۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۲۵
کد خبرنگار: 822
کد خبر: 84540678
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کارشناسان:تشکیل دولت فراگیر تنها راه حل بحران افغانستان است

تهران -ایرنا- شماری از شخصیت‌ها، علما، فرهیختگان وکارشناسان شرکت کننده در  وبینار بین‌المللی "علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان، تشکیل دولت اسلامی پاسخگو و فراگیر، احقاق حقوق همه مردم  افغانستان، تامین امنیت و برقراری صلح و ثبات در افغانستان را تنها راه حل بحران این کشور دانستند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان با همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان را با محورهای شاخص‌ها و معیارهای تشکیل حکومت اسلامی، دولت فراگیر، تأمین امنیت، احقاق حقوق ملت و کسب مشروعیت بین‌المللی برگزار کرد.

در این وبینار علما، نخبگان و صاحب نظرانی از ایران، افغانستان، کرواسی، فلسطین، عراق، پاکستان و هند به بیان دیدگاههای خود در باره وضعیت افغانستان و راهکار برون رفت از بحران در این کشور پرداختند.

کارشناسان:تشکیل دولت فراگیر تنها راه حل بحران افغانستان است

تشکیل حکومت فراگیر  

امام جمعه بغداد طی سخنانی در وبینار بین المللی "علمای  جهان اسلام و تحولات افغانستان" ، با بیان اینکه آمریکایی ها باعث تسلط یک گروه و قوم بر دیگر اقوام در افغانستان شده اند؛ خاطر نشان کرد از طالبان انتظار می رود که همه گروهها، طوایف و احزاب سیاسی را در حکومت مشارکت دهند.

آیت الله سید یاسین موسوی افزود: اگر در راس حکومت یک قوم خاص باشد و  اقوام دیگر را در نظر نگیرد، جدال در افغانستان ادامه می  یابد.

وی  خاطرنشان کرد، از طالبان انتظار می رود که با شیعیان افغانستان که در گذشته و در زمان آمریکایی ها مورد ظلم قرار گرفته اند گفت وگو کنند .

این عالم برجسته دینی خاطر نشان کرد؛ اگر یک قوم در راس حکومت باشد و  اقوام و گروههای دیگر را در نظر نگیرد  جدال در این کشور ادامه می  یابد.

وی  تصریح کرد: تامین حقوق گروههایی که حقوقشان در  حکومت تامین نشده با  گفت وگو و یا جنگ تامین می شود.

او با اشاره به  شکست آمریکا در افغانستان خاطرنشان کرد: آمریکا پس از دو  دهه در افغانستان نتوانست هویت مردم را تغییر دهد و  در  نهایت اسلام پیروز شد.

حکومت همه‌شمول لازمه‌ی رهایی افغانستان از مشکلات است

رئیس شورای علمای شیعه‌ی  افغانستان نیز با اشاره به چهار دهه مصایب و مشکلات مردم افغانستان، خطاب به مسئولان طالبان اظهار امیدواری کرد که آنان با ایجاد دولت همه‌شمول، همه‌ی اقوام را ملت واحد افغانستان بدانند تا از رهگذر آن برای مردم یک افق روشنِ رهایی از قتل‌ها و انفجارها ایجاد شود.

آیت‌الله محمد هاشم صالحی مدرس که در این وبینار سخن می‌گفت، افزود: مردم مظلوم ما در چهار دهه یا بیشتر گرفتار ظلم و ستم و انتحار و انفجار بوده و مساجد، حسینیه‌ها و مکاتب آنها تخریب شده و گرفتاری های عجبی دامنگیر آنها شده است.

وی با اشاره به دولت  موقت طالبان اظهارامیدواری کرد که طالبان با  ایجاد دولت همه شمول  همه اقوام را ملت واحد افغانستان بدانند تا دیگر روزهای گذشته تکرار نشود.

همه اقوام در دولت افغانستان باید نماینده داشته باشند

نماینده‌ی رهبر شیعیان پاکستان در ایران نیز طی سخنانی در این وبینار خطاب به طالبان گفت: اگر می‌خواهید حکومت اسلامی تشکیل بدهید، باید همه‌ی اقوام و مذاهب افغانستان را در حکومت به کار بگیرید تا یک دولت مستحکم پایه‌گذاری شود و به دنبال آن همه‌ی افغان‌ها در برابر دشمنان کشورشان با یکدیگر متحد شوند.

حجت الاسلام نقوی در ادامه با تاکید بر رفع دغدغه های مردم افغانستان افزود: این دغدغه ها وقتی رفع می شود که حکومتی فراگیر با شرکت همه  نمایندگان مردم تشکیل شود.

وی  دربخش دیگری از سخنانش با اشاره به لزوم اتحاد علمای جهان اسلام، گفت: امام خمینی (ره) رهبری بود که  می خواست همه  آزادیخواهان را زیر یک پرچم جمع نموده و امت واحده را شکل دهد.

نماینده‌ی رهبر شیعیان پاکستان در ایران ادامه داد: بنابراین باید هر جایی که شائبه‌ی اختلاف و جدایی میان امت اسلامی به وجود آمد را از بین برد. همانطور که پیامبر گرامی اسلام (ص) نقطه‌ی اتحاد امت است، ما نیز دور هم جمع شویم و اتحاد و اتفاق داشته باشیم.

نقوی در ادامه با اشاره به وضعیت سیاسی اخیر در افغانستان عنوان کرد: طالبان که اکنون در افغانستان حکومت تشکیل داده‌اند باید از گذشته خود درس بگیرد و اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.

وی افزود:مردم افغانستان توانستند شوروی را از کشورشان بیرون کنند ولی نتوانستند بر کشور حکومت کنند. باید آسیب‌شناسی شود و به نظر می‌رسد که یکی از دلایل این بود که هر گروهی گروه مخالف خود را سرکوب می‌کرد و لذا حکومت‌شان دوام نیاورد.

کارشناسان:تشکیل دولت فراگیر تنها راه حل بحران افغانستان است

طالبان جلوی اعمال تروریستی را بگیرد

امام جمعه نجف اشرف در سخنانی گفت طالبان اگر همراه مردم افغانستان و اهل تشییع است، باید جلو اعمال تروریستی علیه آن ها را بگیرند و اگر همراه مردم افغانستان نباشند، بدانند که نمی توانند حکومت کنند.

حجت الاسلام سید صدرالدین قُبانچی امام جمعه نجف اشرف که در این وبینار سخن می‌گفت، افزود: طالبان باید حقوق همه مردم افغانستان را در نظر بگیرد و همه مردم نیز باید در صحنه باشند.

وی با اشاره به حمله تروریستی در مناطق  مختلف، مساجد و مدارس شیعیان اظهار داشت: طالبان مسوول تامین امنیت همه مردم است.

امام جمعه نجف تاکید کرد: دولت افغانستان باید با همکاری شیعیان  از تکرار حملات تروریستی جلوگیری کنند .

کارشناسان:تشکیل دولت فراگیر تنها راه حل بحران افغانستان است

حکومت یک گروه خاص راه نجات افغانستان نیست

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ایران نیز طی سخنانی در وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان، تاکید کرد: حکومت یک گروه و یک طایفه خاص، راه نجات ملت افغانستان نیست و طالبان باید با بقیه اقوام و گروه ها تعاون و تعامل داشته باشد.

 اسدالله بادامچیان دبیر کل حزب موتلفه اسلامی ایران که در این وبینار سخن می‌گفت، اظهار داشت:مسایل جدیدی که در افغانستان پیش آمده است، یک روزه حادث نشده بلکه مدت ها است که این بحث ها مطرح بود. مشکلات از روزی شروع شد که انگلیسی ها بعد شوروی ها و امریکایی ها و عناصر وابسته به این قدرت های استعماری در افغانستان بر سر کار آمدند.

او افزود: تا زمانی که یک ملت و یک‌ کشور سرپای خودش نایستد و اتکای به بیگانه داشته باشد، مستقل نمی‌شود. چون بیگانگان برای یک ملت دلسوز نیستند و حتما منعفت خود شان را می‌خواهند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ایران تاکید کرد: اولین شرط پیروزی و ثبات دایمی افغانستان این است که ملت افغانستان اراده کند و از خداوند مدد بطلبد و در مسیر دفاع از ارزش ها و حاکمیت ملی شان استقامت به خرج بدهند تا این‌که پیروزی به سراغ شان بیاید.

این فعال سیاسی با بیان این‌که، حالا یک‌ مجموعه ای آمده و حکومت افغانستان را در دست گرفته اند و این‌جا مردم افغانستان دو راه دارند؛ یا با این مجموعه و حکومت جدید بجنگند و یا این حکومت را همراهی کنند؛ خاطر نشان ساخت: زمانی یک ملت حکومت را همراهی می‌کنند که آن حکومت فقط به فکر گروه خودش نباشد بلکه به فکر همه ملت و همه کشور باشد.

وی در خطاب به طالبان و مردم افغانستان،گفت: در شرایط فعلی چه گروهی که بنام طالبان در افغانستان سر کار آمده و چه مردم افغانستان باید همدیگر را درک کنند و بداند که ملت حق اصلی را دارد. حکومت فعلی افغانستان باید نسبت به خودش در بین همه اقوام افغانستان یک باور و اطمینان را پدید بی‌آورد. یعنی همه اقوام، مذاهب، دیدگاه ها و عقاید بدانند که این دولت چتر امنیتی را بالای همه شان باز کرده و همچنان زمینه همزیستی مسالمت آمیز را به وجود آورده است و عقیده خاص خود شان را بالای دیگران اعمال نمی‌کند.

او با اشاره به مسئله امنیت افغانستان، تصریح کرد: طبعا دشمنان افغانستان نمی‌گذارند هر حکومتی سرکار باشد و ملت افغانستان در امنیت به سر ببرند و همچنان مسئله ناامنی و داعش کار رژیم صهیونیستی، امریکایی ها و انگلیسی ها است که می‌خواهند یک کشور در امنیت و آرامش نباشد.

به گفته بادامچیان ،آرامش و امنیت زمانی پدید میاید که دولت و ملت همه با هم بخواهند که امنیت برقرار بشود. زیرا وقتی که یک ملت بخواهند که امنیت برقرار شود، کسانی که برهم زننده امنیت هستند هیچ کاری نمی توانند انجام دهند و مجبور می‌شوند خود شان را تسلیم‌کنند.

کارشناسان:تشکیل دولت فراگیر تنها راه حل بحران افغانستان است

شکست آمریکا در افغانستان گامی برای خروج این کشور از منطقه

نماینده جنبش مقاومت فلسطین (حماس)در تهران، طی سخنانی در وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان گفت : خروج و شکست نیروهای امریکایی بعد از مسیر تلخ و سنگین که مردم افغانستان متقبل شدند، راهی برای آغاز برنامه کلی خروج نیروهای استکباری و امریکایی از منطقه است.

"خالد قدومی" اظهار داشت: ما مردم فلسطین دوست داریم که با کشور و مردم افغانستان روابط حسنه داشته باشیم و حس می‌کنیم که تجربیات تلخ مردم افغانستان خیلی مشابه تجربه مردم فلسطین در مواجهه با مستکبران و نیروهای بیگانه است.

وی  اظهار داشت:  خروج و شکست نیروهای امریکایی ها بعد از مسیر تلخ و سنگین که مردم افغانستان متقبل شدند، راهی برای آغاز برنامه کلی خروج نیروهای استکباری و امریکایی از منطقه است.

نماینده جنبش حماس فلسطین در تهران گفت که مردم افغانستان مثل همیشه در مواجهه با استعمار و نیروهای بیگانه الگو بوده اند.

وی با  بیان اینکه ما اکنون نه  فقط در افغانستان بلکه در کل منطقه نیازمند وحد هستیم، گفت وحدت نباید فقط  در  قالب سخنرانی متوقف شود بلکه  باید به صورت عملی صورت گیرد.

وی تصریح کرد، اگر ما در فلسطین یک برنامه سیاسی جامع بین حماس، جهاد اسلامی و فتح داشته باشیم، می­توانیم معامله قرن را بشکنیم .

نماینده جنبش حماس در تهران گفت که اگر  مردم افغانستان می‌خواهند افغانستان مستقل شود، باید همه پیروان مذاهب، گروه ها، جریان ها و جناح های سیاسی در مواجهه با دشمنان خارجی متحد و یکسو بشوند.

به باور وی: وحدت به عنوان یک نسخه مهم  برای آزادی و استقرار کشور های اسلامی چه در افغانستان و فلسطین و چه در منطقه و کل جهان اسلام است.

قدومی خطاب به طالبان گفت : افعانستان باید با همسایه ها، کشور های اسلامی و مسلمانان جهان روابط حسنه داشته باشد.

کارشناسان:تشکیل دولت فراگیر تنها راه حل بحران افغانستان است

حاکمیت موقت طالبان مسوولیت پذیر باشد

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در ادامه این وبینار گفت: اگر حاکمی به دنبال این است که منافع ملی کشور افغانستان بدست بیاید باید همه اقوام و گروه ها در آن مشارکت بکنند. حاکمیت موقت طالبان باید مسئولیت پذیر باشد و پاسخگوی هر نوع امر خلاف امنیت از قبیل ترور و انفجارات باشد و سعی کند که از این نوع فجایع جلوگیری و پیشگیری کند.

حجت الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که در این وبینار سخن می‌گفت، با تاکید به مسئله وحدت و اوضاع جاری افغانستان، بیان داشت: ما باید در صحنه سیاسی افغانستان فعال باشیم؛ همه کسانی که می‌توانند در این عرصه اثرات مفیدی داشته باشند باید در این صحنه فعال بشوند و به مردم افغانستان کمک کنند تا بتوانند در کنار آزادی که بدست آورده اند، افغانستان را دوباره بسازند؛ تا ما در همسایگی خود شاهد یک افغانستان آباد باشیم .

وی افزود: ملت افغانستان موفق شدند آمریکایی های جهان‌خوار را از افغانستان اخراج کنند و این برای ملت افغانستان یک افتخار است که با حرکت ضد امریکایی و ضد صهیونیستی توانستند دشمنان شان را پس از شوروی سابق، یک بار دیگر از کشور شان اخراج کنند و این افتخار در تاریخ افغانستان باقی خواهند ماند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یاد آور شد: ما در حال حاضر شاهد این هستیم که افغانستان در حال تدوین و باز مهندسی حکومت خودش در این سرزمین است و کسانی که بر سر قدرت هستند، از گذشته درس بگیرند و بدانند که با دیکتاتوری، ظلم و زور تسلط بر افعانستانی‌ها ممکن نیست؛ افغانستانی ها ملت غیور و پا به رکاب و حاضر در صحنه هستند و این ملت همچنان در صحنه خواهد بود تا حق و حقوق شان را استیفاء بکنند. لذا این امر باید مد نظر همه کسانی که می‌خواهند حکومت آینده افغانستان را ترسیم کنند، قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری تاکید کرد: افغانستان باید دارای یک حکومت مردمی و فراگیر باشد و از همه قومیت ها، گروه ها و مذاهب در آن حاضر باشند تا  حس مشارکت برای شان دست بدهد. لذا این حس مشارکت موجب ترویج عقلانیت برای رفع اختلافات خواهد شد، اگر این حس مشارکت نباشد طبیعتا ممکن دوباره آسیب های جدیدی وارد بر افغانستان شود و این عاقبت خوبی برای افغانستان جدید نیست.

او در ادامه تصریح کرد: حالا که افغانستان بخاطراخراج امریکایی ها سر شار از شادی هست، مناسب است که این شادی تکمیل بشود و یک حکومت فراگیر و مردمی که تمامی اقوام در آن مشارکت داشته باشند تشکیل شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت که حل معضلات زندگی مردم و کوچک شدن سفره مردم و نیاز های روزمره مردم مثل تامین  آب، برق، بنزین و دیگر فرآورده ها در گرو برقراری امنیت در کشور است .

وی در خطاب به طالبان گفت: اکنون که طالبان حکومت موقت تشکیل  داده باید کوشش کند با برقراری روابط اقتصادی مناسب با همسایگان از هرگونه تنش درمرزها  جلوگیری کند و اجازه ندهد گروههای تروریستی و  تکفیری و جریان های افراطی نبض کار  را بدست گیرند.

محکوم کردن جنایات تروریست های داعش

امام جمعه اهل سنت تهران نیز در واکنش به حوادث ناگوار اخیر افغانستان اظهار داشت: همه علمای جهان اسلام اقدامات ننگین تروریست های داعش در ریختن خون  مسلمانان بی گناه را محکوم می کنند.

عزیز بابای امام جمعه اهل سنت تهران در این وبینار افزود، مسلمان نماها و  خوارج باید به صف وحدت بپیوندند و با گشتن مردم بی گناه و حملات انتحاری به  جایی نمی رسند.

امام جمعه اهل سنت تهران یاد آور شد: جمهوری اسلامی ایران توانسته است بعد از حاکمیت جمهوری اسلامی حتی بیش از توانش در خدمت برادران افغانستانی شان باشد و ما امیدوار هستیم که دنیای اسلام نیز چنین خدمتی را به برادران افغانستانی داشته باشند .

کارشناسان:تشکیل دولت فراگیر تنها راه حل بحران افغانستان است

وظیفه خطیر علما در راستای ایجاد وحدت و همسویی

حجت الاسلام سید عیسی حسینی  مزاری رییس کل مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در این وبینار، وحدت بین  مسلمانان را مهمترین نیاز مسلمانان بویژه افغانستان دانست و گفت: علما باید در راستای ایجاد وحدت و همسویی عمل کنند و دنیای  اسلام الگوهای جدی در این زمینه دارد.

 امام خمینی (ره) بزرگترین منادی وحدت در عصر ما بود

رئیس خبرگزاری  صدای افغان (آوا) با بیان  اینکه  حضرت امام خمینی (ره ) ا بزرگترین منادی وحدت در  عصر حاضر بود، خاطرنشان کرد ایشان  با نامگذاری هفته وحدت بزرگترین کار را برای مسلمانان انجام داد.

وی تصریح کرد: دست و  پا زدن  استکبار جهانی و تلاش برای تقابل با اسلام و ایجاد ناامنی نشان از اقتدار مسلمانان دارد.

حسینی  مزاری در ادامه خاطرنشان کرد: حضرت آیت الله خامنه ای نیز مثل کوه بلند و بزرگ منادی حقیقی وحدت در جهان اسلام است. وی  در ادامه خاطرنشان کرد تا زمانی که در جوامع اسلامی جهل و ناآگاهی وجود داشته باشد، وحدت و  همسویی مسلمانان پیش نخواهد  آمد .

رییس کل مرکز تبیان تاکید کرد: اصولی‌ترین کار در راستای بالا بردن آگاهی های مردم افغانستان کار فرهنگی و رسانه ای است؛ بنابراین علما ما بایستی بیش از گذشته خود را آماده نموده و در رابطه با فعالیت های رسانه ای و ترویج این حرکت و گسترش دادن مراکز فعالیت های رسانه ای و تربیت کادر های رسانه ای و تربیت دست اندرکاران فعالیت های فرهنگی و رسانه توجه کنند، تا بتوانیم زمینه وحدت و همسویی  مردم را فراهم کنیم .

تشکیل حکومت اسلامی

سید حسین عالمی بلخی رییس مجمع محبان اهل بیت (ع) و عضو شورای علمای شیعه افغانستان نیز که در این وبینار سخن می‌گفت با  اشاره به اوضاع سیاسی کشور، بیان داشت: مردم می‌خواهند که طالبان یک حکومت اسلامی به معنای واقعی کلمه را تشکیل دهند تا در سایه آن به آرامش برسند.

او در ادامه تاکید کرد: طالبان که داعیه دار حکومت اسلامی در افغانستان هستند و از سال ۱۳۷۳ تاکنون در مقاطع مختلف این مسئله را مطرح کرده اند باید در عمل نیز نشان دهند.

رییس مجمع محبان اهلبیت(ع)اظهار داشت: در میان مشخصه هایی که یک نظام اسلامی دارد، در راس همه و نقطه عطف آن قانون‌گذاری بر مبنای دین مقدس اسلام می‌باشد به این معنا که تمام قوانین موضوعه باید ریشه اسلامی و دینی داشته باشد.

این عالم دینی خاطر نشان ساخت: یک نظام اسلامی باید در درون خود زمینه وحدت، اخوت و تفاهم همه اقشار جامعه را پرورش دهد و حتی غیر مسلمانان نباید از حقوق شان محروم شوند؛ همانطور که در سایه حکومت پیامبر گرامی اسلام (ص) یهود و نصارا در ذمه اسلام کاملا در امنیت و رفاه زندگی می کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha