تلاش‌ها تا دستیابی سمنان به عنوان پایتخت کتاب ایران ادامه دارد

سمنان- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به اینکه شهرهای رقیب در جشنواره پایتخت کتاب ایران طرح‌های شاخص و خوبی دارند گفت: سمنان حتی اگر امسال موفق به کسب این عنوان نشود، تلاش‌ها برای سال آینده ادامه دارد.

فرشید فلاح روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه سمنان از بین ۱۹۰ گزینه به عنوان یکی از پنج شهر برگزیده پایتختی کتاب کشور به مرحله نهایی راه یافت ابراز داشت: این شهر برای راه یافتن به مرحله نهایی انتخاب پایتخت کتاب ایران، عنوان شهر خلاق کتاب را کسب کرد.

وی با بیان اینکه سمنان با کسب این عنوان می‌تواند وارد رقابت‌های جهانی طرح‌های کتاب و کتابخوانی شود افزود: شهر سمنان طرح‌های خوبی در راستای تحقق پایتختی کتاب ارائه کرد با وجود اینکه ۳۰ امتیاز مربوط به سابقه حضور در جشنواره پایتخت کتاب ایران را در کارنامه نداشت، اما به مرحله نهایی راه یافت.

فلاح ابراز داشت: در ابتدای راه پایتخت کتاب ایران، از ۲ هزار و  ۵۰۰ نفر از مردم شهر سمنان نظرسنجی شد و بین پایتختی غذا، گردشگری و کتاب، بیش از ۶۰ درصد مردم کتاب را انتخاب کردند و ۹۰ درصد آنان معتقد بودند سمنان در این موضوع می‌تواند منتخب کشور باشد.

وی افزود: نتیجه پژوهش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با مصرف کالاهای فرهنگی استان‌های مختلف نیز نشان داد که استان سمنان در مصرف کالاهای فرهنگی به ویژه کتاب، از سرآمدهای کشور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت:  در خصوص سرانه مطالعه مردم سمنان پژوهش‌های مختلفی انجام شد و نتایج مختلفی هم به دست آمد، اما موضوع بدیهی این است که سرانه مطالعه کتاب در استان سمنان از میانگین کشوری بالاتر است و البته سطح سواد و تحصیلات مردم استان سمنان در این شاخص تاثیر مستقیم دارد.

برای ترویج بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی، هر سال شهری به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود که تاکنون اهواز، نیشابور، بوشهر، کاشان، یزد و شیراز موفق به کسب این عنوان شده‌اند. تا کنون ۲۰ طرح برای تحقق این عنوان در شهر سمنان به همت سازمانهای مردم نهاد رونمایی شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha