محدوده بنادر صیادی یکی از جذابیت‌هایی است که شمار زیادی از گردشگران می‌توانند ماهی مورد نیاز خود را در محدوده این بنادر صید کنند.

اسکله بندر صیادی بریس از نوع سنگی و بتنی، عمق آبخور ۲ متر، طول راه ارتباطی ۸۰۰ متر، طول موج شکن آن ۵۹۴ متر، پهلوگیری اسکله ۱۶۰ متر، بازوی فرعی ۹۵ متر و وسعت حوضچه آن ۲۵ هکتار است که در سال ۱۳۶۸ ساخته شد و سال ۱۳۷۱ به بهره‌برداری رسید.

در مجموع ۴۰۲ شناور شامل ۶۴ لنج برودتی، ۷۹ لنج یخی و ۲۵۹ قایق در بندر بریس فعال است.

بسیاری بر این باورند که بریس می‌تواند به یکی از مهمترین بندرهای کشور تبدیل شود.

شهرداری بندر بریس نیز با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از مسوولان شهرستان‌های چابهار و دشتیاری افتتاح شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در مراسم افتتاح این شهرداری اظهار داشت: یکی از زیباترین جاذبه‌های کشور، ساحل زیبای بریس است که  ارتقای آن به شهر موجب رونق نوار ساحلی چابهار- گواتر و توسعه صید و صیادی، اشتغال، تولید و رونق گردشگری جنوب شرق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اولویت شهرهای ساحلی توسعه دریامحور است، گفت: بندر صیادی بریس هم اینک برای اشتغال و رونق تولید نقش مهمی در سواحل مکران دارد و علاوه بر این، ظرفیت مهمی در بخش گردشگری محسوب می‌شود.

معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به وجود اسکله منحصر بفرد بریس خاطرنشان کرد: مدیریت قوی شهری با نگرش سیستمی و با تاکید بر توسعه پایدار شهری می‌تواند این شهر بندری را در آینده به یکی از مهمترین بندرهای کشور تبدیل کند.

وی تاکید کرد: رونق شهری بندر بریس منوط به همت دوچندان مدیران شهری و تلاش سرمایه‌گذاران بومی است و توسعه آن در کوتاه‌ترین زمان با تمرکز بر توانمندسازی فراگیر شهروندان، یک ضرورت بوده که باید راهبردی در برنامه توسعه منطقه تدوین و تصویب شود.

شتاب توسعه بریس با ارتقا به شهر فراهم می شود

فرماندار دشتیاری در مراسم تاسیس شهرداری بریس گفت: داشتن شهری خوب منوط به داشتن شهروندان مسئولیت‌پذیر است که ضمن مطالبه حقوق شهروندی در انجام تکالیف و مسئولیت شهری نیز کوتاهی نکنند.

عادل عفتی با ارائه گزارشی در خصوص چگونگی تبدیل روستای بریس به شهر وارتقای جایگاه دهیاری به شهرداری به تشریح وظایف شهرداری به عنوان یک موسسه عمومی غیر دولتی پرداخت و افزود: شهرداری در ایجاد محیط زیست مطلوب و مناسب به منظور ارتقای کیفیت زندگی شهری و شهروندان اقدام کند.

وی شهرداری را به یک شرکت تعاونی بزرگ شهر تشبیه کرد که شهروندان سهامداران واقعی آن، اعضای شورای اسلامی شهر هیأت مدیره و شهردار مدیرعامل آن شرکت است که در قبال ارائه خدمات به شهروندان، آنان نیز مکلف به مشارکت وپ هزینه‌های خدمات شهری هستند.

وی ادامه داد: عوارض و بهای خدمات مصوب شورای اسلامی شهر از سوی شهرداری براساس قوانین و مقررات شهری، قابل وصول است.

وی شهر بریس را دارای قابلیت‌های بالقوه برای تحقق اهداف توسعه پایدار شهری دانست که فقط با توسعه منابع انسانی و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شکوفا می‌شود که در سایه این شکوفایی ،محیط زیست مطلوب شهری محقق خواهد شد.

به گزارش ایرنا روستای بریس از توابع بخش مرکزی شهرستان دشتیاری به استناد مصوبه مورخ ۱۴۰۰٫۴٫۱۵ هیات وزیران به شهر تبدیل شد.

فیض محمد پیشادست که به عنوان سرپرست شهرداری تازه تاسیس انتخاب شده است سابقه ۲ دوره چهار ساله ریاست شورای اسلامی روستای بریس و یک دوره دهیاری بریس را در کارنامه خود دارد. وی دارای مدرک کارشناسی مدیریت گردشگری، دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی آمایش سرزمین است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها