۲۰ آبان ۱۴۰۰، ۸:۳۸
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 84537020
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

"تروئیکای پلاس"درصددفشار بر طالبان برای عمل به تعهدات خود در افغانستان

اسلام‌آباد- ایرنا- اعضای تروئیکای توسعه یافته متشکل از پاکستان، چین، روسیه و آمریکا درحالی قرار است برای اولین بار با سرپرست وزارت امورخارجه دولت موقت طالبان در اسلام‌آباد دیدارکنند که گزارش‌ها حکایت از تلاش آنان برای فشار بر طالبان جهت عمل به تعهدات خود از جمله تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، دارد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از رسانه‌های پاکستانی، هیات افغانستانی به ریاست «امیرخان متقی» وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان شامگاه روز گذشته به وقت محلی وارد اسلام‌آباد شد. این یک بازدید رسمی ۳ روزه خواهد بود و اعضای هیات طالبان قرار است با مقام‌های سیاسی و نظامی پاکستان دیدار کنند.

نشست تروئیکای توسعه یافته (تروئیکای پلاس) با حضور نمایندگان ویژه پاکستان، چین، روسیه، آمریکا و همچنین هیات دولت موقت طالبان نیز امروز در شهر اسلام‌آباد برگزار خواهد شد.

براساس این گزارش، دیپلمات‌های ارشد پاکستان، چین، روسیه و آمریکا به عنوان اعضای تروئیکای توسعه یافته درصدد فشار بر دولت موقت طالبان هستند تا این گروه به تعهدات خود شامل تشکیل دولت فراگیر، حمایت از زنان و پاسداری از حقوق بشر و عدم استفاده مجدد از خاک افغانستان توسط گروه‌های تروریستی علیه سایر کشورها، عمل کند.

روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» امروز به نقل از یک مقام ارشد دیپلماتیک غربی نوشت: دولت موقت حکومت طالبان تاکنون نتوانسته است شرایط را برآورده کند. این دیپلمات در حالی که امکان به رسمیت شناختن فوری دولت طالبان را رد کرد، افزود: ما می‌خواهیم صرفا به جای سخنان، شاهد گام عملی طالبان باشیم.

این دیپلمات غربی اظهار داشت که جامعه جهانی مشتاق به تعامل با طالبان با هدف جلوگیری از تشدید اوضاع در افغانستان و یا بحران انسانی در این کشور است.

اکسپرس تریبیون همچنین به نقل از یک مقام پاکستانی تأیید کرد که مسئله به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان در مراحل بعدی مطرح خواهد شد، زیرا در مرحله کنونی مسئله کلیدی ایجاد اجماع منطقه‌ای و بین المللی است.

این مقام آگاه گفت که پاکستان همگام با جامعه بین المللی عمل خواهد کرد و دیدگاه خود را مبنی بر اینکه دولت طالبان نیاز به انجام کارهای بیشتر دارد، به اشتراک خواهد گذاشت.

منابع خبری نوشتند: اسلام‌آباد، پکن و مسکو معتقدند که رویکرد غرب برای مجازات دولت طالبان از طریق مسدود کردن دارایی‌های خارجی افغانستان کارساز نیست. این سه کشور از ایالات متحده آمریکا خواسته‌اند که ۹.۵ میلیارد دلار متعلق به دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را آزاد کند.

گفتنی است، جلسه امروز تروئیکای توسعه یافته اولین نشست رسمی این چینی از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان خواهد بود. از آنجا که مسدود ماندن دارایی‌های افغانستان توسط آمریکا یک اهرم واشنگتن برای فشار بر طالبان مشاهده می‌شود، اعزام نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان برای حضور در نشست مذکور نشان دهنده تمایل دولت جوبایدن برای اتخاذ رویکردی عمل گرایانه‌تر در مورد این موضوع است.

روابط عمومی وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که نشست تروئیکای توسعه یافته با حضور نمایندگان ویژه پاکستان، چین، روسیه و آمریکا در امور افغانستان تا ساعاتی دیگر آغاز و «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه دولت میزبان در جلسه افتتاحیه سخنرانی خواهد کرد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha