سامانه جدیدی برای شفافیت اجاره موقوفات در خراسان رضوی ایجاد می‌شود

مشهد-ایرنا-معاون امور اوقافی حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: سامانه جدید اجارات برای شفافیت اجاره موقوفات در خراسان رضوی، کاهش حضور مردم در اداره‌ها، کاهش دخالت کارمندان در امور وقفی و الکترونیکی شدن همه فرایندها به زودی راه اندازی و جایگزین سامانه قبلی می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین امرالله حسنی‌نیا روز پنجشنبه در ابتدای برگزاری دوره آموزشی راه اندازی "سامانه جدید اجارات" در مشهد افزود: در این راستا از ظرفیت دستگاه های اجرایی دیگر استان نیز استفاده می شود.

وی اضافه کرد: باید حقوق مردم به صورت واقعی به رسمیت شناخته شود، امور اداری و تامین نیازهای مردم در حوزه اسناد املاک وقفی تسهیل شود تا به راحتی از سند مالکیت اعیان خود استفاده کنند، آن را به رهن بگذارند یا خرید و فروش کنند که این مهم تمایل مردم به وقف و مراجعه به ادارات اوقاف و امور خیریه برای رسیدگی به امور خود را بیشتر می کند. 

معاون امور اوقافی حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در امور الکترونیکی، خطاهای انسانی به حداقل می رسد به ویژه در حوزه ثبت اسناد موقوفاتی که کاهش خطاها در آن امری ضروری است و در این راستا فرایند صدور اسناد اجاره کوتاه شده و سرعت پاسخگویی ادارات اوقاف به افراد دارای حق و حقوق در املاک بیشتر می شود.

حسنی نیا با اشاره به وجود برخی ابهامات در قانون ابطال سند اجاره موقوفات افزود: واکاوی علت نارضایتی مردم در برخی مناطق موقوفی، پیدا کردن مشکلات و تلاش برای رفع آنها، رضایتمندی مردم را به دنبال دارد و در نتیجه رقبات بیشتری به اجاره داده می شود.

وی تاکید کرد: تلاش سازمان اوقاف و امور خیریه این است که  حقوق مالکیت را در رقبات به رسمیت بشناسد تا استفاده کنندگان از این مالکیت دچار سختی نشوند و حقوقشان پایمال نشود و زمانی که فرایند صدور اسناد اجاره موقوفی کوتاه و تسهیل شود مردم به عنوان سرمایه اجتماعی رضایت بیشتری از سازمان اوقاف خواهند داشت.

معاون امور اوقافی حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: سیاست کلی سازمان این است که افرادی که به هر نحو متصرف املاک موقوفه هستند، رضایت کامل از سازمان اوقاف داشته باشند، امور شفاف باشد تا مردم در مالکیت خود و حق و حقوقشان، احساس تزلزل نکنند  به عبارتی دیگر هم اعتماد عمومی و هم شفافیت وجود داشته باشد تا سرمایه اجتماعی وقف افزایش یابد.

هم اکنون ۱۹۷ هزار وقف با بیش از سه میلیون رقبه در کشور وجود دارد و ۳۵ درصد املاک وقفی کشور فاقد سند است.

تعداد کل موقوفات خراسان رضوی ۲۶ هزار و ۴۰۷ مورد است و تاکنون اسناد اجاره ۲۳ هزار و ۵۳۶ رقبه موقوفه در استان به روزرسانی شده است، ۸۲۴ برگ سند مالکیت به نام موقوفات استان صادر شده که هزار و ۶۶۳ رقبه را سنددار کرده است. 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha