۹۰ درصد از صنایع خراسان شمالی فعال است

بجنورد- ایرنا- معاون صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: ۹۰ درصد از ۳۳۰ واحد صنعتی دارای پروانه استان هم اکنون فعال است که تلاش می شود بقیه واحدها هم به چرخه تولید برگردند.

علی اصغر رضازاده روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون ۵۵ واحد از ۶۱ واحد صنایع فلزی، ۱۲۸ واحد از ۱۴۰ واحد صنایع غیرفلزی و ۱۲۸ واحد از ۱۳۸ واحد معدنی استان فعال و مابقی غیرفعال است، همچنین در استان ۲۶۲ واحد معدنی دارای پروانه است که از این تعداد  ۱۴۷ واحد فعال و یا در حال تجهیز است  و ۵۶ واحد غیرفعال است.

وی افزود: در مجموع ۱۰ واحد صنایع معدنی، ۱۲ واحد صنایع غیرفلزی و ۶ واحد صنایع فلزی در استان غیرفعال است که علت عمده آن مشکل در تامین نقدینگی و دریافت تسهیلات و بعضا نبود تمایل به تولید است، واحدهای معدنی هم عمدتا نیاز به نقدینگی و ماشین آلات دارند.

رضازاده اظهار داشت: در ۲ سال گذشته مشکل ۲۰ واحد صنایع معدنی از طریق طرح در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، مشارکت با سرمایه گذار جدید و  تامین زیرساخت حل شده و مشکلات  ۳۰ واحد صنایع غیرفلزی هم از طریق کارگروه مزبور بررسی و منجر به رفع آن شده است.

وی افزود: مشکل برخی واحدهای تعطیل صنعتی مدیریتی  بوده و به اختلافات بین اعضای هیات مدیره بازمی گردد افزود: بعضا با فوت مالک واحد تولیدی، ورثه دیگر پای کار نیامده اند و واحد تعطیل مانده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات برخی از واحدها که در استان حل نشد، در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در تهران مورد بررسی قرار گرفت اظهار داشت: در این زمینه ۶ پروژه صنعتی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مطرح شد، مشکلات این واحدهای تولیدی در حال بررسی است و در صورت تامین اعتبار برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز برای یکهزار و ۲۰۰ نفر شغل ایجاد می شود.

وی تصریح کرد: واحد فولاد کیمیای صبا برای طرح توسعه، متقاضی دریافت سه هزار میلیارد ریال تسهیلات است که در صورت تحقق آن میزان تولید از ۲۰۰ هزار تن  در سال به ۲ برابر افزایش می یابد، واحد آذین فورج هم با دریافت هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه توسعه ای، میزان تولید را به ۲ برابر افزایش می  دهد.

رضازاده افزود: پروژه لایه سبحان هم اکنون تعطیل است برای سرمایه در گردش به ۲۳۰ میلیارد ریال تسهیلات نیاز دارد و با دریافت این میزان اعتبار تسهیلاتی به چرخه تولید بازمی گردد.

معاون صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده، کارشناسان از بانک های عامل در استان حضور یافته و از پروژه ها بازدید کرده اند بررسی ها برای پرداخت تسهیلات در حال انجام است. 

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ  در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha