۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۲۲
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 84543137
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ملاقات مجازی سران آمریکا و چین: مذاکرات طولانی، نتیجه ناچیز

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز ملاقات مجازی سران آمریکا و چین را که به مدت سه ساعت به طول انجامید و دو طرف در آن درباره مسائل جهانی به گفت و گو پرداختند، فاقد نتیجه قابل ملاحظه توصیف کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، رویترز دراین باره نوشت: روسای جمهوری چین و آمریکا به مدت سه ساعت و نیم به گفت و گو پرداختند، اما به نظر می رسد این گفتگو تاثیر چندانی در کاستن از اختلاف مواضع این دو قدرت جهانی نداشته است.

این  رسانه انگلیسی در ادامه نوشت: درحالی که رسانه دولتی چین این ملاقات را سازنده ، صادقانه و مثمر ثمر دانست ، یک مقام ارشد آمریکایی گفت این مذاکره بیش از حد انتظار به طول انجامید و هردو طرف درباره موارد عدیده ای از مساله تایوان تا تجارت، کره شمالی، افغانستان و ایران  به گفت و گو پرداختند.

رویترز نوشت: دراین ملاقات نشانه ای از انعطاف در مواضع دو قدرت اقتصادی جهان بر سر مساله تایوان دیده نشد.

«اسکات کندی» کارشناس امور چین از اندیشکده «مطالعات بین الملل»  از «مرکز راهبردی واشنگتن» در باره این ملاقات به رویترز گفت: بعید به نظر می رسد که این ملاقات تاثیری عمیق داشته باشد؛ به ظاهر آنها در هر موردی به تبادل نظر پرداختند اما هیچ تصمیم و اقدام سیاسی گرفته نشد.

رویترز افزود: یک مقام ارشد آمریکایی (در این گزارش اشاره ای به نام وی نشد) پس از اتمام این ملاقات گفت که این مذاکرات به کاهش تنش ها بین دو طرف کمکی نکرد و نتیجه قطعی هم نداشت. 

رویترز نوشت: «پل هائنل» مدیر مرکز "کارنگی - سینگهوا"  دراین باره گفت؛ «درحالی که این ملاقات در کوتاه مدت موجب تثبیت روابط است اما چالش های ساختاری دراز مدت را در روابط آمریکا و چین را  حل نکرد.

این رسانه انگلیسی درادامه نوشت: «وو شینبو »  مدیر مطالعات آمریکا در دانشگاه «فودان» شانگهای نیز درباره این دیدار گفت، « به نظر دو طرف توجه خود را بر افزایش همکاری و مدیریت مؤثرتر اختلافات معطوف خواهند کرد تا تأثیر منفی  اختلاف ها  بر روابط دوجانبه به حداقل برسد ».

به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در ملاقات مجازی با همتای چینی خود که ساعاتی پیش پایان یافت گفت، امریکا خود را به "چین واحد" متعهد می داند.

رئیس جمهوری چین نیز در این ملاقات گفت،  تایوان خط قرمز پکن است و بایدن هم  با تاکید بر تعهد واشنگتن به سیاست "چین واحد"، تلویحا گفت که آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی کند. 

بنابراین گزارش ، شی جینپینگ با اشاره به موضوع تایوان، بطور تلویحی خطاب به واشنگتن گفته است "هر کسی که با آتش بازی کند، خواهد سوخت".

۳۰۲**

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha