کارآفرینان برای شروع کار فقط روی آورده و سرمایه مالی خود حساب کنند

کرمانشاه - ایرنا - یک زن کارآفرین کرمانشاهی به افرادی که می‌خواهند کارآفرین باشند، توصیه کرد حتما روی سرمایه و یا پشتیبان مالی، برای شروع کار حساب باز کنند و راه‌اندازی فعالیت‌شان به صرف اخذ تسهیلات بانکی منوط نکنند.

«سودابه طاهری» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، با تبریک هفته کارآفرینی به همه کارآفرینان کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۲۸۰ مرد و زن بویژه از اهالی شهرستان صحنه، روستاهای تابعه بخش دینور و میان‌راهان در شرکت تعاونی فرش «باغ گره» متعلق به او مشغول به کار هستند.

مدیر شرکت تعاونی فرش باغ گره افزود: دانشجوی فوق لیسانس رشته فرش از دانشگاه تهران هستم و علاوه بر تحصیل در رشته فرش؛   فرش بافی، طراحی،  رنگ ریزی و رفوگری فرش را نزد استادکاران زیادی از استان‌های کرمان، اصفهان، تبریز، مشهد، تهران،  قم و کاشان از جمله اساتیدی مانند پورجهان، عرب زاده و خانم زمانی فرا گرفته‌ام.

طاهری تاکید کرد: از ابتدای دهه ۹۰ به پیشنهاد سازمان فنی و حرفه ای و سازمان صنعت،  معدن و تجارت ۲ کارگاه «روناس صحنه و باغ گره»  را در شهر صحنه به منظور آموزش فرش و گلیم بافی راه اندازی کردم و تاکنون به حدود ۹۰۰ نفر از زنان و مردان استان کرمانشاه بویژه زنان روستایی فرش بافی و گلیم بافی را آموزش داده‌ام.

وی گفت: به منظور کمک به معیشت خانوارهای ضعیف جامعه با همکاری دفاتر تسهیل‌گری در مناطق محروم و حاشیه نشین شهرها کلاس‌های آموزشی دایر کرده‌ام و اکنون ۲۸۰ نفر از این آموزش دیده‌ها در قالب طرح «راهبران شغلی»  کمیته امداد و همچنین شرکت تعاونی «باغ گره»  مشغول به کار هستند.  

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه مهارت فرش بافی را باید در عملا آموخت در خصوص نحوه فعالیتش توضیح داد: مواد اولیه، دار و نخ و دیگر اقلام فرش بافی را در اختیار بافندها قرار می‌دهد و فرش آنها را تضمین خریداری می کند تا آنها اصلا استرس و نگرانی باراز فروش را نداشته باشند.

طاهری با بیان اینکه یک بارنمونه کارهای فرش بافی او در کشور به عنوان نمونه برتر شناخته شده است، افزود: ۲ بار نیز به عنوان زن کارآفرین نمونه کشوری، و چند بار در سطح کشور و استان کرمانشاه به عنوان کارآفرین برتر در حوزه بهبود کسب و کار مورد تقدیر قرار گرفتم.

کارآفرینان برای شروع فقط باید روی سرمایه خودشان حساب باز کنید

این مدرس با تجربه فرش بافی گفت: براساس تجربه ای که در این راه  سخت بدست آوردم، به کارآفرینان تازه کار تاکید می کنم اگر می خواهند کاری را شروع کنند، روی سرمایه خودشان یا پشتیبان مالی که با او شریک هستید، حساب باز کنید. به هیچ وجه روی اخذ تسهیلات بانکی و کمک مسئولان ذیربط برای شروع کار حساب نکنند، که ریسک بسیار بالای دارد.

طاهری اظهار کرد: مسئولان ابتدای امر وقتی طرح شما را می بینند، به شما قول حمایت و پرداخت تسهیلات می دهند،  اما وقتی شروع کردی و گرفتار شدی، بخاطر پروسه دشوار اداری تنهایتان می‌گذارند بنابراین هیچ وقت به وعده‌ها دلخوش نباشید چون ممکن است تحقق پیدا نکنند.

او به خاطره شروع به کار خود نیز اشاره کرد، افزود: مسئولان وقت شهرستان صحنه، اصرار کردند شرکت تعاونی فرش بافی (بخاطر افزایش آمار اشتغال زایی) راه اندازی کنم و قول کمک تسهیلات یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی به منظور حمایت از فعالیتم، دادند اما وقتی شرکت تعاونی باغ گره فرش را تاسیس کردم و با چک و سفته ۸۵۰ میلیون تومان مواد اولیه و دیگر لوازم را خریدم، تسهیلات وعده داده شده پرداخت نشد و من بخاطر بدهی در شرایط بدی قرار گرفته و تا پای زندان پیش رفتم.

او گفت: به خاطر بدهی،  نزدیک بود خانواده ام متلاشی شود،  ماشین و خانه بردار و مادرم را فروختم، مجبور شدم فرش های دست بافت کارگاه ام را با یک سوم قیمت بفروشم تا چک و سفته طلبکاران را پاس کنم.

این زن کارآفرین اظهار کرد: تنها کاری که سازمان صنعت و معدن و تجارت بعداز  چند مراجعه توانست برایم انجام دهد، پرداخت یک یک وام ۱۰۰ میلیون تومانی و تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی خُرد بود در حالیکه ابتداس کار،  پرداخت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات را به من وعده داده بودند.

طاهری با بیان اینکه اکنون مشکلات کمتری از بابت بدهی ها دارد،  از رییس انجمن بانوان کارآفرین استان کرمانشاه «لیلا عسکری» بخاطر حمایتش قدردانی کرد و ادامه داد: او در همه این سختی ها همیشه در کنارمان بوده و مایه دلگرمی و قوت قلب مان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha